Poznajmy się! Jestem Marła

Planowana liczba odbiorców: 25 osób - jedna grupa przedszkolna
Czas trwania: 40 min

Cele ogólne

  • zdobycie wiedzy o lokalizacji Polski, Libanu i Palestyny na mapie świata,
  • wprowadzenie dzieci do tematyki różnorodności krajów,
  • uświadomienie wspólnych wartości z rówieśnikami z innych krajów,

Metody

  • podające
  • ekspresyjne
  • ćwiczeniowe

Opis metodologii działań

CzasDziałanie osoby prowadzącej - opisDziałanie dzieciJakie metody zostaną zastosowane?Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą?Potrzebne materiały
4 min Osoba prowadząca proponuje dzieciom, aby wstały i przy rytmicznej muzyce naśladowały jej ruchy. Dzieci w pozycji stojącej wykonują ruchy naprzemienne, naśladując osobę prowadzącą:
prawa ręka dotyka lewego kolana, następnie lewa ręka – prawego, prawa ręka do lewej kostki, prawy łokieć do lewego kolana itp.). Dzieci masują palcami uszy, wodzą wzrokiem
za swoim kciukiem poruszającym się np. po obwodzie koła lub „położonej ósemki” (ręka wyprostowana).
Elementy kinezjologii edukacyjnej Koncentracja uwagi. Rytmiczna muzyka, odtwarzacz CD
12 min

Osoba prowadząca przedstawia dzieciom dziewczynkę o imieniu Marła. Pokazując jej
portret, mówi: Marła ma 12 lat i mieszka teraz we Wrocławiu, tak jak my. Jej rodzice i
dziadkowie pochodzą z Palestyny. Są Palestyńczykami – Marła też jest Palestynką. Marła zna aż cztery języki: arabski, polski, niemiecki i angielski. Po polsku mówi w szkole, po arabsku – w domu. Marła ma dwóch młodszych braci, z którymi lubi się bawić, i latem jeździć na rolkach, a zimą na nartach. Gdy ma wolny czas, chętnie słucha muzyki, tańczy albo robi ozdoby z koralików. W trakcie opowiadania osoba prowadząca zadaje dzieciom
pytania:
- Ile wy macie lat? To więcej, czy mniej niż Marła?
- W jakim języku mówicie w domu?
- Jakich języków obcych uczycie się?
- Kto z was ma rodzeństwo?
- Jakie są wasze ulubione zabawy i zajęcia?
Kontynuuje opowiadanie: Marła bardzo tęskni za krajem, w którym poznali się jej rodzice: za Libanem. Tam mieszkają jej krewni. Dziewczynka wspomina ciepłe morze, piękne libańskie stroje, chusty, szale i ozdoby.

Dzieci w trakcie opowiadania przyglądają się portretowi Marły. Słuchają, biorą udział
w rozmowie, odpowiadają na pytania, ustalają różnicę wieku z pomocą korali matematycznych.
Opowiadanie z włączeniem dzieci do rozmowy Uświadomienie dzieciom wspólnych wartości z rówieśnikami z innych krajów, rozwijanie umiejętności formułowania myśli, nauka informowania o chęci wyrażenia swego zdania, przestrzeganie kolejności wypowiedzi i słuchania siebie nawzajem Portret Marły, korale matematyczne
10 min

Nauczyciel/-ka pokazuje dzieciom globus, pomaga im odszukać Polskę, Liban i Palestynę. Pokazuje mapę świata i tłumaczy:
Gdybyśmy mogli przeciąć globus na pół i te dwie połówki mocno wyprasować żelazkiem,
to powstałaby mapa świata [zabawa papierem albo gazetą]. Ponownie pomaga dzieciom znaleźć omawiane państwa, tym razem na mapie świata. Zaznacza odległości kolorową tasiemką (Wrocław – Morze Bałtyckie, Wrocław – Morze Śródziemne/Liban).

