Rówieśnicy z Globalnego Południa

Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna
Czas trwania: 1 h

Cele ogólne

  • wiedza o lokalizacji wybranych państw i kontynentów na mapie świata,
  • wzbudzanie empatii wobec rówieśników z globalnego Południa;
  • refleksja nad znaczeniem przyjaźni, tolerancji i równości,
  • uświadomienie faktu istnienie różnych sposobów spędzania czasu wolnego,
  • pogłębianie świadomości prawa do czasu wolnego i zabawy,
  • promowanie aktywności grupowej poprzez gry i zabawy zespołowe,

Metody

  • podające
  • ekspresyjne (muzyczna, plastyczna, werbalna)
  • ćwiczeniowe

Opis metodologii działań

CzasDziałanie osoby prowadzącej - opisDziałanie dzieciJakie metody zostaną zastosowane?Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą?Potrzebne materiały
2 min Powitanie wspólnie zaśpiewaną piosenką "Witam w przedszkolu" Śpiewają Ekspresja muzyczna. Wyzwalanie pozytywnych emocji, wprowadzenie dobrej atmosfery. Płyta CD z nagraniem "Witam w przedszkolu"
10 min

Osoba prowadząca informuje dzieci, że nasza grupa dostała trzy listy: z Chin, Nigerii i Indii. W trakcie przekazywania tej informacji prezentuje globus i zadaje szereg pytań dotyczących lokalizacji państw w odniesieniu do Polski i Europy, np.: Gdzie leżą Chiny, na jakim kontynencie? Jak długo zajęłaby nam podróż samolotem do Chin? Gdzie leży Nigeria, na jakim kontynencie? Jak długo zajęłaby nam podróż samolotem do Nigerii? Itd.

Dzieci słuchają i sprawdzają położenie państw na globusie. Przekaz słowny, włączanie dzieci do działania Oswajanie z globusem: systemem oznaczeń, nazwami kontynentów, uświadomienie czasoprzestrzeni dzielącej wybrane państwa od naszego miejsca zamieszkania Globus, trzy listy z autoportretami napisane na podstawie książki „W co bawią się dzieci na całym świecie?”
10 min

Wspólnie z dziećmi losuje listy, prezentuje ich treść oraz rysunki: w każdej kopercie znajduje się ręcznie narysowany autoportret. Z Chin napisał chłopiec o imieniu Ming, z Nigerii dziewczynka Adesina, z Indii również dziewczynka, Anandani. Listy zawierają opisy ich autorów, ich ulubionych zabaw, jest też wyrażona chęć nawiązania korespondencyjnej przyjaźni celem wymiany pomysłów na udaną zabawę.

Dzieci biorą czynny udział w losowaniu, sprawdzają ponownie miejsce zamieszkania na globusie i słuchają treści listów.

 

Czytanie z włączaniem do działania, wspólna refleksja. Doskonalenie umiejętności samodzielnego posługiwania się globusem,

poznanie brzmienia i znaczenia imion z innych kontynentów, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, poznanie wybranych sposobów spędzania czasu wolnego przez rówieśników z globalnego Południa, uświadomienie różnorodności zwyczajów i upodobań w dziecięcej zabawie.

 
15 min

Wyjaśniamy dzieciom co oznacza przyjaźń, przy okazji tolerancja. Zadajemy pytania włączając dzieci do dyskusji:
- kto z was ma przyjaciela?
- opisz swojego przyjaciela
- za co go lubisz?
- czym się różnicie?
Odnajdujemy proponowane przez nadawców zabawy w literaturze, kolejno prezentując ich reguły. Losujemy jedną z zabaw i staramy się wspólnie odtworzyć jej zasady. Można powtarzać losowanie, o ile będzie zainteresowanie ze strony dzieci dalszą aktywnością ruchową.

