Legenda o powstaniu państwa Meksyk
Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna, 5-6 latki Czas trwania: 30-40 min
Cele ogólne
- Wprowadzenie dzieci do tematyki różnorodności krajów i kultur: Meksyk – Polska,
- Poznanie przez dzieci legendy azteckiej o powstaniu państwa Meksyk,
- Podkreślanie elementów podobnych, wspólnych, uniwersalnych pomiędzy grupami narodowymi i kulturami - zwłaszcza „własną i obcą”.
Metody
- podające
- ćwiczeniowe
- ekspresyjne
Przygotowania
Przed zajęciami dzieci poznały legendę o Lechu, Czechu i Rusie oraz miały kontakt z mapą/ globusem.
Potrzebne materiały: nagranie piosenki Chu-chu-ua, magnetofon, komputer, rzutnik (lub wydrukowane ilustracje), tekst legendy, kartka w wydrukowaną flagą Meksyku, kredki ołowkowe i pastelowe, mapa świata, kartki, ołówki, duży format papieru na tablicy, dwa arkusze brystolu z konturami zamku i piramidy, gotowe „cegiełki” z szarego papieru w koszyku – duża ilość, kleje.
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
2 min |
Osoba prowadząca zaprosza dzieci do zabawy ruchowej przy muzyce „Czu-Czu-ua”: dzieci będą śpiewały i naśladowały ruch: |
Dzieci ustawione jeden za drugim dookoła dywanu za prowadząca wykonują demonstrowany ruch do muzyki. | Ekspresyjne | Zapoznanie się z muzyką meksykańską i zabawą dzieci z Meksyku. | Płyta CD, magnetofon. |
5-6 min |
„Odkrywanie tajemnicy” – osoba prowadząca zaprasza dzieci przed zakryty obrazek kawałkami czystego papieru; dzieci (chętne) kolejno odsłaniają go po kawałku, próbując odgadnąć co ukrywa całość. |
Dzieci odkrywają flagę, uczestniczą w rozmowie |
Poznawcze |
Poznanie flagi Meksyku, rozmowa kierowana nt. jej wyglądu, zwrócenie uwagi na godło. |
Kolorowy obrazek flagi Meksyku na formacie A3, kawałki białego papieru; |
10-12 min |
„Legenda Azteków”- osoba prowadząca czyta dzieciom legendę o powstaniu państwa meksykańskiego (zał. 1). |
Dzieci siedzą przed prowadzącą - słuchają. Odpowiadają na zadane pytania do wysłuchanej treści. |
Podające, poznawcze. | Poznanie przez dzieci legendy, jak powstało miasto Meksyk | Tekst legendy; Komputer; Obrazki do legend |
10 min | „Kolorowanie flagi Meksyku” - osoba prowadząca pyta: - Czy inne kraje mają swoje flagi? - Czy znacie jakiś inny kraj, gdzie jest orzeł w godle? - Dlaczego orzeł jest w godle Polski? Osoba prowadząca prosi o przypomnienie legendy „O Lechu, Czechu i Rusie”, zaprasza do opowiedzenia chętne dziecko. Pokazuje flagę i godło Polski oraz ilustracje do legendy, zaprasza dzieci do znalezienia podobieństw w legendach i flagach. Osoba prowadząca rozdaje kontury flagi meksykańskiej i kredki, dzieli dzieci na pary i zaprasza do kolorowania w dwójkach flagi przez dzieci. |
Dzieci rozmawiają z osobą prowadzącą, szukają podobieństw, kolorują flagi. | Ćwiczeniowe | Zapamiętanie przez dzieci, wyglądu flagi Meksyku; Przypomnienie legendy o powstaniu państwa polskiego; Szukanie podobieństw | Kartki z nadrukiem flagi Meksyku, kredki |
3-4 min |
Rozmowa przy fizycznej mapie świata - osoba prowadząca prosi, by dzieci podeszły do mapy świata, przyjrzały jej się. Zadaje pytania: |
Dzieci odpowiadają na postawione pytania, porównują, wyciągają wnioski. | Poznawcza | Rozwijanie spostrzegawczości u dzieci, koncentracji uwagi, myślenia. Umiejętność kojarzenia i wyciągania wniosków. Przybliżanie dziedzictwa kulturowego Meksyku i ukazywanie go jako bliskiego i podobnego; pokazywanie odmienności jako równoważnej. |
