Różne ale równe - dom i rodzina
Planowana liczba odbiorców: 16 uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym, 11-14 lat
Czas trwania: 60 min
Cele ogólne
- zapoznanie z różnorodnością na świecie przy jednoczesnym uświadomieniu wspólnych wartości i praw
Przygotowania:
prezentacje w power point – domy, rodziny (komputer, rzutnik), szary papier, materiały piśmiennicze, puzzle papierowe, klej
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
5 min | 1. Wprowadzenie do tematu:
- powitanie: dzieci wraz z nauczycielem/ką siadają w kręgu i witają się wybranymi częściami ciała- witają się nogi, ręce, plecy, kolana, pięty itp. - osoba prowadząca czyta zagadkę: Ma ściany, podłogi, okna i drzwi, a w nim mieszkasz ty. Odpowiedź - DOM Osoba prowadząca informuje dzieci, że dzisiaj będziemy mówić o domach ludzi na świecie. Przedstawia kulę Ziemską (globus dmuchany). Opisuje system oznaczeń - kontynenty, oceany. Dzieci wymieniają znane im kontynenty. |
- uczniowie rozwiązują zagadkę;
- dzieci biorą udział w rozmowie dotyczącej „wyglądu" kuli ziemskiej, wymieniają znane im kontynenty. |
- m. problemowa (samodzielnego dochodzenia do wiedzy)
- m. podająca |
Wprowadzenie to znajomości krain geograficznych - uczniowie wiedzą czym jest kula ziemska, - wyodrębniają na Ziemi lądy i wody, potrafią je wskazać (bez konkretnych nazw) - znają nazwy kontynentów |
- globus (piłka) |
5 min | 2. Domy na świecie. Osoba prowadząca pokazuje dzieciom na globusie gdzie mieszkają i pyta jak wyglądają ich domy. Mówi, że w innych częściach świata ludzie mają domy podobne do tych budowanych w Polsce i że tego typu domy występują najczęściej w miastach. Jednak istnieją też inne domy, które nie są budowane w miastach, a w miejscach skupiających mniejszą ilość osób (np. na wsi). Czasem na wsiach możemy zobaczyć domy tzw tradycyjne. Mówi, że na świecie jest bardzo dużo różnych budowli tradycyjnych, jednak w tej chwili skupimy się na wybranych państwach (Laos, Tajlandia, Mongolia, RPA, Polska). Wyjaśnia, że istnieje mnóstwo metod budowania domów, mają one różne kształty, konstrukcje, wybudowane są z różnych materiałów. Wygląd domów zależy w dużej mierze od dostępnych materiałów budowalnych w danym klimacie, a także potrzeb mieszkańców, tradycji. |
- dzieci biorą aktywny udział w rozmowie dotyczącej wyglądu ich domu, opisują wygląd swoich domów. | - m. podająca - m. problemowa |
Wprowadzenie zagadnienia różnorodności Uświadomienie, że istnieją podobieństwa i różnice w sposobie mieszkania ludzi na świecie |
- globus, |
5 min | 3. Prezentacja. Następnie nauczyciel/ka pokazuje dzieciom prezentację „Domy" pokazującą slajdy z domami w mieście i domami tradycyjnymi w: Laosie (dom na wodzie), Tajlandii (dom na palach), Mongolii (jurta), RPA (malowany dom Ndebele), Polsce (malowany dom z Zalipia). Nauczyciel/ka zadaje pytania dotyczące budulca prezentowanych domów. Prezentacja każdego kraju poprzedzona jest slajdem z mapą prezentowanego kraju. Nauczyciel prosi uczniów by opisywali swoje spostrzeżenia dotyczące oglądanych zdjęć. |
- uczniowie opowiadają swoje spostrzeżenia dotyczące prezentacji, odpowiadają także na pytania nauczyciela wynikające z toku lekcji (np. dotyczące budowy domów), uczniowie pokazują na globusie-piłce gdzie według nich te domy mogą być budowane. | - m. podająca - m. oglądowa - m. problemowa |
Zapoznanie się z różnorodnością tradycyjnych sposobów budowania i zdobienia domów. Budowanie postawy szacunku wobec różnorodności. Budowanie zrozumienia dla powodów różnorodności – rozumienia zależności pomiędzy rodzajem architektury a klimatem i zasobami. |
Prezentacja multimedialna |
