Kolorowi ludzie / Przedszkole nr 140
Osoby, które wzięły udział w przedsięwzięciu:
Koordynatorzy: 2 osoby;
Kadra: wszyscy pracownicy (14 osób);
Dzieci: wszystkie dzieci (74 osoby);
Rodzice: około 25 osób.
Termin realizacji TEG-u:
Od 17 do 21 listopada 2014 r.
Miejsce realizacji TEG-u:
Przedszkole nr 140 „Pod Platanem", ul. Nadbrzeżna 14, 51-349 Wrocław.
Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
W dniach 17-21 listopada odbył się cykl zajęć dotyczących edukacji globalnej. Tematyka tygodnia pozwoliła poznać dzieciom mieszkańców innych części świata oraz malownicze zakątki naszej kuli ziemskiej. Już sam wystrój holu w naszym przedszkolu pomógł dzieciom przenieść się w te cudowne miejsca. Dla rodziców przygotowane zostały tablice informacyjne z ciekawostkami i przepięknymi zdjęciami z krajów, do których wyruszyły w podróż przedszkolaki w czasie TEG-u.
DZIEŃ 1 - JAK POWSTALI KOLOROWI LUDZIE?
Pierwszego dnia dzieci obejrzały przedstawienie „Kolory ludzi", odegrane przez koordynatorki, z którego dowiedziały się, jak powstał człowiek (na podstawie bajki „Kolory ludzi" autorstwa Gyula Böszörményi) i jak to się stało, że ludzie na całym świecie różnią się kolorem skóry. Przekonały się również, jak cenną wartością jest przyjaźń i że wszyscy ludzie, niezależnie od koloru skóry, powinni żyć ze sobą w zgodzie.
DZIEŃ 2 - JAK POWSTAŁ MEKSYK?
W tym dniu dzieci wyruszyły w podróż do Meksyku, by przekonać się, że historia powstania tego państwa jest bardzo podobna do legendy o założeniu państwa polskiego. Dzieci zbudowały również piramidę Azteków i porównały ją z techniką budowy naszych średniowiecznych zamków. Mieliśmy także okazję spróbować meksykańskiej tortilli oraz rozbić piniatę, aby wydobyć z niej łakocie.
DZIEŃ 3 - NA WYSPACH INDONEZJI
Tym razem dzieci poznały bogactwo indonezyjskiej flory i fauny. Przenieśliśmy się w świat niezwykłych rajskich ptaków, które spotkać można jedynie w tej części świata. Ponadto wyruszyliśmy na spotkanie takich zwierząt jak: nosacze, warany z Komodo (nazywane smokami z Komodo), orangutany sumatrzańskie i wiele innych. Wszystkie dzieci miały możliwość spróbowania owoców, które rosną w Indonezji. Ponadto obejrzeliśmy narzędzia łowieckie i lalki wróżek z tej części świata. Owoce i pamiątki z Indonezji dostarczyli nam rodzice. Na koniec, również z pomocą rodziców, wykonaliśmy grupowe prace plastyczne przedstawiające rajskie ptaki.
DZIEŃ 4 - WŚRÓD ABORYGENÓW
Tego dnia poznaliśmy zwyczaje rdzennych mieszkańców Australii - Aborygenów. Dowiedzieliśmy się, dlaczego kangury i inne torbacze mają torby, stanęliśmy u podnóża świętej góry Uluru oraz zaznajomiliśmy się z malarstwem kropkowym. Rodzice przynieśli nam prawdziwe aborygeńskie bumerangi oraz deseczki eukaliptusowe z malarstwem kropkowym. Poznaliśmy bardzo ciekawy instrument didgeridoo. Wykonaliśmy również prace plastyczne techniką kropkową, słuchając muzyki Aborygenów.
DZIEŃ 5 - POZNAJEMY ASANTE Z TANZANII
Ostatniego dnia wyruszyliśmy w niezwykłą podróż do Tanzanii, w którą zabrała nas dziewczynka mieszkająca w tym kraju – Asante. Dzięki niej poznaliśmy styl malarski pochodzący z tego kraju – Tingatinga i zobaczyliśmy bajki o tanzańskich zwierzętach, stworzone na bazie tego stylu. Poznaliśmy również faunę i florę tego ciekawego afrykańskiego kraju. Wykonaliśmy prace plastyczne dużego formatu w stylu Tingatinga. Mogliśmy też zagrać na bębnach, które z Tanzanii przywieźli rodzice z naszego przedszkola.
Wykorzystane najciekawsze materiały
- mapy i globus,
- ludziki z masy solnej,
- duże arkusze papieru,
- farby, kleje, papier kolorowy, bibuła,
- prezentacje multimedialne, komputer, rzutnik,
- muzyka oraz odtwarzacz CD,
- flagi i godła poznawanych krajów,
- sylwety zwierząt oraz plakat dżungli,
- lalki o różnych kolorach skóry.
Co warto polecić? Co się szczególnie udało?
Z całą pewnością warto polecić przedstawienia, w których w role aktorów wcielają się nauczyciele, a także umożliwić dzieciom samodzielne odgrywanie przedstawień za pomocą przygotowanych wcześniej kukiełek lub sylwet zwierząt. Dzieci uwielbiają także wykonywać wielkoformatowe prace plastyczne w małych grupach. Warte polecenia jest również próbowanie nowych smaków, czyli umieszczenie w jadłospisie potraw charakterystycznych dla poznawanych krajów.
Co można byłoby ulepszyć?
Scenariusze tworzone były z myślą o dzieciach 4-5-letnich, dlatego też w grupie maluszków nie dało się zrealizować niektórych treści lub trzeba je było znacznie uprościć. Starszym dzieciom można „przemycić" więcej wiedzy o innych krajach i one więcej z tego zapamiętają, natomiast 3-latki mogłyby realizować te same tematy, ale ograniczając się do jednego lub dwóch zagadnień i wokół nich skupiać całą aktywność.
Refleksje
Zajęcia przeprowadzone w ramach TEG bardzo podobały się dzieciom. Cieszymy się także, że w przedsięwzięcie udało nam się zaangażować rodziców. Starałyśmy się tak układać scenariusze, aby dzieci mogły jak najwięcej doświadczać i poznawać. Ważne było to, aby oprócz samych wiadomości, zachęcić przedszkolaki do udziału w zabawach i pracach plastycznych, co przyniosło wiele radości.
Samo przygotowanie scenariuszy i dotarcie do rzetelnej wiedzy wymagało sporych przygotowań i czasu, dlatego warto zacząć planowanie dużo wcześniej przed wyznaczonym terminem TEG. Ważne jest też to, aby zaangażować wszystkich pracowników przedszkola, ponieważ współpracując można osiągnąć cel szybciej.
Anna Metkowska, Magdalena Mikołajczyk
Strona naszego przedszkola, gdzie znajduje się informacja o TEG