Dzieci uważnie słuchają ze zrozumieniem, aktywnie uczestniczą w dyskusji, wyrażają własne refleksje, opowiadają o swoich doświadczeniach związanych z przyjaźnią, aktywnie uczestniczą w zabawach ruchowych z rekwizytem Prezentacja znaczenia słowa -przyjaźń i słowa – tolerancja, zadawanie pytań, włączanie dzieci do dyskusji, czytanie na temat proponowanych zabaw z literatury, krótka prezentacja historii gier i zabaw, aktywność ruchowa z rekwizytem Kształtowanie otwartości, refleksja nad znaczeniem przyjaźni, tolerancji i szacunku dla odmiennych upodobań, poznanie nowych sposobów na spędzanie czasu wolnego z rówieśnikami, refleksja nad znaczeniem zabawy, która łączy dzieci z całego świata, wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy Czasopismo dziecięce „Cudaczek” (wyjaśnienie słowa przyjaźń i tolerancja), książka „W co bawią się dzieci na całym świecie?”, losy z nazwami zabaw, rekwizyty: kij od szczotki, kreda, patyki, gazety, kamyki, papierowe krążki, orzechy nerkowca
20 min

Dzieli dzieci na zespoły: losowanie karteczek z nazwami krajów, z których dostaliśmy listy (tyle karteczek z daną nazwą, ile osób będzie liczył zespół, ilość karteczek musi być równa liczbie dzieci). Każdy zespół wybiera swojego kapitana (aby uniknąć konfliktu, można posłużyć się wyliczanką: „Raz, dwa, trzy, kapitanem tej drużyny będziesz ty!”). Lider losuje list, na który odpowie jego drużyna – zadaniem jest narysowanie ulubionej zabawy. W czasie pracy słychać muzykę dla wytworzenia nastroju - utwór muzyczny „Dzieci świata”. Po prezentacji nauczyciel/-ka podpisuje prace i wkłada do odpowiednich kopert, które wcześniej zaadresował/-a.

Dzieci w zespołach wybierają kapitana drużyny. Rysują ilustrację wspólnie wybranej ulubionej zabawy, następnie krótko prezentują. Kapitanowie naklejają znaczki na koperty zaadresowane do nadawców otrzymanych listów. Ekspresja słowna, burza mózgów, ekspresja plastyczna w zespołach, prezentacja. Umiejętność pracy w zespole, rozwijanie sprawności manualnej, uczenie dbałości o estetykę, nauka zasad wysyłania korespondencji. Karteczki z nazwami krajów do losowania grup, trzy arkusze papieru, trzy duże zaadresowane koperty, znaczki, marker, kredki, flamastry.
3 min Żegna się wspólnie zaśpiewaną piosenką "Dzieci świata". Dzieci biorą udział we wspólnym śpiewaniu. Ekspresja muzyczna. Doskonalenie umiejętności wokalnych. Płyta CD z nagraniem "Dzieci swiata".
      

Źródła

Alessandro Massasso i Laura Pollastri „W co bawią się dzieci na całym świecie” Czasopismo dziecięce „Cudaczek” nr 3/2012 (czerwiec-lipiec) i nr 4/2012 (sierpień-wrzesień) Muzyka: „Witam w przedszkolu” (w:) A ja rosnę i rosnę. Czterolatek, MAC Edukacja „Dzieci świata” (w:) Piosenki w wersji wokalnej i instrumentalnej, Entliczek, pentliczek 2, Nowa Era

Załączniki

Listy:

  1. Azja, Chiny, Ming ("Jasny"), lat 5

    Drodzy Przyjaciele z Polski! Przesyłam Wam pozdrowienia z mojego kraju. Mam na imię Ming, mam 5 lat i mieszkam w największym mieście Chin, w Shanghaju. Mieszkam z mamą, babcią i dziadkiem w tradycyjnym domu z czarnej i szarej cegły, zwany shikumen. Nie mam rodzeństwa. Moja mama jest nauczycielką, pracuje na Uniwersytecie Jiao Tong. Kiedyś była w Polsce i to ona pomogła mi napisać list do Was. Wiele opowiadała mi o Waszym kraju, a zwłaszcza o tym, że jesteście bardzo gościnni i mili dla innych. Kiedy moi rodzice są w pracy, opiekują się mną dziadkowie. I choć nie chodzę do przedszkola, mam wielu przyjaciół w moim wieku, z którymi spotykam się codziennie na placu zabaw w mojej dzielnicy. Uwielbiam spędzać czas na świeżym powietrzu. Naszą ulubioną zabawą są jan zi, czyli zawody w odbijaniu. Używa się do nich kamyka i papieru lub piłki. My owijamy kamyk papierem. Zwycięża ten, kto najwięcej razy w ciągu pięciu minut, dowolną częścią ciała, odbije kamień. Nie wolno tylko używać rąk. Bawimy się też w zdobywanie papierowych krążków - piaji, które wcześniej z babcią ozdabiam w domu. Krążki rzucamy do siebie nawzajem. Jeżeli upadną pomalowaną stroną do góry, wracają do właściciela, jeżeli upadną tą drugą: krążek zdobywa przeciwnik. Bardzo lubię je malować i niechętnie się z nimi rozstaję w czasie zabawy. Z Wami też chciałbym się zaprzyjaźnić. Wiem, że to trudne, bo mieszkam bardzo daleko, ale możemy przyjaźnić się listownie i wymieniać różnymi pomysłami na udaną zabawę. Co Wy na to? W co najbardziej lubią bawić się dzieci z Polski? Czekam na Wasze pomysły! Pozdrawiam, Ming

