Przedszkole nr 313 w Warszawie
Opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
W dniach 16 – 20 listopada 2015 zrealizowany został projekt edukacyjny pod hasłem „Tydzień Edukacji Globalnej”, jako efekt przystąpienia Przedszkola 313 do ogólnopolskiej akcji „EDUKACJA GLOBALNA DZIECI ZMIENIA ŚWIAT”.
Głównym koordynatorem projektu była Lidia Zdziechowska. W projekcie wzięło udział całe przedszkole, tj:
- 4 grupy wiekowe dzieci (3-6 – latki)
- wszyscy nauczyciele (8 osób)
- podróżnicy (rodzice absolwentów przedszkola) – państwo Anna i Krzysztof Kobusowie
- przedstawiciel Fundacji Verba
- pracownicy Wypożyczalni nr 28
-
Wprowadzenie dzieci do tematyki różnorodności krajów i kultur.
-
Pokazanie dzieciom, jak żyją ich rówieśnicy w odległych krajach afrykańskich.
-
Uświadomienie wspólnych wartości z rówieśnikami z innych krajów.
-
Zapoznanie dzieci z wytworami różnych kultur (kultura Ndebele, sztuka Tinga-Tinga, kultura Namibii, muzyka Senegalu).
-
Wzbudzanie postawy szacunku wobec mieszkańców innych krajów.
-
Uświadomienie znaczenia wspólnego działania dla dobra ogółu.
-
Refleksja nad znaczeniem przyjaźni, tolerancji i równości oraz nad prawami dziecka.
-
Zrozumienie zależności między działaniami ludzi i ich skutkami dla przyrody i innych ludzi, rozbudzenie aktywności ekologicznej dzieci.
W ramach projektu zrealizowano z dziećmi 5 następujących scenariuszy zajęć z cyklu „Edukacja Globalna”:
-
„Matka Ziemia ma gorączkę”
-
„Z Senegalu muzyka płynie”
-
„Baobab – drzewo bogów”
-
„Wszyscy różni – wspólne wartości – kultura Ndebele”
-
„Asante z Tanzanii – poznajemy jej kraj i malarstwo Tinga-Tinga”
-
Pokaz slajdów i opowieść o Namibii, przedstawiony przez podróżników – państwo Annę i Krzysztofa Kobusów; dzieci miały okazję obejrzeć wspaniałe zdjęcia prezentujące przyrodę i kulturę Namibii oraz eksponaty, takie jak: biżuteria afrykańska, zabawki, gałązka akacji, piasek pustynny;
-
Zajęcia czytelnicze w Wypożyczalni nr 28 (dla grup II i IV), podczas których dzieci wysłuchały m.in. kilku tradycyjnych legend afrykańskich oraz rozmawiały o Prawach Dziecka;
-
Świętowanie Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka przypadającego dnia 20 listopada – dzieci obejrzały przedstawienie pt. „Smutny pajacyk” wprowadzające do dyskusji o Prawach Dziecka i pogłębiające świadomość dzieci na temat ich praw i obowiązków;
-
Warsztaty edukacyjne na temat osób z niepełnosprawnością „Niezwykłe spotkania” Fundacji Verba, których celem jest promowanie wśród dzieci postaw szacunku, zrozumienia i życzliwości do drugiego człowieka;
W ramach projektu dzieci zapoznawały się z wybranymi elementami tradycji i kultury krajów afrykańskich.
Oto główne cele projektu:
Ponadto, w celu wzbogacenia projektu, zaplanowano dodatkowe metody i formy pracy z dziećmi:
Podczas zajęć i dodatkowych form pracy dzieci poznawały tradycyjną i współczesną muzykę afrykańską, tradycyjne zabawy afrykańskie (m.in. SimamaKa), wybrane słownictwo (m.in. jumbo, malajka, nakupenda) oraz wykonywały różnorodne prace plastyczno- konstrukcyjne, m.in.: portrety „Matki Ziemi”, malowane domki Thandi z plemienia Ndebele, indywidualne rysunki dżungli, zespołowe makiety dżungli do opowieści Tinga-Tinga „Dlaczego słoń ma trąbę?”, przestrzenne drzewo baobab.
Prace naszych przedszkolaków oraz inne działania dokumentujące przebieg projektu można podziwiać na dołączonych zdjęciach.
Refleksje: Realizacja tematów w młodszych grupach wiekowych wymagała dzielenia tematów na mniejsze jednostki, jednak we wszystkich grupach zajęcia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Szczególnie podobały się dzieciom:
- wszelkie prace plastyczne związane z projektem, które dodatkowo doskonaliły umiejętność pracy zespołowej, były świetną zabawą i stwarzały możliwość zacieśniania przyjaźni (domki Thandi, drzewo baobab, makieta dżungli);
- słownictwo i zabawa SimamaKa (dzieci, już po zakończeniu projektu, często proszą nauczyciela o włączenie nagrania, samodzielnie inicjują tę zabawę w czasie wolnym od zajęć, pytają o inne piosenki i zabawy afrykańskie; witają się i żegnają słowem „jumbo”);
- pokaz slajdów z Namibii;
- opowieść „Drzewa po drodze” (w ramach scenariusza „Baobab – drzewo bogów”);
Mocnymi stronami projektu było jego bogactwo i urozmaicenie oraz zaangażowanie wszystkich nauczycieli (nauczyciele, którzy nie uczestniczyli w kursie zostali odpowiednio wcześniej wprowadzeni w problematykę za pośrednictwem rady szkoleniowej); udało nam się zaangażować także pracowników Wypożyczalni oraz Fundację Verba; szczególnie warte polecenia są: pokazy slajdów, prezentacja i teatrzyk o Prawach Dziecka oraz bogate materiały poglądowe (zdjęcia, książki, pamiątki).
Lidia Zdziechowska