Wśród Indian Dakota
Planowana liczba odbiorców: 28 osób - jedna grupa przedszkolna
Czas trwania: 60 min
Cele ogólne
- poznanie życia i zwyczajów Indian Dakota,
- poznanie cech charakterystycznych środowiska indiańskiego,
- poznanie elementów ubioru Indian oraz ich kultury,
Metody
- podające
- ekspresyjne
- ćwiczeniowe
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
5 min |
Osoba prowadząca wita dzieci „Iskierką” oraz pyta, czy wiedzą, kim są Indianie?
|
Dzieci siedzą w kole, trzymając się za ręce. Przekazują uścisk dłoni osobie siedzącej obok, aż gest wróci do osoby rozpoczynającej. Chętne dzieci udzielają odpowiedzi na pytanie. | Metoda słowna. | Zdobycie informacji, co dzieci wiedzą o Indianach | |
10 min |
Nauczyciel/-ka wskazuje na globusie miejsce zamieszkania Indian (Ameryka Południowa i Północna). Pokazuje też Polskę, by dzieci wyobraziły sobie odległość - Indianie mieszkają daleko. Dzieci odgadują, jakim środkiem transportu można dostać się do Ameryki Południowej i Północnej. Mówi: Dawno temu Indianie żyli w grupach zwanych plemionami. Każde plemię miało swojego wodza, swoje zwyczaje, tradycje, stroje, muzykę. Dziś chcemy przybliżyć wam życie Indian z plemienia Dakota. Mieszkali oni i mieszkają do dziś w Ameryce Północnej na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej i Kanady. |
Dzieci przyglądają się działaniom osoby prowadzącej, słuchają, co mówi o Indianach Dakota. | Metoda słowna, metoda oglądowa | Poznanie miejsc, gdzie żyli i żyją Indianie, poznanie nazwy plemienia Dakota, przekazanie wiedzy o ich życiu | Globus, ilustracje. |
3 min |
Osoba prowadząca proponuje dzieciom zabawę ruchową o nazwie „Indiańska przejażdżka”. Przez chwilę gra na bębenku, po czym następuje krótka przerwa - powtarza około pięć razy. |
Podczas gry na tamburynie, dzieci naśladują jazdę konną. W przerwie, gdy bębenek nie gra, wydają indiańskie okrzyki. | Metoda ćwiczeniowa. | Doskonalenie prawidłowej reakcji na sygnał dźwiękowy. | Bębenek. |
10 min | Nauczyciel/-ka opowiada: W jakich domach mieszkali Dakotowie: Początkowo ich mieszkaniami były tipi - namioty zbudowane z długich tyczek pokrytych bizonimi skórami. Budowaniem zajmowały się kobiety. Później konstruowano domy z gliny, patyków i trzciny. Czym się odżywiali? Jedli kukurydzę dynię, fasolę, a także ryby, mięso bizonów i innych zwierząt. Z kukurydzy wypiekali placki. Jak się ubierali? Podstawowym materiałem na ubrania była skóry zwierząt: jelenia, bizona i niedźwiedzia. Kobiety nosiły skórzane sukienki ozdobione frędzlami. Mężczyźni ubierali koszule i spodnie ze skóry. Buty Dakotów również były zrobione z miękkiej skóry i nazywano je mokasynami. Jakie mieli zwyczaje? Zarówno kobiety, jak i mężczyźni upiększali twarze podczas różnych uroczystości. Mężczyźni malowali je także przed wyprawami wojennymi i przed polowaniami. Najczęściej używanymi kolorami były czarny i czerwony. Bardzo chętnie używali biżuterii wykonanej z kamieni, muszelek, orzechów, kości i pazurów upolowanych zwierząt. Głowy zdobili pióropuszami. Jak żyją Dakotowie dziś? Obecnie większość z nich żyje podobnie jak my. Rodzice pracują, dzieci chodzą do przedszkoli i szkół. Mieszkają w miastach i wioskach. Tylko niewielka część Dakotów żyje dziś podobnie, jak ich przodkowie. Miejsca te nazywają się rezerwatami i znajdują się w Ameryce Północnej oraz w Kanadzie. |
Dzieci słuchają opowieści, jednocześnie oglądają ilustracje.
|
Metoda podająca, metoda oglądowa | Poznanie życia i zwyczajów Indian Dakota. | Przygotowane informacje, zdjęcia ilustrujące życie Indian Dakota. |
3 min |
Nauczyciel/-ka zachęca dzieci do słuchania opowieści ruchowej „Taka-tuka” |
Dzieci słuchają bajki i jednocześnie naśladują ruchy nauczyciela/-ki. | Metoda ćwiczeniowa. | Nauka prawidłowego odtwarzania poleceń, nauka słuchania ze zrozumieniem. | |
5 min | Osoba prowadząca prowadzi zabawę ruchową „Gili gili” zgodnie z następującymi zasadami: Ta- ram – tam –tam. Ta –ram-tam – tam (uderzanie dłońmi w uda) O - gili- gili- gili- gili (łaskoczemy partnerów) ram – tam- tam. (Powtarzamy wszystkie gesty) O – jej! O- jej! (unosimy ręce w górę) o- gili- gili – gili- gili ram- tam- tam. (Powtarzamy wszystkie gesty) |
Dzieci śpiewają i naśladują gesty osoby prowadzącej. | Metoda ćwiczeniowa. | Nauka prawidłowego wykonywania poleceń | |
Nauczyciel/-ka prowadzi zabawę o nazwie: „Indianin Dakota musi umieć...”. Kończąc zdanie, po kolei wymienia umiejętności wojownika, dzieci wykonują odpowiednie ruchy: - tropić po śladach: wojownicy muszą przejść po śladach pokonując przeszkody; - Indianin musi umieć utrzymać równowagę – przejście wąską drogą nad przepaścią; - Indianin musi być zwinny – by upolować bizona. - Indianin musi być odważny – przejście obok śpiącego węża. |
Dzieci wykonują polecenia nauczyciela/-ki. Tropienie po śladach: skradają się po śladach stóp wyciętych z papieru; |
Metoda ćwiczeniowa | Zdobycie wiedzy o cechach Indian Dakota. | Wycięte z papieru ślady stóp, szarfy, sznurek. | |
20 min |
Nauczyciel/-ka proponuje dzieciom wykonanie pióropusza indiańskiego i przygotowuje potrzebne do pracy pomoce dydaktyczne. Wyjaśnia, jak pracować. Potrzebne są dwa paski kartonowe. Na pierwszy trzeba nakleić pióra, i połączyć go z drugim, wyregulować obwód głowy i zszyć, a po bokach dokleić cienkie paski bibuły. |
Projektują i wykonują pióropusz indiański. W czasie pracy dzieci słuchają muzyki Indian Dakota | Praca plastyczna. | Doskonalenie sprawności manualnych. | Pióra, kolorowa bibuła, kolorowy karton, klej, nożyczki, muzyka „Dakota Indians” (Sioux) |
1 min |
Osoba prowadząca robi dzieciom pamiątkowe zdjęcie i żegna się z nimi indiańskim okrzykiem. |
Pozują do zdjęcia we własnoręcznie wykonanych pióropuszach indiańskich. | Metoda ekspresyjna. | Satysfakcja z wykonanej pracy | Aparat cyfrowy. |
Opracowały Maria Kapelko, Renata Bakalarz (Przedszkole nr 10)