Co rozumiemy przez edukację globalną?
Jako punkt odniesienia w przekazywaniu treści i celów edukacji globalnej służyła nam definicja wypracowana w 2010 roku przez międzysektorowy zespół złożony z nauczycieli, doradców i konsultantów metodycznych oraz przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Spraw Zagraniczych, władz oświatowych, uczelni wyższych i organizacji pozarządowych.
Zgodnie z tą definicją edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza jego zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca. Jej celem jest przygotowanie odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości.
Przez współzależności rozumiemy wzajemne powiązania i przenikanie systemów kulturowych, środowiskowych, ekonomicznych, społecznych, politycznych i technologicznych.
Edukacja globalna kładzie szczególny nacisk na:
- Wyjaśnianie przyczyn i konsekwencji zjawisk,
- Ukazywanie wpływu jednostki na procesy globalne i wpływu procesów globalnych na jednostkę,
- Przełamywanie istniejących stereotypów i uprzedzeń,
- Ukazywanie rzeczywistości z perspektywy globalnego Południa,
- Kształtowanie krytycznego myślenia i zmianę postaw.
Do aktualnych wyzwań globalnych zaliczyć można:
- Zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa na świecie,
- Poprawę jakości życia w krajach globalnego Południa,
- Zapewnienie zrównoważonego rozwoju,
- Budowanie partnerskich relacji gospodarczych i społecznych pomiędzy krajami globalnej Północy i globalnego Południa.
U podstaw edukacji globalnej leżą wartości:
- godność,
- sprawiedliwość,
- solidarność,
- równość,
- pokój,
- wolność,
Edukacja globalna sprzyja kształtowaniu postaw:
- odpowiedzialności,
- szacunku,
- uczciwości,
- otwartości,
- odpowiedzialności,
- osobistego zaangażowania,
- gotowości do ustawicznego uczenia się.