Poznajmy się! Jestem Marła
Planowana liczba odbiorców: 25 osób - jedna grupa przedszkolna
Czas trwania: 40 min
Cele ogólne
- zdobycie wiedzy o lokalizacji Polski, Libanu i Palestyny na mapie świata,
- wprowadzenie dzieci do tematyki różnorodności krajów,
- uświadomienie wspólnych wartości z rówieśnikami z innych krajów,
Metody
- podające
- ekspresyjne
- ćwiczeniowe
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
4 min | Osoba prowadząca proponuje dzieciom, aby wstały i przy rytmicznej muzyce naśladowały jej ruchy. | Dzieci w pozycji stojącej wykonują ruchy naprzemienne, naśladując osobę prowadzącą: prawa ręka dotyka lewego kolana, następnie lewa ręka – prawego, prawa ręka do lewej kostki, prawy łokieć do lewego kolana itp.). Dzieci masują palcami uszy, wodzą wzrokiem za swoim kciukiem poruszającym się np. po obwodzie koła lub „położonej ósemki” (ręka wyprostowana). |
Elementy kinezjologii edukacyjnej | Koncentracja uwagi. | Rytmiczna muzyka, odtwarzacz CD |
12 min |
Osoba prowadząca przedstawia dzieciom dziewczynkę o imieniu Marła. Pokazując jej |
Dzieci w trakcie opowiadania przyglądają się portretowi Marły. Słuchają, biorą udział w rozmowie, odpowiadają na pytania, ustalają różnicę wieku z pomocą korali matematycznych. |
Opowiadanie z włączeniem dzieci do rozmowy | Uświadomienie dzieciom wspólnych wartości z rówieśnikami z innych krajów, rozwijanie umiejętności formułowania myśli, nauka informowania o chęci wyrażenia swego zdania, przestrzeganie kolejności wypowiedzi i słuchania siebie nawzajem | Portret Marły, korale matematyczne |
10 min |
Nauczyciel/-ka pokazuje dzieciom globus, pomaga im odszukać Polskę, Liban i Palestynę. Pokazuje mapę świata i tłumaczy: |
Dzieci próbują zlokalizować na globusie i mapie świata położenie Polski, Palestyny i Libanu; posługują się tasiemką, by porównać odległości. Zgniatają w kulę swoją kartę papieru, tworząc „globus” i rozkładają ją, tworząc „mapę”. | Kontakt z globusem i mapą świata. | Wprowadzenie pojęć: globus, mapa świata. | Globus, mapa świata, tasiemka, papier lub gazeta |
15 min |
Osoba prowadząca, pokazując dzieciom zapis graficzny słowa „cześć” po polsku i po |
Dzieci poruszają się w takt muzyki, a w czasie przerwy w muzyce pozdrawiają się po arabsku (JA TIRLEM), przybijając „piątkę”. |
Zabawa ruchowa przy muzyce | Rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej, zapamiętanie słowa w języku arabskim | Nagranie muzyczne |
10 min |
Osoba prowadząca proponuje dzieciom wyprawę do Libanu i przy piosence „Jadę, |
Dzieci ustawiają się w rzędzie za osobą prowadzącą, trzymając się wełnianej nitki prawą ręką. Kłębek wełny umieszczony jest w wysokim pojemniku. |
Zabawa muzyczna | Improwizowanie ruchem treści piosenki, nauka ustawienia się w określony sposób (w rzędzie)piosenka z płyty „Maluchy rosną nie tylko wiosną”, KLANZA, kłębek wełny | Piosenka z płyty „Maluchy rosną nie tylko wiosną”, KLANZA, kłębek wełny |
10 min |
Nauczyciel/-ka pokazuje dzieciom prezentację multimedialną obrazującą: |
Dzieci oglądają prezentację, a na zakończenie „pobytu” w Libanie wyławiają z misek napełnionych ciepłą wodą po jednej muszelce. Jednocześnie słuchają szumu morza; osuszają muszelki. Wracają do swojej sali „po nitce”, zwijając ją. |
Wizualizacja. | Poznanie libańskich strojów regionalnych, rodzajów biżuterii oraz nadmorskich pejzaży. |
Projektor, nagranie szumu morza, odtwarzacz CD, miski z ciepłą wodą i muszelkami. |
15 min |
Nauczyciel/-ka proponuje dzieciom wykonanie ozdób z wyłowionych w Morzu |
Dzieci z modeliny robią wisiorki o różnych kształtach, ozdabiają je koralikami, cekinami oraz muszelką „przywiezioną” z Libanu. |
Praca plastyczna. | Rozwijanie twórczości, rozwijanie sprawności manualnej. | Modelina, koraliki, cekiny, muszelki, tasiemki, muzyka palestyńska, odtwarzacz CD |
8 min |
Nauczyciel/-ka zachęca dzieci do improwizacji tanecznej przy muzyce palestyńskiej |
Dzieci w rytm muzyki tańczą i bawią się szalami i chustami. | Improwizacja taneczna. | Dostarczenie dzieciom, pozytywnych wrażeń | kolorowe chusty i szale, muzyka palestyńska, odtwarzacz CD |
Źródła
Bibliografia:
- Hejno Anna, Piątas–Wiktor Maria, Baśnie nie z tego miasta. Opowieść wrocławskich dzieci (portret Marły)
Dyskografia:
„Maluchy rosną nie tylko wiosną”, KLANZA muzyka palestyńska - Opracowała Kazimiera Wójcicka, Małgorzata Wilk (Przedszkole nr 121)