Czy osoba z niepełnosprawnością to ktoś „inny”?
Planowana liczba odbiorców: 25 dzieci w wieku 3-6 lat (grupa mieszana wiekowo)
Czas trwania: 45-55 min
Cele ogólne
- kształtowanie pozytywnej postawy wobec osoby niepełnosprawnej
- zrozumienie, że bycie „innym" jest w porządku
Cele strategiczne
Dziecko:
- rozumie, że ludzie często czują się smutni, gdy są pomijani lub wykluczeni z powodu swojej odmienności
- umie dostrzec mocne strony swoje oraz innych osób
- dostrzega podobieństwa osób pełnosprawnych i niepełnosprawnych
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
Nauczycielka/nauczyciel zaprasza chłopców i dziewczynki na dywan do wspólnej zabawy na powitanie. Chłopcy i dziewczynki stoją w kole, śpiewają i inscenizują ruchem piosenkę „Hej witam Was”. |
Chłopcy i dziewczynki ustawiają się w kole nie trzymając się za ręce. Śpiewają piosenkę i inscenizują ruchem jej słowa. |
Zabawa w kole |
Integracja grupy |
Magnetofon
Płyta CD z piosenką |
|
Nauczycielka/nauczyciel czyta dziewczynkom i chłopcom opowiadanie pt. „Pajączek”. |
Chłopcy i dziewczynki siedzą na dywanie i uważnie słuchają opowiadania czytanego przez nauczycielką. Następnie z pomocą nauczycielki/nauczyciela układają zakończenia opowiadania. |
Burza mózgów Metoda niedokończonych zdań |
Uświadomienie, że niepełnosprawność może być ciekawa i wartościowa |
||
Nauczycielka/nauczyciel zaprasza chłopców i dziewczynki do kolejnej zabawy. Wyjmuje pudełko z pudełeczkami po Kinder niespodziance. W każdym pudełeczku znajduje się jedna z trzech ilustracji:
Każdy chłopiec i każda dziewczynka losuje jedno pudełeczko. W ten sposób nauczycielka/nauczyciel dzieli grupę na trzy zespoły. Każdy zespół siada w wyznaczonym miejscu. Chłopcy i dziewczynki wykonują zadania w zespołach. Po skończonej zabawie nauczycielka/nauczyciel zaprasza dzieci do siebie na dywan i zadaje dzieciom pytania: Z jakimi sytuacjami mieliśmy do czynienia? Czego możemy nauczyć się od osób, które mają mniej sprawne ręce? |
Chłopcy i dziewczynki losują po jednym pudełeczku i siadają na dywanie w wyznaczonym miejscu – na dywanie znajdują się trzy przewodnie ilustracje. Przy stolikach wykonują odpowiednie zadania, które wylosowali. Po skończonej zabawie odpowiadają na pytania nauczycielki. | Doświadczanie przez zabawę |
Kształtowanie postawy empatycznej, serdeczności i otwartości na problemy osób z niepełnosprawnością ruchową |
25 pudełeczek po Kinder niespodziance
Ilustracje do zadań (rękawica kuchenna, butelka, owoce) |
|
Nauczycielka/nauczyciel zaprasza dzieci na spotkanie z dziewczynką o imieniu Zuly. Nauczycielka/nauczyciel prezentuje zdjęcia dziewczynki i opowiada na jej temat. Pyta o to co robi Zuly, co potrafi, czym się zajmuje, jak spędza czas. Pyta również o te same rzeczy w przypadku dzieci. | Chłopcy i dziewczynki siedzą na dywanie i uważnie słuchają informacji na temat Zuly. Następnie wskazują podobieństwa występujące między nimi a dziewczynką. | Podająca | Przybliżenie wspólnych możliwości/talentów/ aktywności/działalności ludzi pełnosprawnymi i z niepełnosprawnością.
