Edukacja globalna dzieci zmienia nasz świat/ Przedszkole nr 52
Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
Przez cały tydzień 17 – 21.11. 2014r. odbywały się w naszym przedszkolu zajęcia, które pozwalały poznać dzieciom mieszkańców zamieszkujących różne części świata oraz kolorowe i mało znane zakątki naszej ziemi. W zajęciach brały udział dzieci 3, 4., 5., 6. Letnie. Codziennie w godzinach do południa wszystkie dzieci wraz z nauczycielami spotykały się w jednej sali, oglądaliśmy prezentacje multimedialne, słuchaliśmy opowiadań dotyczących omawianego tematu.
Cele działania: -wdrażanie dzieci do uczestnictwa w różnych formach aktywności : werbalnej i pozawerbalnej, - zdobycie informacji przez dzieci o przysługujących im prawach, -uczenie się otwartości na uczucia innych, -likwidowanie negatywnych uprzedzeń związanych z wyglądem ludzi z innych części świata, -uświadomienie wspólnych wartości międzyludzkich oraz równości, -budowanie między dziećmi relacji pełnych ciepła i wzajemnej akceptacji, -zmiana nawyków żywieniowych dzieci - zdrowe odżywianie się,
Tematy, które zaplanowano na TEG:
- 17.11.2014 W krainie przypraw indyjskich
- 18.11. 2014 przedstawienie „O królewnie Liliance i rycerzu Witaminku”
- 19.11.2014 Co nas różni
- 20.11.2014 Jaś i Małgosia zapoznają dzieci z przysługującymi im prawami
- 21.11.2014 Poznajemy różne kraje ,ich mieszkańców , pokaz mody „Zdrowa żywność”, ułożenie wspólnie z dziećmi Dekalogu Zdrowego Przedszkolaka .
DZIEŃ 1
17.11 2014 W krainie przypraw indyjskich. Wstępem do działań była prezentacja multimedialna o przyprawach pochodzących z Indii. Był to niezwykle kolorowy i pachnący dzień, gdyż dzieci poznawały kulturę indyjską za pomocą wielu zmysłów (węchu, smaku).
Zabawa „Czary mary” dzieci otrzymały miseczki z ryżem. Następnie dosypano kurkumy i dzieci mieszały całość. Dzieci zauważyły, że ryż zabarwił się na żółto.
DZIEŃ 2
18.11. 2014 przedstawienie „O królewnie Liliance i rycerzu Witaminku” Przedstawienie zostało przygotowane przez nauczycieli przedszkola dla dzieci. Celem było zwrócenie uwagi dzieci na prawidłowe odżywianie się. Jedzenie: mięsa, ryb, nabiału, warzyw, owoców, picie mleka i soków. Kształcenie nawyków żywieniowych.
DZIEŃ 3
19.11.2014 Co nas różni. Wstępem do działań była prezentacja multimedialna uświadamiająca o wspólnych wartości międzyludzkich oraz równości. Dzieci poznawały mieszkańców różnych części naszego globu oraz domy w jakich mieszkają.
Został rozstrzygnięty konkurs „Domy”. Każda grupa wykonywała jeden duży lub kilka mniejszych domów, w jakich chciałyby mieszkać.
DZIEŃ 4
20.11.2014 Jaś i Małgosia zapoznają dzieci z przysługującymi im prawami. Wstępem do zajęć była zabawa „Witam wszystkich…”.
Następnie Jaś i Małgosia (nauczycielki0 przedstawiły scenkę nawiązującą do bajki’. Zaakcentowane zostały sytuacje dotyczące: prawa do zabawy, prawa do miłości, prawa do życia w rodzinie, prawa do opieki medycznej.
Na zakończenie wszystkie dzieci bawiły się przy piosence „Wszystkie dzieci nasze są”.
DZIEŃ 5
21.11.2014 Poznajemy różne kraje ,ich mieszkańców. Celem zajęć było wprowadzenie dzieci do tematu różnorodności krajów i kultur. Uświadomienie wspólnych wartości z rówieśnikami z innych krajów.
Ułożenie wspólnie z dziećmi Dekalogu Zdrowego Przedszkolaka
Refleksje
Tydzień Edukacji Globalnej pozwolił zaangażować nauczycieli, rodziców i dzieci do realizacji działań. Wszystkie spotkania tematyczne były dla dzieci bardzo ciekawe i odkrywcze. Wszyscy uczestnicy spotkań mieli okazję przyjrzeć się znaczeniom: równość, pokój, sprawiedliwość, prawa człowieka.