Zabawy z całego świata
Planowana liczba odbiorców: 20- 25 osób - jedna grupa przedszkolna
Czas trwania: 45 min
Cele ogólne
- zapoznanie z układem, kształtem, wielkością i specyfiką kontynentów (klimat, ludność, zabawy)
Metody
- podające
- ekspresyjne
- ćwiczeniowe
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
5 min | Osoba prowadząca prezentuje dzieciom globus oraz mapę świata. Prowadzi z nimi rozmowę wg podanego niżej skryptu: Witajcie! Zobaczcie: przyniosłam dziś mapę i globus, by razem z wami zastanowić się, do czego służą te przedmioty. Jak myślicie, co pokazuje mapa i globus, co na nich jest zaznaczone na niebiesko, a co na zielono (żółto)? [Należy wskazać omawiane obszary.] |
Dzieci z bliska oglądają mapę i globus, mogą go dotykać i rozmawiać ze sobą, wymieniając się spostrzeżeniami. Razem zastanawiają się nad odpowiedziami na pytania. | Oglądanie mapy i globusa, stawianie pytań i szukanie odpowiedzi. | Poznanie mapy i globusa, zdobycie wiedzy o tym, do czego służą i czego można się dzięki nim dowiedzieć. | Mapa, globus. |
5 min |
Pada pytanie osoby prowadzącej: Czy któreś z was wie, jak nazywają się duże lądy? (Wskazuje kontynenty) A może ktoś wie, jakie są nazwy kontynentów? |
Dzieci, jeśli wiedzą, mówią o kontynentach, podają ich nazwy. | Metoda poglądowa. | Poznanie nazw kontynentów oraz ich kształtów na mapie. | |
8 min |
W dalszej części warsztatu nauczyciel/-ka pyta dzieci: |
Dzieci wspólnie zastanawiają się nad pytaniami i udzielają odpowiedzi. Wymieniają się spostrzeżeniami związanymi z mieszkańcami naszego miasta pochodzącymi z różnych stron świata. |
Rozmowa, wymiana doświadczeń, wskazywanie na mapie świata Polski. | Zauważanie inności wokół siebie, traktowanie jej jako atut, który nas różni, ale nie dzieli, poznanie położenia Polski na mapie Europy. | |
5 min |
Nauczyciel/-ka rozkłada na środku sali wyrazy z nazwami kontynentów. Każde dziecko |
Dzieci wraz z osobą prowadzącą odczytują nazwy kontynentów, przyporządkowują nazwy. |
Nauka czytania globalnego. | Dzieci zapamiętują nazwy kontynentów. | Plansze z podpisanymi konturami kontynentów, karteczki z nazwami kontynentów dla każdego dziecka. |
2 min |
Zadaniem dzieci jest przyporządkowanie odpowiedniego wyrazu do kształtu kontynentu. |
Każda z grup przykłada otrzymany kontur do tego miejsca mapy, gdzie znajduje się dany kontynent. |
Układanie kontynentów na mapie | Dzieci zapamiętują nazwy kontynentów. | Kontynenty wycięte z kolorowego brystolu. |
15 min |
Po wykonanym zadaniu nauczyciel/-ka prezentuje kilka ciekawostek o kontynentach oraz zabawy z różnych stron świata: znane również w Polsce, ale pod innymi nazwami. |
Dzieci słuchają informacji prezentowanych przez nauczyciela/-kę. | Zabawy w parach, zabawy przy muzyce, zabawy w grupie. | Poznanie zabaw świata. | |
12 min | Następna zabawa pochodzi z Indii (Azja) i nosi tytuł „Rzeka słów”. Trzeba ustalić zakres słów np. zwierzęta, rośliny itp. Każdy podany wyraz musi zaczynać się na literę, na którą kończył się poprzedni, np. tygrys – szczur. Kto w ciągu 10 sekund nie poda wyrazu, odpada z gry. W Polsce także dzieci często grają w tę grę i nazywają ją „Podaj słowo”. Następna zabawa jest znana chyba wszystkim: „Ciepło - zimno”. Tak samo nazywana jest np. w Liberii w Afryce, tylko że osoba prowadząca nie chowa przedmiotu, lecz go dotyka. Wariant: miejsce ukrycia przedmiotu sygnalizuje się nie słowami, ale klaskaniem z różnym natężeniem, w zależności od odległości kryjówki. W Panamie w Ameryce Północnej dzieci lubią zabawę pt. „Ojciec Szymon każe”. Na środku koła stoi ojciec Szymon i pokazuje wymyślone przez siebie figury, które reszta uczestników musi wykonać, potem ojciec Szymon wybiera zmiennika. W Polskich przedszkolach dzieci bawią się w tę zabawę, ale pod nazwą „Jeż”. „Cornavalito” - to taniec pochodzący z Boliwii w Ameryce Południowej. Na zakończenie nauczyciel/-ka pokazuje jeszcze jedną zabawę: „Wspólne cechy”. Dzieci stoją w różnych miejscach sali, na hasło każde szuka osoby, która np. ma oczy tego samego koloru, lub element ubrania w tym samym kolorze itp. |
||||
Opracowała Agnieszka Konaszyńska, Helena Petryszyn (Przedszkole nr 36)