Kształtowanie tolerancji |
Prezentacja multimedialna
Komputer Rzutnik |
|
Nauczycielka/nauczyciel zaprasza dzieci do siebie i zakłada im fartuszki, po czym siadają na dywanie wokół dużego arkusza papieru. Każdy chłopiec i dziewczynka ma dostęp do każdej farby i jeden pędzelek. Nauczycielka/nauczyciel wyjaśnia dzieciom, że mają sobie wyobrazić, że nie mają rąk i nóg, a mają narysować obraz i zadaje im pytanie: Jak można narysować obraz bez użycia rąk i nóg? Następnie prosi, żeby chłopcy i dziewczynki wzięli pędzelki do ust i w ten sposób spróbowali narysować swoje przedszkole. Po skończonej pracy nauczycielka/nauczyciel zaprasza dziewczynki i chłopców na dywan i zadaje im pytania:
|
Chłopcy i dziewczynki siadają w fartuszkach na dywanie i czekają na instrukcje nauczycielki. Następnie jedynie za pomocą pędzelka trzymanego w ustach malują.Odpowiadają na pytania nauczycielki. | Ekspresja plastyczna | Dostrzeżenie umiejętności i zdolności osób niepełnosprawnych. Prezentowanie swojego stanowiska i wyciąganie wniosków. | Kilka zestawów farb
25 pędzelków Duży arkusz papieru Folia do zabezpieczenia podłogi Kubeczki z wodą Nawilżone chusteczki Ręcznik papierowy |
|
Nauczycielka/nauczyciel zaprasza dziewczynki i chłopców do obejrzenia wystawy. |
Oglądowa |
Uwrażliwienie na inność, przyswojenie widoku osób z niepełnosprawnością jako zwyczajnej części rzeczywistości, która nas otacza. | Zdjęcia przedstawiające osoby z różnymi niepełnosprawnościami ruchowymi. | ||
Na pożegnanie nauczycielka/nauczyciel rozdaje dziewczynkom i chłopcom do domu kolorowanki dotyczące niepełnosprawności ruchowej. | Temat do rozmowy w domu z rodzicami. | Kolorowanki | |||
Opracowały: mgr Paulina Olszewska, mgr Hortensja Paszkowiak – Niepubliczne Przedszkole „Pluszowy Miś" w Kaliszu
Załączniki:
Załączniki do wystawy
http://dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/czlowiek-z-pasja,58720.html
http://www.papilot.pl/ludzie/11098/3/Artysci-bez-rak-Zobacz-wzruszajace-zdjecia.html
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/102840
„Pajączek"
Mały pajączek ciężko zachorował. Wiele dni przeleżał w szpitalu. Często myślał o swoich kolegach, tęsknił za nimi. Marzył o wspólnych zabawach, rozmowach, nie mógł się doczekać kiedy wróci do domu i wreszcie pójdzie do szkoły. - No, jesteś prawie wyleczony - powiedział pewnego dnia doktor. - Musisz się tylko jak najszybciej nauczyć chodzić o kulach, bo twoje nóżki są jeszcze bardzo, ale to bardzo słabe. E - pomyślał sobie pajączek. - To nic wielkiego, nauczę się tego, a potem wrócę do domu, do szkoły i będę już zawsze z moimi kolegami. Wszystkie ćwiczenia wykonywał z wielką chęcią i energią, nieraz ścierał pot z czoła, przezwyciężał ból, ale się nie poddawał. Marzył o dniu, kiedy koledzy przyjmą go z powrotem do grupy. Opanował doskonale sztukę chodzenia o kulach, potrafił nawet chodzić sam, podpierając się jedną kulą. To był wielki sukces, cieszył się i lekarz, i pielęgniarki, i rodzice, a pajączek był wprost szczęśliwy. Nie mógł się tylko doczekać, kiedy pójdzie do szkoły. Nareszcie nastąpił ten długo oczekiwany dzień. Rodzice podwieźli go pod budynek, a dalej szedł sam, podpierając się kulą. Serce rozpierała mu radość, że już za chwilę będzie z kolegami. Wszedł do klasy i... – dalsze przygody Pajączka układają dzieci.