Inni to także my
Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna 5-6 lat Czas trwania: 40-60 min
Cele ogólne
- nabywanie wiadomości o prawach dziecka
- budowanie prawidłowych relacji między dziećmi podczas zabawy
- poznanie wybranych krajów i kontynentów
- tworzenie atmosfery przyjaźni i życzliwości
- rozwijanie umiejętności współpracy w zespole
- rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej
- rozbudzanie ciekawości
Metody
- podające: słuchanie opowiadania , instrukcje
- poszukujące: formułowanie kodeksu
- ekspresyjne: zabawy integracyjne, ruchowe , burza mózgów
- praktycznego działania: odczytywanie napisów, rysowanie pomocnych dłoni
Przygotowania
Potrzebne materiały:
chusta klanzy, magnetofon , płyta CD z utworami muzycznymi, napisy, cyfry, paszport i bilety lotnicze dla każdego uczestnika, pieczątka do paszportu, mapa świata, ołówki, biały brystol, nożyczki
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
5 min | Osoba prowadząca wita się z dziećmi, zaprasza je na dywan i oznajmia, że chciałaby je zabrać w podróż do kraju, który nazywa się ANGOLA. Prezentuje napis ANGOLA i zachęca do odczytania. |
Witają się z osobą prowadzącą.Wybrane dziecko odczytuje napis | Rozmowa Praktyczne działanie |
Wprowadzenie do tematu, skupienie uwagi, zaciekawienie. Utrwalenie poznanych liter. | Kartka z wyrazem ANGOLA |
3 min | W trakcie rozwieszania mapy osoba prowadząca zadaje dzieciom pytania: - co to jest? -czego się można dowiedzieć oglądając mapę? Następnie wspólnie z dziećmi szuka państwa na mapie. Po czym zastanawiają się jak można tam się dostać z Wrocławia. Wytyczają drogę i szacują odległość ( lot trwa: ok. 24-25 godzin – trzeba się dwa razy przesiadać). – Jak myślicie daleko to, czy blisko? |
Biorą udział w rozmowie, oglądają mapę, odpowiadają na pytania. Chętne dziecko szuka Angoli na mapie.Wybrane dziecko zaznacza tasiemką na mapie trasę przelotu z Wrocławia do Angoli. | Rozmowa Sprawdza poprawność zadań stawianych dzieciom |
Poznanie: - mapy – systemu oznaczeń, - miejsca Angoli i Wrocławia na mapie, - pojęcia doba - 24 godzin |
Mapa fizyczna, Europy, tasiemka lub inna dowolna miara. |
5 min | Osoba prowadząca mówi: Wiecie już, że odbędziemy tę podróż samolotem. Jak myślicie co jest potrzebne, by polecieć samolotem? Następnie pokazuje dzieciom paszport który jest niezbędny do przekroczenia granic tego kraju. Proszę żebyście je podpisali swoim imieniem. |
Odpowiadają na pytania Dzieci oglądają paszporty, podpisują i chowają do wspólnej teczki. |
Rozmowa Praktyczne działanie |
Utrwalenie pisowni swojego imienia. Dostarczenie wiedzy, że paszport jest dokumentem potrzebnym do przekroczenia granic innego kraju. | Paszporty, ołówki |
8 min | Osoba prowadząca pokazuje, a następnie rozdaje dzieciom bilety. Osoba prowadząca zaprasza dzieci na pokład samolotu (chusta Klanzy) i zajęcie miejsca. |
Chętne dziecko odczytuje znajdujące się tam napisy: dokąd lecimy, kiedy, jaki mamy numer miejsca w samolocie? Dzieci zajmują miejsca w samolocie (chusta klanzy) zgodnie z numerem na bilecie - jaki rząd, które miejsce? | Odczytywanie napisów. Praktyczne działanie | Nabywanie umiejętności wykorzystywania informacji zawartych na bilecie i stosowanie w praktyce. | Bilety lotnicze(zał. 2) , chusta Klanzy, literowe i cyfrowe (np.A1, D3) oznaczenia miejsc na chuście |
3 min | Przelot samolotem Osoba prowadząca włącza piosenkę "Lecę samolotem" i zachęca dzieci do śpiewania. Osoba prowadząca opowiada dzieciom, co mijają po drodze: góry w Hiszpanii, morze Śródziemne, Saharę itd. |
Śpiewają piosenkę, zachwycają się widokami. | Ekspresyjne Śpiewanie piosenki | Utrwalenie piosenki. | Płyta z piosenką |
15 min | Przylot do Angoli, osoba prowadząca wbija pieczątkę w paszporcie i zaprasza je by siadły na dywanie w kole. | Odczytują nazwę państwa.
Podaja paszporty do wbicia pieczątki. Zajmują miejsce na dywanie. |
Praktyczne działanie | Poznanie nowego kraju. Rozbudzanie zainteresowań i sympatii do ludzi. Globalne czytanie wybranych wyrazów |
Wyraz ANGOLA Pieczątki |
7 min | Osoba prowadząca zachęca dzieci do dokładnego obejrzenia paszportów i omówienia jego wyglądu (zał. 1) