Odpowiedzialność za świat – gry i zabawy z Zogiem
Przedstawiamy publikacje do pracy z przedszkolakami: bajkę „Przygody Zoga" i odnoszące się do niej scenariusze gier i zabaw.
„Przygody Zoga" to opowiastka o kosmicie, który zwiedzając planetę Ziemię poznaje czym jest różnorodność. Razem z Zogiem dzieci poznają kwestie globalnych współzależności, zrównoważonego rozwoju i sprawiedliwości, uczą się doceniać piękno planety na kŧórej żyją.
Zestaw gier i zabaw nawiązujący do treści bajki „Przygody Zoga" pozwala na głębszą eksplorację tematów poruszanych w bajce w ciekawy i twórczy sposób. To zbiór pomysłów na kreatywne spędzenie czasu, kształcenie czynności myślowych i poznawanie świata wraz z jego różnorodnością.
Ćwiczenia zostały zaprojektowane tak by można z nich korzystać w salach przedszkolnych jak i na przedszkolnym podwórku czy pobliskim parku. Celem publikacji jest wykorzystanie naturalnej dla przedszkolaków skłonności do zabawy, zadawania pytań i filozofowania do poznawania świata oraz jego różnorodności.
Gry i zabawy zawarte w tym zeszycie stwarzają okazję do rozwijania zachowań prospołecznych, wprowadzają w świat empatii, tolerancji i czynienia dobra dla innych, pomagają uświadomić potrzebę bycia odpowiedzialnym za świat oraz rozumienia uczuć swoich i innych ludzi.
Publikacja pozwala na zgłębianie wątków globalnych zgodne z celami wychowania przedszkolnego wyrażonymi w podstawie programowej.
Publikacja została wydana przez Instytut Globalnej Odpowiedzialności w ramach międzynarodowego projektu „Zrozum świat – przedszkola". Projekt jest realizowany równocześnie w Polsce, Anglii, na Cyprze i w Bułgarii. „Zrozum świat – przedszkola" to powiązanie zdobywania wiadomości i praktycznych umiejętności. W ramach projektu przedstawiamy opowiastkę o Zogu, kosmicie który zwiedza planetę Ziemię. Opowiastka wydana w dużym formacie sprzyja wspólnemu myśleniu i dociekaniom filozoficznym. Razem z Zogiem dzieci poznają kwestie globalnych współzależności, zrównoważonego rozwoju i sprawiedliwości.
W projekcie bawimy się:
• wykorzystując elementy metody dociekań filozoficznych dla dzieci • uczenia się przez doświadczenie wspólnego myślenia oraz dyskutujemy o: • różnicach i podobieństwach między ludźmi, • podróżowaniu i migracjach • stereotypach • różnych kulturach • zrównoważonym rozwoju • ochronie środowiska
Scenariusze do pobrania
Wspólne układanie puzzli to wspaniała zabawa. Pierwsze puzzle powstały ponad dwieście lat temu. Zabawę tę wymyślił John Spilsbury, londyński grawer i kartograf, kiedy zauważył problemy, jakie dzieci mają z przyswajaniem geografii. Postanowił ułatwić im naukę i swoje mapy naklejał na cienkie mahoniowe deski, które można było pociąć na kawałeczki wzdłuż granic państw.
Poruszane zagadnienia:
− współpraca
− różnice i podobieństwa
Mapy z patyków tworzono w wielu tradycyjnych kulturach na całym świecie, np. wśród mieszkańców Australii, wysp Polinezji czy Inuitów. Mogły służyć zarówno do orientacji w terenie, jak i do opowiadania historii.
Poruszane zagadnienia:
− podróże i migracje
− różnice i podobieństwa
− kultury świata
NAJPIĘKNIEJSZE MIEJSCE NA ŚWIECIE
Czy istnieje najpiękniejsze miejsce na świecie? Na świecie żyje ponad 6 miliardów ludzi, każdy z nich zna miejsce, które jest dla niego/dla niej najpiękniejsze i najbardziej cenne.
Poruszane zagadnienia:
− różnice i podobieństwa
− sprawiedliwość
− zasoby
W obecnych czasach kolor skóry nie warunkuje miejsca zamieszkania. Ludzie przemieszczają się z kontynentu na kontynent, zakładają rodziny i pracują w różnych miejscach świata, podróżują. Coraz częściej także w Polsce dzieci mogą spotkać rówieśników i dorosłych wyglądających inaczej.
Poruszane zagadnienia:
− podróże i migracje
− różnice i podobieństwa
− kultury świata
Przyprawy, takie jak wanilia czy cynamon, Europa poznała już w średniowieczu. Od tego czasu na stałe zawitały na naszych stołach. Poznajemy je po smaku ulubionych ciastek, lecz znamy tylko w postaci proszku lub zasuszonych roślinek zamkniętych w kolorowej torebce.
Poruszane zagadnienia:
− odpowiedzialna konsumpcja
− żywność
− handel
Dzieci są niesamowicie ciekawe świata. Zadawanie pytań to fascynująca zabawa,
która motywuje do nauki nowych rzeczy, pozwala się rozwijać.
Poruszane zagadnienia:
− ciekawość
− szacunek.
Poruszane zagadnienia:
− planowanie
− sprawiedliwość
− kreatywność
SPRAWIEDLIWY HANDEL I TORBA TAJEMNIC
Poruszane zagadnienia:
− sprawiedliwość
− zrównoważony rozwój
Pieter Bruegel Starszy namalował w roku 1560 obraz „Zabawy dziecięce", który pokazuje ludzi zajmujących się różnymi zabawami i grami. Przedstawił na nim 78 zabaw dziecięcych, wśród których rozpoznajemy znane do dzisiaj (ciuciubabka, wyścigi, chodzenie na szczudłach, toczenie koła, gra w piłkę i wiele innych). Zabawy te są znane dzieciom na całym świecie.
Poruszane zagadnienia:
− różnorodność
− kreatywność
− zrównoważony rozwój
Zrównoważony rozwój to takie gospodarowanie światem i jego naturalnymi zasobami, aby współgrały ze sobą harmonijnie środowisko naturalne, ludzie i ekonomia.
Poruszane zagadnienia:
- zrównoważony rozwój
- surowce naturalne
- odpowiedzialność
Niniejsze publikacje powstały w ramach projektu „Zrozum świat – przedszkola"współfinansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013 r. Publikacja ta wyraża wyłącznie poglądy autora i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych.