Przedszkole Montessori Słonecznik, Warszawa

Grupy przedszkolna w wieku 3 – 5 lat

Dzień I 

Co to jest smog? Dym ze spalanych  śmieci, który zanieczyszcza powietrze

Eksperyment – jak powstaje smog?

Dwa słoiki, do których wlewamy trochę wody. Rozbijamy ją potrząsając słoikiem. Część  cząsteczek wody osiada na ściankach słoika, a część zamienia się w parę wodną. Słoik zamykamy folią aluminiową i układamy na niej kostki lodu – w tym słoiku nic się nie dzieje, jest czyste powietrze.

Do drugiego słoika również wlewamy wodę, tak aby powstała wilgoć, zamykamy otwór słoika folią aluminiową i kładziemy na folii kostki lodu. Chcemy, aby powietrze w środku słoika ochłodziło się.  Zimne, wilgotne powietrze i brak wiatru sprzyja powstawaniu smogu. Po chwili do środka wrzucamy śmieć np. kawałek folii aluminiowej i zapaloną zapałkę, słoik przykrywamy folią z kostkami lodu i czekamy na efekty. Natychmiast w słoiku zaczyna powstawać mgła. Czy to jest rzeczywiści mgła? Śmieć w słoiku  zaczął dymić, cząstki spalanego śmiecia połączyły się z parą wodną i wytworzył się smog. 

Porównujemy wspólnie dwa słoiki, słoik z dymem, w którym powstał smog i słoik bez dymu. Gdzie jest czyste powietrze? Jedyna różnica to palony śmieć w środku drugiego słoika. 

Smog to połączenie dwóch angielskich słów: smoke – czyli dym i fog czyli mgła. Smog wygląda jak szara, brzydka chmura. Powstawaniu smogu sprzyja brak wiatru, wilgotne i  zimne powietrze. Często pojawia się zimą, bo wtedy wiele osób w piecach pali śmieciami. 

Dzień II

Jak walczyć ze smogiem? 

Każdy z nas może zrobić coś, żeby smogu było mniej. 

  1. Smog bierze się z palenia śmieci, można przestać palić śmieci  w kominku, w ognisku, w starych piecach. Stare piece, które wytwarzają olbrzymie ilości smogu,  zamienić na nowe – bardziej ekologiczne, które zasilane są gazem
  2. Postarajmy się, aby śmieci było mniej, nie da się ich zupełnie unikać, ale można segregować wtedy np. bio-odpady, można wykorzystać je do użyźniania  ziemi, z butelki plastikowej można zrobić np. polar itp 
  3. Samochody, które wydzielają dużo spalin, można zamienić na transport publiczny lub na rower
  4. Sadzenie roślin, drzew które oczyszczają powietrze

Robimy plakat, posługując się piktogramami. Po jednej stronie dużej kartki papieru umieszczamy piktogramy  z czynnościami, które zatruwają powietrze, a po drugiej stronie ich zamienniki, które sprawiają, ze powietrze staje się czyste.

Plakat wisi przez cały tydzień w sali.

Dzień III

Dlaczego smog nam szkodzi i co robimy, gdy jest w powietrzu?

Eksperyment z odkurzaczem. 

Rurę od odkurzacza owijamy papierowym ręcznikiem i zabezpieczamy gumką recepturką, odkurzacz podłączamy do przedłużacza i wychodzimy do ogrodu, odkurzacz włączamy i obserwujemy jak ręcznik robi się brudny.

Smog szkodzi nam, gdyż dostaje się do naszego wnętrza, do naszych płuc. W powietrzu w którym wydaje się, że nic nie ma są cząstki zanieczyszczeń , nasz nos je filtruje. Im są one mniejsze, tym szybciej i lepiej przedostają się do naszego organizmu. Te najmniejsze dostają się do płuc, a potem do krwi i to jest dla nas niebezpieczne , powoduje różne choroby np. katar, kaszel, choroby płuc, mają bardzo  negatywne skutki dla naszego zdrowia. 

Dlatego, jeżeli w powietrzu unosi się dużo zanieczyszczeń warto stosować maski antysmogowe. 

Dzieci oglądają maski, przymierzają  je. Nawet najlepsze maski nie uchronią nas przed najmniejszymi cząsteczkami. W wyjątkowych sytuacjach, kiedy ilość smogu jest ogromna, należy ograniczyć przebywanie na powietrzu. 

Dzień IV

Co możemy zrobić by w naszych domach, w naszej sali przedszkolnej było czyste powietrze?

Są takie rośliny, które są roślinami antysmogowymi, pochłaniają zanieczyszczone powietrze i wydzielają czysty tlen. 

Układamy na dywaniku karty z roślinami antysmogowymi i rozmawiamy o tych roślinach. 

Sprawdzamy jaki  mamy w sali rośliny i które z nich są naturalnymi filtrami powietrza. Pożyczamy roślinę „zielenistkę” z innej grupy i ją rozszczepiamy, a po kilku dniach szczepionki wkładamy do doniczek.

Dzięki temu w naszej  pojawiają się trzy nowe rośliny, które oczyszczają powietrze. 

Dzień V

Segregowanie śmieci i recykling

Co to jest recykling?

Recykling pozwala odzyskać i ponownie wykorzystać odpady takie jak np. plastikowe butelki. Dlatego warto segregować śmieci, by potem móc wykorzystać je powtórnie. Dzięki  segregacji i recyklingowi nie produkujemy coraz większej ilości śmieci. 

Dzisiaj damy tej plastikowej butelce po wodzie drugie życie. Zrobimy z niej butelkę sensoryczną do zabawy. 

W sali pojawiają się trzy nowe kosze na śmieci. Jeden do bioodpadów, drugi do plastiku, trzeci do papieru. Na koszach umieszczone są piktogramy. 

Omawiamy z dziećmi dlaczego warto  segregować śmieci i dlaczego nie wolno ich spalać. 

Od dzisiaj w naszej sali będziemy segregować śmieci.

Bioodpady wykorzystamy do szklarni na wionę, gdzie będziemy sadzić zioła. 

Wspólnie z dziećmi do butelki wlewamy olej. Wodę barwimy na niebiesko za pomocą barwnika spożywczego. Wlewamy ją do butelki z olejem. Wrzucamy do środka brokat.  Butelkę zakręcamy i zabezpieczamy taśmą. Obserwujemy, że woda jest cięższa od oleju i opada na dno, nie łączy się olejem . Gdy potrząsamy butelką, cząsteczki wody rozbijają się, a brokat wiruje w oleju. 

Z butelki, którą mogliśmy wyrzucić uzyskaliśmy nową zabawkę.