Niepubliczne Przedszkole Calineczka w Kaliszu
Opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
Tydzień Edukacji Globalnej w Niepublicznym Przedszkolu „Calineczka” odbył się w terminie od 16-20.11.2015r.
W TEG wzięło udział całe przedszkole (wszystkie grupy wiekowe od 2,5 -6 lat), czyli 128 dzieci i 9 nauczycielek. Dodatkowo do grupy najstarszej została zaproszona grupa żłobkowa licząca 30 dzieci i 5 pań. W grupie najmłodszej w zajęciach uczestniczył 1 rodzic, który czytał książkę.
Głównymi organizatorkami TEG-u były nauczycielki Agnieszka Platt-Fijałkowska i Agnieszka Chojnacka a reszta pań włączyła się i również w swoich grupach zorganizowały zajęcia z zakresu edukacji globalnej.
W grupie najstarszej Agnieszki Platt-Fijałkowskiej codziennie w godzinach zajęć dydaktycznych poruszane były inne tematy. Grupa przez cały tydzień zabierana była w podróż do innego miejsca. Pierwszego dnia dzieci poznały mapę świata, globus i wszystkie kontynenty. Bawiliśmy się w rozpoznawanie kształtów i nazw kontynentów. Odbyły się zabawy ruchowo-edukacyjne z globusem, które sprawiły dzieciom bardzo dużą przyjemność. Zabawy z piłką- globusem zaowocowały nauczeniem przez dzieci nazw kontynentów. Drugiego dnia dzieci odbyły podróż do Boliwii. Odbyła się prezentacja multimedialna przedstawiająca najważniejsze informacje z tamtego rejonu, zdjęcia, stroje, ich domy. Dzieci poznały tamtejszą muzykę i zabawy (zabawa „Tunku Tunku” z wcześniej przygotowaną planszą). Trzeciego dnia do naszej grupy zaprosiliśmy najstarszą grupę wiekową z Żłobka nr 4 w Kaliszu pod kierunkiem Pani Dominiki Dęręgowskiej-Ban i zaprosiliśmy dzieci do podróży do Algierii w Afryce. Wszyscy powitaliśmy się piosenką „Hej witam Was”, odbyły się zabawy ruchowe m.in. z wykorzystaniem globusa. Zaznaczyliśmy wspólnie miejsce w którym mieszkamy. Dzieci poznały algierijską zabawę „Abhumil” i wykonaliśmy algierijski napój- herbatę atai. Sprawiło to dzieciom dużą przyjemność, każdy spróbował tego orzeźwiającego napoju na zakończenie każde dziecko na pamiątkę Teg-u dostało plakietkę przedstawiającą globus a grupa żłobkowa wręczyła przedszkolakom wykonaną pracę plastyczną „Kula ziemska” z odbitymi rączkami. Czwartego dnia Tygodnia Edukacji Globalnej Agnieszka Platt-Fijałkowska zaprosiła wszystkie grupy z przedszkola na spotkanie ze słoniem Elmerem. Dzieci miały okazję obejrzeć zdjęcia i krótki film o słoniu afrykańskim, jego zachowaniu, środowisku w którym żyje. Został przeczytany fragment książki o Słoniu Elmerze. Wspólnie śpiewaliśmy, tańczyliśmy, udawaliśmy afrykańskie zwierzęta a na zakończenie zajęć każdy dostał kartkę ze słoniem i musiał go ozdobić w dowolny sposób, dowolną techniką plastyczną. Piątego dnia podsumowaliśmy wszystkie dni, miejsca które odwiedziliśmy. Bawiliśmy się w zabawy swoich rówieśników z globalnego południa, poznaliśmy stroje Indian, ich kulturę, taniec, śpiew i domy w których zamieszkują. Dzieci miały okazję grać na grzechotkach i tworzyć muzykę. Bawiliśmy się w zabawę „Gili gili”. Tak właśnie grupa najstarsza zakończyła Tydzień Edukacji Globalnej.
W grupie I w wieku od 2,5 do 3 lat zajęcia przebiegały przez cały tydzień i były przeprowadzone przez 2 nauczycielki z grupy w godzinach zajęć dydaktycznych rano i popołudniu . W zajęciach brały udział wszystkie dzieci ( 24). Nauczycielkom p. Agnieszce i p. Mirce pomagał asystent nauczyciela p. Marta oraz w ostatnim dniu ( piątek) mama Natalki pani Agnieszka Ś. Tematem przewodnim podczas zajęć było hasło - tytuł: Jacy jesteśmy różni a celem głównym kształtowanie postaw tolerancji w młodszym wieku szkolnym oraz wprowadzenie dzieci w tematykę różnorodności między ludźmi. Poruszone zostały następujące zagadnienia i tematy: Czym się różnimy?, Poznajemy różne smaki świata., Radość, smutek, strach – nasze emocje., Zmysł dotyku – czarodziejski worek., Dzieci z całego świata mają swoje prawa – „Niebieska niedźwiedzica.”
W pierwszym dniu dzieci przyglądały się sobie, szukały różnic i podobieństw między sobą. Oglądały zdjęcia dzieci z różnych stron świata. Opowiadały jak wyglądają, w co są ubrane. Nauczycielka opowiedziała z jakiego kraju pochodzą, gdzie mieszkają.
