Co rozumiemy przez edukację globalną?

Jako punkt odniesienia w przekazywaniu treści i celów edukacji globalnej służyła nam definicja wypracowana w 2010 roku przez międzysektorowy zespół złożony z nauczycieli, doradców i konsultantów metodycznych oraz przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Spraw Zagraniczych, władz oświatowych, uczelni wyższych i organizacji pozarządowych.

Zgodnie z tą definicją edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza jego zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca. Jej celem jest przygotowanie odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości.

Przez współzależności rozumiemy wzajemne powiązania i przenikanie systemów kulturowych, środowiskowych, ekonomicznych, społecznych, politycznych i technologicznych.

 

Edukacja globalna kładzie szczególny nacisk na:

  • Wyjaśnianie przyczyn i konsekwencji zjawisk,
  • Ukazywanie wpływu jednostki na procesy globalne i wpływu procesów globalnych na jednostkę,
  • Przełamywanie istniejących stereotypów i uprzedzeń,
  • Ukazywanie rzeczywistości z perspektywy globalnego Południa,
  • Kształtowanie krytycznego myślenia i zmianę postaw.

Do aktualnych wyzwań globalnych zaliczyć można:

  • Zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa na świecie,
  • Poprawę jakości życia w krajach globalnego Południa,
  • Zapewnienie zrównoważonego rozwoju,
  • Budowanie partnerskich relacji gospodarczych i społecznych pomiędzy krajami globalnej Północy i globalnego Południa.

U podstaw edukacji globalnej leżą wartości:

  • godność,
  • sprawiedliwość,
  • solidarność,
  • równość,
  • pokój,
  • wolność,

Edukacja globalna sprzyja kształtowaniu postaw:

  • odpowiedzialności,
  • szacunku,
  • uczciwości,
  • otwartości,
  • odpowiedzialności,
  • osobistego zaangażowania,
  • gotowości do ustawicznego uczenia się.