Dzieci próbują zlokalizować na globusie i mapie świata położenie Polski, Palestyny i Libanu; posługują się tasiemką, by porównać odległości. Zgniatają w kulę swoją kartę papieru, tworząc „globus” i rozkładają ją, tworząc „mapę”. Kontakt z globusem i mapą świata. Wprowadzenie pojęć: globus, mapa świata. Globus, mapa świata, tasiemka,
papier lub gazeta
15 min

Osoba prowadząca, pokazując dzieciom zapis graficzny słowa „cześć” po polsku i po
arabsku (JA TIRLEM), jednocześnie wypowiada je; zabawa przy muzyce.

Dzieci poruszają się w takt muzyki, a w czasie przerwy w muzyce pozdrawiają się po
arabsku (JA TIRLEM), przybijając „piątkę”.
Zabawa ruchowa przy muzyce Rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej, zapamiętanie słowa w języku arabskim Nagranie muzyczne
10 min

Osoba prowadząca proponuje dzieciom wyprawę do Libanu i przy piosence „Jadę,
jadę” wyprowadza je do innej sali, rozwijając po drodze kłębek wełny, żeby się nie
zgubiły w dalekiej wyprawie.

Dzieci ustawiają się w rzędzie za osobą prowadzącą, trzymając się wełnianej nitki
prawą ręką. Kłębek wełny umieszczony jest w wysokim pojemniku.
Zabawa muzyczna Improwizowanie ruchem treści piosenki, nauka ustawienia się w określony sposób (w rzędzie)piosenka z płyty „Maluchy rosną nie tylko wiosną”, KLANZA, kłębek wełny Piosenka z płyty „Maluchy rosną nie tylko wiosną”, KLANZA, kłębek wełny
10 min

Nauczyciel/-ka pokazuje dzieciom prezentację multimedialną obrazującą:
libańskie stroje regionalne, biżuterię i ozdoby, nadmorskie plaże, wyławianie muszelek
z misek wypełnionych ciepłą wodą i osuszanie ich poprzez dmuchanie.

Dzieci oglądają prezentację, a na zakończenie „pobytu” w Libanie wyławiają z misek napełnionych ciepłą wodą po jednej muszelce. Jednocześnie słuchają szumu morza;
osuszają muszelki. Wracają do swojej sali „po nitce”, zwijając ją.
Wizualizacja. Poznanie libańskich strojów regionalnych, rodzajów biżuterii oraz nadmorskich
pejzaży.
Projektor, nagranie szumu morza, odtwarzacz CD, miski z ciepłą wodą i muszelkami.
15 min

Nauczyciel/-ka proponuje dzieciom wykonanie ozdób z wyłowionych w Morzu
Śródziemnym muszelek. Słychać muzykę palestyńską.

Dzieci z modeliny robią wisiorki o różnych kształtach, ozdabiają je koralikami, cekinami
oraz muszelką „przywiezioną” z Libanu.
Praca plastyczna. Rozwijanie twórczości, rozwijanie sprawności manualnej. Modelina, koraliki, cekiny, muszelki, tasiemki, muzyka palestyńska, odtwarzacz CD
8 min

Nauczyciel/-ka zachęca dzieci do improwizacji tanecznej przy muzyce palestyńskiej
oraz zabawy kolorowymi chustami, materiałami i szalami.

Dzieci w rytm muzyki tańczą i bawią się szalami i chustami. Improwizacja taneczna. Dostarczenie dzieciom, pozytywnych wrażeń kolorowe chusty i szale, muzyka palestyńska, odtwarzacz CD
      

Źródła

Bibliografia:

  • Hejno Anna, Piątas–Wiktor Maria, Baśnie nie z tego miasta. Opowieść wrocławskich dzieci (portret Marły)
    Dyskografia:
    „Maluchy rosną nie tylko wiosną”, KLANZA muzyka palestyńska
  • Opracowała Kazimiera Wójcicka, Małgorzata Wilk (Przedszkole nr 121)