Podróż do Boliwii

Planowana liczba odbiorców: 25osób - jedna grupa, dzieci w wieku 5-6 lat
Czas trwania: 40 min

Cele ogólne

  • zdobywanie i poszerzanie wiedzy na temat rówieśników z Boliwii
  • wprowadzenie dzieci do tematyki różnorodności krajów i kultur

Metody

  • podające
  • ekspresyjne
  • ćwiczeniowe

Opis metodologii działań

CzasDziałanie osoby prowadzącej - opisDziałanie dzieciJakie metody zostaną zastosowane?Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą?Potrzebne materiały
2 min Osoba prowadząca informuje, że dziś odwiedzimy kraj w Ameryce Południowej-Boliwię, gdzie zaprasza nas dziewczynka imieniu Corason, gdzie jest Boliwia. Sprawdzają na globusie. Wprowadzenie do tematu (kontekstu geograficznego miejsca). Orientacja geograficzna, zwiększenie świadomości odległości pomiędzy krajami i kontynentu. Globus.
8 min Osoba prowadząca czyta list od dziewczynki z Boliwii(tekst w załączniku). Po przeczytaniu zadaje pytania na temat listu oraz podobnych doświadczeń. Słuchają opowiadania, borą udział w rozmowie. Czytanie z właczeniem dzieci do rozmowy. Poznanie życia Corason, wyszukiwanie analogii pomiedzy doświadczeniami własnymi a doświadczeniami dziewczynki. Tekst listu.
2 min Osoba prowadząca zaprasza dzieci do udania się w podróz samolotem do Boliwii. Mówi jak mają poruszac się dzieci wg własnego pomysłu.Po wylądowaniu wszyscy witają się w j. hiszpańskim "HOLA". Naśladują gestem i ciałem lot samolotem a następnie witają się z jak największą liczbą osób. Zabawa naśladowcza. Zwiększenie świadomości odległości pomiędzy krajami.  
8 min Osoba prowadząca zaprasza dzieci do zabawy boliwijskiej "TUNKU-TUNKU". Przed rozpoczęciem zabawy rozkładmynplanszę o wym. 2,5 na 1,5 m, który dzielimy na 15 kwadratów. Zaznaczamy start i ustalamy kolejnośc rzutów. Zawodnik rzuca kamień tak, aby nie znalazł się na linii. Ten komu się uda rzucic kamień na pole zostaje jego właścicielem i zaznacza inicjał. Pozostali uczestnicy nie muszą je przeskoczyc. Zabawa trwa do momentu zaznaczenia inicjałami wszystkich pól i wygrywa ten , kto jest właścicielem największej ilości pól. Tunku-Tunku to odmiana popularnej na całym świecie gry, a w Polsce to gra w klasy. Dieci ustalają kolejnośc rzutów i Graja tak, aby nie wrzucic na linię. Dobrze wycelowane pole zaznaczają sobie inicjałem albo jakimś znakiem. Zabaw ruchowa z elementem rzutu i skoku. Rozwijanie umiejętności czekania na swoją kolejkę, współpraca w grupie, rozwijanie sprawności ruchowej i percepcji rzutu. Poznanie zabawy dzieci z innego kraju-Boliwii. Plansza z narysowaną grą np. na szarym papierze .Kamień i flamastry. Inna wersja rysujemy plansze kredą na betonie, chodniku itp.
2 min Osoba prowadząca zaprasza do obejrzenia prezentacji o ciekawych i charakterystycznych miejscach w Boliwii. Pyta co się podobało? Oglądanie zdjęć. Audiowizualna. Poznanie niektórych miejsc w Boliwii. Prezentacja.
15 min Osoba prowadząca zaprasza dzieci do zrobienia kapelusza wg własnego pomysłu. Dzieci przyklejają pasek papieru do ronda, a następnie ozdabiają kapelusze wg własnego pomysłu. (Koło + pasek papieru). Praca plastyczna, rozmowa, słuchanie muzyki podczas wykonywania pracy plastycznej. Rozwijanie umiejętności manualnych. Inspiracja muzyką. Dla każdego dziecka koło wycięte z papieru, pasek papieru, bibuły, papier kolorowy samoprzylepny, klej, taśma, płytka Cd z muzyką boliwijską.
3 min Osoba prowadząca zaprasza dzieci do wspólnego tańca boliwijskiego "CORNEVALITO" metoda pedagogiki zabawy KLANZA. Dzieci ustawiają się w korowód i tańczą odpowiednio prytupując: krok-krok wolniej i trzy kroki szybciej. Na refren podskakują dowolnie, na zwrotke znowu tworzą korowód. Taniec integracyjny. Tworzenie radosnej atmosfery, współpraca w grupie, rozwijanie poczucia rytmu. Płytka CD.
      

Załączniki

List Corason

Hola ! Dzień dobry!

Mam na imię Corason, to znaczy serce. Mam 6 lat i chodzę do szkoły. Kiedy idę do szkoły zakładam mundurek.

Mieszkam w Boliwii, w mieście La Paz, razem z mamą, babcią i siostrami. La Paz jest stolicą naszego kraju.

Ja mówię po hiszpańsku, a moja babcia potrafi mówić językiem Indian – keczua.

Mam długie, czarne włosy tak jak moje dwie starsze siostry. Zaplatam je sobie w warkocze.

W każdy czwartek chodzę z moją mamą na Mercado. Mercado to jest targ. Tu kupujemy owoce i inne potrzebne rzeczy. Niedawno mama kupiła na targu materiał, z którego babcia uszyła dla mnie Pollerę. Pollera to bardzo kolorowa, długa spódnica. W takie stroje ubieramy się na Fiestę.

Fiesta to taka radosna zabawa uliczna. Gdzie się tańczy, śpiewa i gra na instrumentach. W naszym kraju bardzo często świętuje się na ulicach. Jak przyjedziecie do nas, to zobaczycie, że bardzo dużo ludzi nosi przeróżne kapelusze. Wygląd kapelusza zależy od tego w jakiej części kraju mieszkamy.

U kobiet pochodzenia indiańskiego, kapelusz przechylony na bok, oznacza , że kobieta nie wyszła jeszcze za mąż.

Kiedy nie chodzę do szkoły, bardzo lubię grać z moimi przyjaciółmi w piłkę. Biegamy wtedy niezmordowanie. Lubię bawić się też w zabawę "Tunku – Tunku".

Było mi bardzo miło, że mogłam opowiedzieć Wam o sobie.

Pozdrawiam i do zobaczenia - Adios! -Corason

Przykładowe pytania

  • A wy z kim mieszkacie?
  • Jak się nazywa stolica naszego kraju?
  • Corason mówi po hiszpańsku, a w jakim języku wy mówicie?
  • Czy chodzicie z mamą po zakupy, co wtedy kupujecie?
  • Czy w naszym kraju też świętuje się na ulicach?
  • W co lubicie się bawić?
  • W jakim kraju mieszka Corason?
  • Co oznacza jej imię?

Opracowały Małgorzata Zimoch, Renata Bugiel (Przedszkole nr 2)