  2. Afryka, Nigeria, Adesina ("Moje przyjście otworzyło drogę"), lat 5

    Drodzy Przyjaciele z Polski! Przesyłam Wam pozdrowienia z mojego kraju. Mam na imię Adesina, mam 5 lat i mieszkam w stolicy Nigerii, w mieście Abudża. Mam dwoje starszych braci, małą siostrzyczkę, mamę i tatę. Tata pracuje na lotnisku, a mama opiekuje się nami w domu. Kiedy jestem w domu, pomagam mamie w opiece nad młodszą siostrą. Lubię także rysować i malować farbami. Marzę o tym, aby zostać sławną malarką. Często spotykam się również z moimi rówieśnikami, na podwórku lub w domu. Bawimy się w Back River, czyli wyścigi kajakowe, lub w meteoryty. Wystarczy kijek, który służy jako kajak, i kreda, którą obrysowywujemy nasze kontury, a potem wybrana osoba zgaduje, do kogo należy dany kontur. Wszyscy chodzimy również do kościoła. Pewnego dnia w kościele odwiedziła nas misjonarka z Polski, która pomaga biednym rodzinom w naszym kraju. Miała na imię Basia, była z Wrocławia i wiele opowiadała o Waszym kraju i mieście, w którym się urodziła. Bardzo chciałabym mieć przyjaciół w Polsce, dlatego poprosiłam Basię o pomoc i wspólnie napisałyśmy ten list. Dzieli nas wielka odległość (Basia pokazywała mi na mapie, gdzie leży Wrocław), jednak możemy do siebie pisać z pomocą dorosłych lub rysować listy. Proszę, odpiszcie na mój list lub narysujcie coś. Jak spędzacie czas wolny i w co najbardziej lubicie się bawić?
    Pozdrawiam, Adesina

  3. Azja, Indie, Andani ("Radość"), lat 5

    Drodzy Przyjaciele z Polski! Przesyłam Wam pozdrowienia z Indii. Mam na imię Anandani, mam 5 lat i mieszkam w pięknym mieście Mumbaj, nad Morzem Arabskim. Mam starszą siostrę, która chodzi do szkoły. Na co dzień opiekuje się mną babcia, ponieważ mama dużo pracuje. Mama jest lekarką. Studiowała medycynę w Polsce i ma tam wielu przyjaciół. Opowiadała mi wiele dobrych rzeczy o Waszym kraju, a zwłaszcza o gościnności i serdeczności, jakich zaznała. Ja pomagam bezdomnym zwierzętom i w przyszłości chciałabym być weterynarką. Dlatego dokarmiam wszystkie koty z okolicy. Mam też wielu przyjaciół w swojej dzielnicy i często spotykam się z nimi na placu zabaw. Uwielbiam spędzać czas na świeżym powietrzu. Naszą ulubioną zabawą jest biyanni, czyli zawody w zdobywaniu jak największej ilości orzechów nerkowca. Aby je zdobyć, trzeba trafiać w nie innym orzechem. Uwielbiam ten smakołyk. Jest bardzo zdrowy! Chciałabym kiedyś, tak jak mama, odwiedzić Wasz kraj. Dlatego piszę ten lis, aby Was lepiej poznać, zaprzyjaźnić się, znać Wasze zwyczaje i ulubione zajęcia. W co najbardziej lubią bawić się dzieci z Polski? Czekam na Waszą odpowiedź!Polski? Czekam na Waszą odpowiedź! Pozdrawiam, Anandani

Opracowała Iwona Chmielewska, Agnieszka Bober (Przedszkole nr 24 )