Mapa świata |
3 min |
Legendy - dalekie a zarazem bliskie - osoba prowadząca pokazuje obrazy ilustrujące legendy o powstaniu Polski i Meksyku, przykłady architektury kamiennej w obu krajach oraz współczesną zabudowę stolic, wygląd władców. |
Dzieci oglądają ilustracje, porównują, wyciągają wnioski. | Prezentacja multimedialna - poznawcza, poglądowa. | Poznanie różnorodności budowli miast Meksyku i Polski; Dostrzeganie różnic i podobieństw | Komputer, rzutnik, obrazy miasta Meksyk i Warszawy, Mieszka I i Montezumy, piramid w Meksyku oraz zamków romańskich w Polsce. |
2 min |
Zabawa ruchowa „Orzeł i wąż” - osoba prowadząca objaśnia reguły zabawy dzieci meksykańskich i zaprasza dzieci do przyłączenia się: |
Dzieci biorą udział w zabawie. | Poznawcza |
Zapoznanie dzieci z zabawą dzieci z Meksyku, budowanie poczucia więzi z rówieśnikami z innego kraju. |
Płyta CD; magnetofon. |
3 min |
„Licz, jak Aztekowie”- zabawa matematyczna. Osoba prowadząca objaśnia na tablicy, jak zapisywali liczby Aztekowie. Rozdaje kartki i markery i zaprasza dzieci, żeby zapisały na kartkach swój wiek według poznanego sposobu. |
Odgadują logikę zapisu, zapisują swój wiek na kartkach. |
Poznawcza, ćwiczeniowa |
Poznanie przez dzieci sposobu azteckiego zapisu liczb. Przybliżenie dziedzictwa tradycyjnej kultury. | Kartki, ołówki, duży format papieru na tablicy. |
10 min |
Praca plastyczna: „piramidy i zamki” |
Dzielą się na grupy, współpracują przy wyklejaniu i kolorowaniu. |
Ćwiczeniowa |
Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, estetyki swojej pracy. Czerpanie radości z zabawy. Utrwalenie wiedzy na temat historycznej architektury Polski i Meksyku. |
Dwa arkusze brystolu z konturami zamku i piramidy, kredki pastelowe, gotowe „cegiełki” z szarego papieru w koszyku – duża ilość, kleje. |
2-5 min |
Osoba prowadząca przypomina przebieg zajęć i zaprasza dzieci, aby każde pomyślało sobie, co dla niego/ dla niej było najciekawsze na zajęciach i ile podobieństw znalazło pomiędzy Meksykiem a Polską (mogą pomyśleć tylko dla siebie, mogą się tym podzielić). |
Dokonują samooceny, ewentualnie rozmawiają w rundzie końcowej. | Refleksja | Utrwalenie wiedzy, wzmocnienie przekazu równościowego w odniesieniu do Polski i Meksyku. | brak |
Opracowały: Renata Podyma, Małgorzata Żmudzińska (Przedszkole nr 48 we Wrocławiu)
Załączniki
Załącznik 1: Legenda o powstaniu państwa Azteków – Meksyku
Dawno temu lud indiański zwany Aztekami zamieszkiwał tereny północne obecnego Meksyku. Wierzyli oni w wielu bogów. Pewnego dnia znależli kamienną głowę, która wydawała z siebie dziwne dzwięki.
Okazało się, że jest to głowa jednego z ich bogów zwanego HUITZILOPOCHTLI. Huichtzilipochtli obiecał, że uczyni Azteków panami całego Meksyku, jeśli wyruszą w podróż do miejsca, które On im wskaże.
Znakiem że dotarli na miejsce będzie orzeł, który siedzi na kaktusie i pożera węża.
Aztekowie wyruszyli w drogę i wędrowali prawie 200 lat szukając wskazanego miejsca. Aż pewnego dnia stanęli na brzegu jeziora Texcoco. Na środku jeziora znajdowała się wyspa, a na niej wędrowcy ujrzeli kaktus, na którym siedział orzeł i zjadał węża. Był to znak od ich boga. Osiedlili się tam i założyli miasto o nazwie Tenochtitlan. Teraz na tym miejscu wznosi się miasto Meksyk - stolica państwa meksykańskiego.