Przedszkole w Skalmierzycach
Tydzień Edukacji Globalnej w grupie „Wrzosowej” i „Leśna Polana”
Ilość dzieci: 42; 4-5 latki ; Nauczyciel Maja Wojtczak
Termin: 16-20.11.15r
- Poniedziałek Czy wiesz jak wygląda świat?
- Wtorek Matka Ziemia ma gorączkę
- Środa W cieniu baobabu ( Afryka)
- Czwartek W kwiaciarni
- Piątek Wszyscy różni – wspólne wartości
Poniedziałek „Czy wiesz jak wygląda świat?” Wstępem do zajęć było opowiadanie „Świat”. Dzieci zapoznały się z mapą i globusem. Zlokalizowały miejsce zamieszkania, zbudowały dom i umieściły go na mapie.
Wtorek „Matka Ziemia ma gorączkę” - podczas zajęć dzieci zrozumiały dlaczego musimy chronić środowisko, poznały kształty lądów i oceanów- kolorowały maski ziemi.
Środa „W cieniu baobabu” (Afryka) - dzieci zapoznały się z bogatą przyrodą Afryki, zdobyły wiedzę na temat baobabów jak wygląda i do czego jest wykorzystany baobab.
Czwartek „W kwiaciarni”- zajęcia odbyły się w kwiaciarni, osobą prowadzącą była florystka, która opowiedziała dzieciom jaką drogę odbywają kwiaty do kwiaciarni i skąd one pochodzą. Na zakończenie dzieci próbowały wykonać bukiet z różnorodnych kwiatów. Dzieci dowiedziały się jak należy pielęgnować kwiaty.
Piątek „Wszyscy różni - wspólne wartości” - dzieci słuchały opowiadania o Thandi, poznały kulturę plemienia Ndebele i zwyczaj zdobienia domów. Dzieci zainspirowane tą kulturą zdobiły własnymi wzorami paski papieru, z których powstały domy.
Tydzień Edukacji Globalnej w naszej placówce pozwolił nam w zupełnie nowy sposób postrzegać świat. Wszystkie tematy były dla dzieci bardzo ciekawe i odkrywcze. Dzieci zrozumiały zależności łączące ludzi na całym świecie, znaczenie pojęć: ochrona środowiska, równość, prawa człowieka, które są bardzo trudne do wyjaśnienia dzieciom.
Bardzo miłym zaskoczeniem, było zainteresowanie czytanych tekstów z książek, które znajdowały się w naszym kąciku globalnym.
Tydzień Edukacji Globalnej w grupie dzieci Borowikowej 4- 5latki- 17 dzieci, nauczyciel Beata Arshad
W dniach 16- 20 listopada , dzieci 4-5 letnie uczestniczyły w zajęciach z zakresu edukacji międzykulturowej, edukacji o prawach człowieka oraz edukacji rozwojowej. Dzieci uczyły się jak przejawiać akceptację i tolerancję dla innych ludzi, jak szanować odmienność kulturową, jak dostrzegać i zaspokajać potrzeby drugiego człowieka.
Dzieci pracowały z globusem, poznały kontynenty, rasy ludności na świecie, ich obyczaje, ulubione zabawy, dowiedziały się jakie owoce egzotyczne i inne produkty żywnościowe sprowadzane są z Afryki, Chin oraz Holandii.
Ważnym aspektem założeń edukacyjnych było utrwalenie dzieciom Konwencji o Prawach Dziecka, która zakłada nie tylko prawa, ale również pewne obowiązki, których należy przestrzegać.
Dzieci bardzo poważnie podeszły do tematu, z wielkim zaangażowaniem włączały się do działań. Ta grupa dzieci to grupa integracyjna i ciepło oraz z przyjaznym nastawieniem słuchały informacji o dzieciach innych ras i kultur.
Jestem zadowolona z przeprowadzonych zajęć, z pełnym przekonaniem stwierdzam, że cel został osiągnięty o czym świadczą załączone zdjęcia.