Przedszkole Montessori Słonecznik, Warszawa
Grupy przedszkolna w wieku 3 – 5 lat
Dzień I
Co to jest smog? Dym ze spalanych śmieci, który zanieczyszcza powietrze
Eksperyment – jak powstaje smog?
Dwa słoiki, do których wlewamy trochę wody. Rozbijamy ją potrząsając słoikiem. Część cząsteczek wody osiada na ściankach słoika, a część zamienia się w parę wodną. Słoik zamykamy folią aluminiową i układamy na niej kostki lodu – w tym słoiku nic się nie dzieje, jest czyste powietrze.
Do drugiego słoika również wlewamy wodę, tak aby powstała wilgoć, zamykamy otwór słoika folią aluminiową i kładziemy na folii kostki lodu. Chcemy, aby powietrze w środku słoika ochłodziło się. Zimne, wilgotne powietrze i brak wiatru sprzyja powstawaniu smogu. Po chwili do środka wrzucamy śmieć np. kawałek folii aluminiowej i zapaloną zapałkę, słoik przykrywamy folią z kostkami lodu i czekamy na efekty. Natychmiast w słoiku zaczyna powstawać mgła. Czy to jest rzeczywiści mgła? Śmieć w słoiku zaczął dymić, cząstki spalanego śmiecia połączyły się z parą wodną i wytworzył się smog.
Porównujemy wspólnie dwa słoiki, słoik z dymem, w którym powstał smog i słoik bez dymu. Gdzie jest czyste powietrze? Jedyna różnica to palony śmieć w środku drugiego słoika.
Smog to połączenie dwóch angielskich słów: smoke – czyli dym i fog czyli mgła. Smog wygląda jak szara, brzydka chmura. Powstawaniu smogu sprzyja brak wiatru, wilgotne i zimne powietrze. Często pojawia się zimą, bo wtedy wiele osób w piecach pali śmieciami.
Dzień II
Jak walczyć ze smogiem?
Każdy z nas może zrobić coś, żeby smogu było mniej.
- Smog bierze się z palenia śmieci, można przestać palić śmieci w kominku, w ognisku, w starych piecach. Stare piece, które wytwarzają olbrzymie ilości smogu, zamienić na nowe – bardziej ekologiczne, które zasilane są gazem
- Postarajmy się, aby śmieci było mniej, nie da się ich zupełnie unikać, ale można segregować wtedy np. bio-odpady, można wykorzystać je do użyźniania ziemi, z butelki plastikowej można zrobić np. polar itp
- Samochody, które wydzielają dużo spalin, można zamienić na transport publiczny lub na rower
- Sadzenie roślin, drzew które oczyszczają powietrze
Robimy plakat, posługując się piktogramami. Po jednej stronie dużej kartki papieru umieszczamy piktogramy z czynnościami, które zatruwają powietrze, a po drugiej stronie ich zamienniki, które sprawiają, ze powietrze staje się czyste.
Plakat wisi przez cały tydzień w sali.
Dzień III
Dlaczego smog nam szkodzi i co robimy, gdy jest w powietrzu?
Eksperyment z odkurzaczem.
Rurę od odkurzacza owijamy papierowym ręcznikiem i zabezpieczamy gumką recepturką, odkurzacz podłączamy do przedłużacza i wychodzimy do ogrodu, odkurzacz włączamy i obserwujemy jak ręcznik robi się brudny.
Smog szkodzi nam, gdyż dostaje się do naszego wnętrza, do naszych płuc. W powietrzu w którym wydaje się, że nic nie ma są cząstki zanieczyszczeń , nasz nos je filtruje. Im są one mniejsze, tym szybciej i lepiej przedostają się do naszego organizmu. Te najmniejsze dostają się do płuc, a potem do krwi i to jest dla nas niebezpieczne , powoduje różne choroby np. katar, kaszel, choroby płuc, mają bardzo negatywne skutki dla naszego zdrowia.
Dlatego, jeżeli w powietrzu unosi się dużo zanieczyszczeń warto stosować maski antysmogowe.
Dzieci oglądają maski, przymierzają je. Nawet najlepsze maski nie uchronią nas przed najmniejszymi cząsteczkami. W wyjątkowych sytuacjach, kiedy ilość smogu jest ogromna, należy ograniczyć przebywanie na powietrzu.
Dzień IV
Co możemy zrobić by w naszych domach, w naszej sali przedszkolnej było czyste powietrze?
Są takie rośliny, które są roślinami antysmogowymi, pochłaniają zanieczyszczone powietrze i wydzielają czysty tlen.
Układamy na dywaniku karty z roślinami antysmogowymi i rozmawiamy o tych roślinach.
Sprawdzamy jaki mamy w sali rośliny i które z nich są naturalnymi filtrami powietrza. Pożyczamy roślinę „zielenistkę” z innej grupy i ją rozszczepiamy, a po kilku dniach szczepionki wkładamy do doniczek.
Dzięki temu w naszej pojawiają się trzy nowe rośliny, które oczyszczają powietrze.
Dzień V
Segregowanie śmieci i recykling
Co to jest recykling?
Recykling pozwala odzyskać i ponownie wykorzystać odpady takie jak np. plastikowe butelki. Dlatego warto segregować śmieci, by potem móc wykorzystać je powtórnie. Dzięki segregacji i recyklingowi nie produkujemy coraz większej ilości śmieci.
Dzisiaj damy tej plastikowej butelce po wodzie drugie życie. Zrobimy z niej butelkę sensoryczną do zabawy.
W sali pojawiają się trzy nowe kosze na śmieci. Jeden do bioodpadów, drugi do plastiku, trzeci do papieru. Na koszach umieszczone są piktogramy.
Omawiamy z dziećmi dlaczego warto segregować śmieci i dlaczego nie wolno ich spalać.
Od dzisiaj w naszej sali będziemy segregować śmieci.
Bioodpady wykorzystamy do szklarni na wionę, gdzie będziemy sadzić zioła.
Wspólnie z dziećmi do butelki wlewamy olej. Wodę barwimy na niebiesko za pomocą barwnika spożywczego. Wlewamy ją do butelki z olejem. Wrzucamy do środka brokat. Butelkę zakręcamy i zabezpieczamy taśmą. Obserwujemy, że woda jest cięższa od oleju i opada na dno, nie łączy się olejem . Gdy potrząsamy butelką, cząsteczki wody rozbijają się, a brokat wiruje w oleju.
Z butelki, którą mogliśmy wyrzucić uzyskaliśmy nową zabawkę.