W drugim dniu dzieci odbyły podróż przez świat w poszukiwaniu różnych smaków. Dzieci dotykały, określały wygląd: kolor, kształt, wąchały i próbowały takich owoców jak: kiwi, mandarynka, gruszka oraz cytrynę. Degustacja i próbowanie owoców z zasłoniętymi oczami przyniosła wiele radości i chęci spróbowania ich. Nauczycielka pokazała dzieciom na globusie skąd pochodzą dane owoce i jaką drogę musiały przebyć aby mogły je dzieci zjadać.
W trzecim dniu dzieci poznały emocje jakie im towarzyszą. Zadaniem dzieci było przyjrzeć się zdjęciom i powiedzieć jaką emocje zobaczyły oraz samodzielnie pokazać minkę. Zabawa była ciekawa i atrakcyjna ponieważ dzieci chętnie pokazywały miny i emocje z nimi związane. Kolejnym ciekawy zadaniem jakie musiały wykonać dzieci to odgadnięcie emocji z mini scenki dramowej wykonanej przez nauczycielkę. Dzieci poznały co to jest kula ziemska i zabawiły się piłką (kulą ziemską).
W czwartym dniu dzieci uczestniczyły w spotkaniu ze słoniem ELMEREM. Obejrzały krótki film o słoniach żyjących w Afryce, naśladowały jak słonie chodzą, zaśpiewały piosenkę o przyjaźni i tolerancji oraz wysłuchały fragmentu opowiadania ELMER słoń w kratkę i pokolorowały ELMERA.
W piątym dniu pod hasłem Dzieci z całego świata mają swoje prawa - Niebieska Niedźwiedzica do dzieci przyszedł gość mama Natalki p. Agnieszka Ś. wraz z pacynką niebieskiego niedźwiadka. Dzieci zaprosiły gości do zabawy „ Stary niedźwiedź mocno śpi” oraz wysłuchały fragmentu opowiadania o niedźwiadku który urodził się inny od wszystkich. Dzieci z zainteresowaniem słuchały i chciały dowiedzieć się jak skończyła się historia niedźwiadka. Na zakończenie dzieci wspólnie ustaliły, że wszyscy są równi i mają takie same prawa, mimo ze wyglądają inaczej, jedzą inne potrawy, robią różne minki. Wokół kuli ziemskiej odcisnęły swoją rączkę na znak, że dzieci na całym świecie są różne.
Pozostałe trzy grupy również włączyły się w przeprowadzenie zajęć z zakresu edukacji globalnej.
W grupie dzieci 3, 4 letnich odbyło się zajęcie „Droga banana- z plantacji do Polski”. Dzieci mogły obejrzeć podczas prezentacji multimedialnej plantacje bananów oraz poznać drogę jaką ten owoc przebywa by dotrzeć do naszych sklepów. Na zajęciach plastycznych przedszkolaki wykorzystały zdobyte wiadomości i wykonały drzewo bananowca dokładnie odwzorowując piękne zielone liście. Podczas zajęć kulinarnych dzieci przygotowały pyszny koktajl bananowy, który wypiły ze smakiem.
W grupie 4-latków odbyło się zajęcie „Obrazkowa mapa świata”, dzieci poznały obrazkową mapą świata, zostały zapoznane z wiadomościami na temat kontynentów oraz żyjącymi tam istotami oraz zwrócona była uwaga na budzenie szacunku do innych ludzi różniących się wyglądem, mówiących różnymi językami. Dzieci powitały się ze sobą w różnych językach- audio Powitanka w kilku językach autor- M. Kubacka. Oglądały atlasy geograficzne dla dzieci, zwracana była uwaga na charakterystyczne miejsca danego kontynentu, oraz ludzi i ich zwyczajów, żyjących tam zwierząt i roślin. Wspólnie wykonano obrazkową mapę świata z wykorzystaniem gotowych elementów kontynentów i naklejek przedstawiających charakterystyczne miejsca danego kontynentu, ludzi ich zwyczajów, żyjących tam zwierząt i roślin.
W grupie 5-latków dzieci zostały zapoznane z mapą świata, nazwami kontynentów, szczególnie Afryki na której się skupili. Dzieci dowiedziały się jak wyglądają, żyją i bawią się dzieci zamieszkujące Afrykę. Dzieci samodzielnie wykonały zarys kontynentu Afryka, zastosowały odpowiednie kolory.
Uważamy, że mocną stroną Tygodnia Edukacji Globalnej była wystawa z materiałów, które dostałyśmy podczas szkoleń. Rodzice bardzo chętnie sięgali po książki, oglądali pomoce wspólnie z dziećmi. Cieszyło nas to, że znaleźli czas na obejrzenie tego i zaznajomienie się z tematem edukacji globalnej. Mocną stroną było również nawiązanie współpracy z dziećmi z innej placówki i wspólne zabawy.
Nauczycielki stosowały szereg metod, które miały urozmaicić zajęcia. Materiały dydaktyczne jakie stosowałyśmy to: mapy, książki, laleczki, grzechotki, puzzle, piłka-globus, prezentacje multimedialne, szereg zdjęć i filmów.