15 min | 4. Makieta Osoba prowadząca dzieli dzieci na 5 grup przy pomocy np. kamyków, guzików, karteczek. Uczniowie w grupach otrzymują rysunki konturowe przedstawiające omawiane domy. Osoba prowadząca zaprasza do pokolorowania ilustracji Po zakończeniu pracy zaprasza przedstawiciela/kę do opowiedzenia, jaki rodzaj domu malowali i przypomina czym taki dom się charakteryzuje, a następnie do przyklejenia jednego z domów z grupy odpowiednim miejscu na globusie (pod kierunkiem nauczyciela/ki) Osoba prowadząca zaprasza, aby pozostałe domy uczniowie przykleili na dużym arkuszu papieru oraz wyposażyli swoją nowopowstałą globalną miejscowość w niezbędne według nich elementy, np. ścieżki łączące domy ze sobą. |
- uczniowie i uczennice w grupach kolorują otrzymane kontury domów,
-przedstawiciel/ka każdej z grup prezentuje dom i przykleja do globusa |
Utrwalenie wiedzy dot. różnorodności tradycyjnego budownictwa i rozmieszczenia geograficznego Laosu, RPA, Polski, Mongolii i Tajlandii Budowanie poczucia wspólnoty – rozumienia ziemi jako domu wszystkich ludzi: uczniowie rozumieją, że pomimo różnic możliwe jest wspólne życie Wzmacnianie postawy i umiejętności współpracy |
- rysunki konturowe domów, kredki, klej | |
10 min | 5. Co to jest dom? Osoba prowadząca rozpoczyna rozmowę z dziećmi dotyczącą domu (np. co to jest dom, po co jest dom, kto mieszka w domu itp.) dzieci wymieniają skojarzenia związane z domem. Wokół wyrazu dom zapisywane są wszystkie skojarzenia(słoneczko skojarzeń). Następnie osoba prowadząca zadaje pytania: czy dom to tylko budynek, w którym mieszkamy? Czy każde miejsce, w którym nocujemy, jest domem? Co świadczy o tym, że dom jest domem? Do czego ludzie potrzebują domu? Kto mieszka w domu? Który dom (jurta, na palach, Ndebele etc.) jest najważniejszy? Dla kogo i dlaczego? Kto ma prawo mieć dom? Każdy człowiek ma prawo do schronienia, mieszkania i bezpieczeństwa. Nie wolno ingerować samowolnie w czyjekolwiek życie prywatne, rodzinne, domowe. (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka) Uczniowie ozdabiają arkusz ze słoneczkiem skojarzeń |
- uczniowie biorą udział w rozmowie kierowanej - uczniowie z pomocą zapisują skojarzenia związane z domem - uczniowie kolorują (przyozdabiają) arkusz skojarzeń |
- m. problemowa (burza mózgów) - m. logicznego myślenia |
Wzmacnianie świadomości wartości emocjonalnej domu dla ludzi na całym świecie Budowanie poczucia wspólnoty opartej na świadomości podobieństwa potrzeb i wspólnych praw |
- szary papier, markery, kredki |
10 min | 6. Prezentacja „Rodziny" Osoba prowadząca uświadamia dzieciom jaka jest wartość rodziny. Wyjaśnia, że rodziny mogą być różne i są dla dzieci tak samo ważne, niezależnie od tego, gdzie mieszka i w jakim domu. Nie mamy wpływu na to, gdzie się rodzimy i jednocześnie każdy z nas ma prawo stworzyć w przyszłości swoją rodzinę z tą osobą, z którą chce – jeśli się ona na to zgadza. Każdy mężczyzna i kobieta, bez względu na różnice narodowości, pochodzenia, wyznania, mają prawo, gdy są pełnoletni, zawrzeć małżeństwo i założyć rodzinę. Małżeństwo może być zawarte jeśli przyszli małżonkowie się na to zgadzają. Rodzina ma prawo do ochrony ze strony państwa i społeczeństwa (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka) Wyświetlenie slajdów przedstawiających różne rodziny z różnych stron świata. |
- m. podająca | Wzmacnianie postawy wrażliwości na różnorodność, bez oceniania. Budowanie poczucia wspólnoty opartej na świadomości podobieństwa potrzeb i wspólnych praw. |
- materiały wizualne ze strony Edukacja Globalna | |
5 min | 7.Podsumowanie Co najbardziej lubię robić w moim domu? Pożegnanie dzieci piosenką oraz zabawą- żegnają się wybrane części ciała (analogicznie do powitania). |
- każde chętne dziecko krótko odpowiada na pytanie - wspólny ruch do piosenki, wspólna zabawa integracyjna. |
Wzmacnianie więzi pomiędzy dziećmi | - odtwarzacz CD, lub komputer, piosenka z bajki Kubuś Puchatek „Dom". | |
Opracowały: Barbara Janc, Joanna Żukrowska
Załączniki:
prezentacja - Domy