Przedszkole nr 15

Przedszkole Nr 15 Im. Kardynała Joachima Meisnera,
ul. Wolska 9, 54-076 Wrocław

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

W dniach od 17-21 listopada 2014 r. wszystkie dzieci (11 grup) oraz nauczyciele (20 osób) przystąpili do realizacji projektu Tydzień Edukacji Globalnej. Projekt realizowany był w dwóch budynkach naszego przedszkola: przy ul. Wolskiej 9 oraz przy ul. Prochowickiej 21 we Wrocławiu. Działania główne odbywały się w godzinach przed południowych i w południe. Był to tydzień uczący pracy w grupie, podkreślał wyjątkowość i szacunek do każdej osoby. Dążyliśmy do zgłębienia wiedzy na temat współzależności globalnych pamiętając o tym by przekaz był zrozumiały dla danej grupy wiekowej dzieci. Zapewne nie udało nam się wyczerpać tematu, z czego bardzo się cieszymy, gdyż jest to okazja do organizowania kolejnych zajęć z cyklu edukacji globalnej.Wstępem do TEG-u było poinformowanie wszystkich nauczycieli i rodziców o celach i założeniach projektu. W placówce został powołany specjalny zespół związany z projektem „Edukacja Globalna Dzieci zmienia nasz świat". Każdy z czterech nauczycieli będących w zespole, uczestniczył w szkoleniach z Edukacji Globalnej (dwóch pierwszego stopnia, dwóch drugiego stopnia). Zespół był organizatorem działań – scenariuszy, warsztatów z Rodzicami. Po omówieniu założeń projektu oraz działań, każdy nauczyciel prowadził ustalone działania w grupach przedszkolnych. Wspólnie z rodzicami zadbaliśmy o to by w każdej sali stworzyć tematyczny kącik oraz by nie zabrakło w nim niezbędnych albumów, książek, gier, map, globusów i wiele innych ciekawych przedmiotów z różnych stron świata. Kąciki cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród dzieci. Zajęcia prowadzili nauczyciele w poszczególnych grupach wiekowych a treści zostały dostosowane do potrzeb dzieci.

Tematy, które zostały zrealizowane:

  • 17. 11. 2014 Wśród Indian Dakota
  • 18. 11. 2014 Podróż do Boliwii
  • 19. 11. 2014 Ja, Ty – MY!
  • 20. 11. 2014 Rówieśnicy z Globalnego Południa
  • 21. 11. 2014 Poznajmy się! Jestem Marła

Zostały zrealizowane także dwa dodatkowe scenariusze tematycznie powiązane z żywnością: „Chapati", „Milla i głodne brzuszki". Tydzień Edukacji Globalnej realizowany był w jedenastu grupach: cztery grupy 3-letnie, trzy grupy 4-letnie, trzy grupy 5-letnie oraz jedna grupa 6-letnia. W grupach starszych działania były bardziej złożone i poszerzone. W grupie 6-latków, jeden z rodziców zaangażował się w czytanie bajek o tematyce związanej z kontynentami i kulturami świata. W każdej grupie rodzice zostali zaproszeni na warsztaty marcinkowe, które powiązane były z kształtowaniem postawy tolerancji, szacunku, równości, życzliwości oraz przyjaźni wobec drugiego człowieka. Podczas warsztatów rodzice i dzieci mieli okazję nie tylko odbyć ciekawą podróż przez różne kultury, ale przede wszystkim spędzić czas w miłej atmosferze. Efektem powyższych działań są piękne prace plastyczne, które na zakończenie TEG-u stanowiły kolorową dekorację w salach i korytarzach przedszkola. Ciekawym doświadczeniem było dla nas również spotkanie z Panią Cissy Nakabugo, która przybliżyła dzieciom widzę o innym kraju. Dzieci aktywnie uczestniczyły w tym spotkaniu, zadając Pani Cissy ciekawe pytania m. in. Dlaczego Pani ma jaśniejszą rączkę w środku?

Mocne strony - zastosowane metody, pomysły:

Warto wykorzystywać muzykę z różnych stron świata. Podczas realizowania zajęć dzieci bardzo skupiały uwagę na nowych dźwiękach, które do tej pory były im nieznane. Można również samodzielnie wykorzystać instrumenty za pomocą różnych przedmiotów codziennego użytku. Bardzo dobrze sprawdzają się kolorowe i duże ilustracje z dokładnym opisem (dziecko uważnie słucha informacji, którą przekazuje nauczyciel na temat konkretnego obrazka). Ogromną radość sprawiły dzieciom kolorowe książki i opowiadania a także bajki i prezentacje multimedialne, które dostarczyły nowych wrażeń. Doskonałą zabawą było ubieranie, przebieranie lalek z różnych stron świata. Na zakończenie TEGu dzieci mogły samodzielnie stworzyć wystawę wszystkich prac, które powstały. Bajki, które były czytane
z otrzymanych książek wspaniale inspirowały dzieci do zabaw.

Co warto polecić?

Wszystkie zajęcia poruszały bardzo ciekawe tematy. Nauczyciel mógł dowolnie dostosowywać treść do umiejętności i poziomu dzieci. Zagłębiać się w szczegóły ze starszymi dziećmi lub bazować na prostych informacjach z dziećmi młodszymi. Warto mieć „przewodnika" w postaci pluszowego misia, lalki, który zabierze dzieci w niezwykłą podróż dookoła świata i będzie przekazywać im wszystkie ciekawe informacje, zapraszać do wspólnej zabawy, działań plastycznych. Warto również przygotować sobie kilka zabaw ruchowych nawiązujących do tematu, które będą doskonałym przerywnikiem podczas zajęć dydaktycznych.

Materiały

  • materiały plastyczne (wszystko to, czego, na co dzień używa nauczyciel do organizowania działań plastycznych)
  • książki, opowiadania, bajki
  • oryginalna muzyka afrykańska, indyjska itd.
  • stroje adekwatne do prezentowanego kraju/regionu/miasta
  • globusy,mapy
  • prezentacje multimedialne,
  • lalki z różnych stron świata,
  • pamiątki z podróży/wycieczek, albumy, zdjęcia

Refleksje

Najważniejsze jest zadowolenie i uśmiech dziecka. Wszystkie zajęcia sprawiły dzieciom wiele radości i pogłębiały wiedzę i świadomość globalnej współzależności. Mała zmiana zachowań pomału może doprowadzić do dużych zmian na lepsze. Z naszej praktyki TEG to efektywnie wykorzystana wiedza i przełożona na wartościowe działania z dziećmi. Wykorzystywałyśmy metody samodzielnych doświadczeń, aktywności twórczej, dramy, współpracowałyśmy z rodzicami wychowanków.
Jesteśmy pod wrażeniem szkoleń, w których miałyśmy okazję wziąć udział. Przygotowaniem merytorycznym pań prowadzących, gdyż dzięki temu zyskałyśmy nowe spojrzenie na problematykę edukacji globalnej. Jesteśmy bardzo zadowolone z przebiegu oraz realizacji tematów w przedszkolu. Cieszymy się, że również rodzice aktywnie uczestniczyli w projekcie. Przyznajemy, iż bardzo dużo pracy włożyłyśmy w przygotowanie scenariuszy, materiałów do zajęć, opracowań, pomocy dydaktycznych, warsztatów ale zadowolenie dzieci oraz wszystkich uczestników przekonały nas o tym, iż warto było zaangażować się w ten projekt. Dziękujemy.

  • p15-1
  • p15-2
  • p15-3
  • p15-4
  • p15-5
  • p15-6
  • p15-7