W świecie zawodów - policjantka i pielęgniarz
Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna
Czas trwania: 1h 15 min
Cele ogólne
- przełamanie stereotypów związanych z zawodami,
- przekazywanie dzieciom wiedzy na temat zawodów, które mogą wykonywać w przyszłości niezależnie od płci,
Metody
- podające
- ekspresyjne
- ćwiczeniowe
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
5 min |
Jaki to zawód? |
Pokazują (naśladują), obserwują i odgadują hasła z kartoników. | Zabawa pantomimiczna. | Wprowadzenie w tematykę zajęć, zaciekawienie, skupienie uwagi. | Kartoniki z atrybutami zawodów do zabawy w kalambury. |
5 min |
Odtworzenie piosenki (np. piosenka „Zawody”) w celu dookreślenia tematyki zajęć |
Dzieci słuchają piosenki utwór wprowadzający w tematykę zajęć. | Słuchanie muzyki. | Wprowadzenie w tematykę zajęć. | Piosenka, odtwarzacz CD. |
5 min |
Osoba prowadząca informuje dzieci, że odwiedzą ich dzisiaj dwie tajemnicze osoby. |
Słuchają nauczyciela/-ki i odpowiadają na pytania; witają gości; przyporządkowują atrybuty zawodów do osób |
Burza mózgów, rozmowa. | Czepek pielęgniarski, czapka policyjna goście. | |
10 min |
Przedstawienie dzieciom gości: pan pielęgniarz i pani policjantka, którzy króciutko opowiadają o sobie. Prowadzący/a wspomaga ich pytaniami: |
Dzieci słuchają uważnie; zadają pytania. | Wywiad, rozmowa. | Obalenie stereotypu, tworzenie nowej wiedzy o zawodach wykonywanych przez kobiety i mężczyzn. | Pomocnicze pytania. |
10 min |
Osoba prowadząca proponuje dzieciom zabawę klasyfikującą. |
Dzieci przyporządkowują symbole (atrybuty) do odpowiedniej tablicy. | Klasyfikowanie | Uświadomienie dzieciom, że zawody nie są przypisane do płci. | Szary papier, sylwetki kobiety i mężczyzny; karteczki z atrybutami zawodów; (ważne: każdy atrybut powinien być przygotowany podwójnie) |
5 min |
Nauczyciel/-ka zachęca dzieci do nauki krótkiej piosenki o zawodach. Zadaniem dzieci |
Dzieci uczą się piosenki, pokazują gestem jej treść | Słuchanie muzyki, śpiewanie. | Rozwój muzyczny, osłuchanie z nazwami zawodów w rodzajach: żeńskim i męskim. | Tekst piosenki, odtwarzacz CD. |
20 min |
Osoba prowadząca zaprasza dzieci do pracy plastycznej w parach. Zadaniem każdej |
Projektują i wykonują stroje dla poszczególnych sylwetek (postaci). | Praca w grupach, praca plastyczna. | Doskonalenie umiejętności współpracy, rozwijanie umiejętności manualnych. | Brystole, artykuły papiernicze, skrawki tkanin, tasiemki itp. |
15 min |
Osoba prowadząca przeprowadza z dziećmi rozmowę dotyczącą tego, kim chciałyby być |
Dzieci odpowiadają na pytania i dzielą się swoimi marzeniami dotyczącymi wykonywanych w przyszłości zawodów |
Rozmowa. | Przełamywanie stereotypów płciowych dotyczących wykonywania różnych zawodów, uporządkowanie wiadomości. | Prezentacja ze zdjęciami i ilustracjami kobiet i mężczyzn wykonujących różne zawody. |
Źródła
Internet (tworzenie prezentacji),
Podkład instrumentalny piosenki „My jesteśmy owadami” , KLANZA,
Piosenka „Zawody”, słowa: Stanisław Karaszewski.
Opracowała Agnieszka Zasańska, Karolina Zielińska-Motyka (Przedszkole nr 118)
Załącznik nr 1
(autorkami piosenki są nauczycielki przedszkola)
My jesteśmy
1. My jesteśmy pilotami,
pilotami, pilotami.
Szybujemy nad chmurami,
A latamy tak...Jak?
2. My jesteśmy strażaczkami,
strażakami, strażaczkami.
I walczymy z pożarami,
A gasimy tak... Jak?
3. My jesteśmy kucharzami,
kucharkami, kucharzami.
Gotujemy z przyprawami,
a mieszamy tak... Jak?
4. My jesteśmy kierowczyniami,
kierowcami, kierowczyniami.
Podążamy ulicami,
a jeździmy tak... Jak?
5. My jesteśmy sportowcami,
sportowczyniami, sportowcami.
Wciąż walczymy z rekordami,
a ćwiczymy tak... Jak?
6. My jesteśmy górniczkami,
górnikami, górniczkami.
Pracujemy kilofami,
a uderzamy tak... Jak?
7. My jesteśmy pocztowcami,
pocztowczyniami, pocztowcami.
Zajmujemy się listami,
a stemplujemy tak... Jak?
8. My jesteśmy fryzjerkami,
fryzjerami, fryzjerkami.
Zajmujemy się włosami,
a czeszemy tak... Jak?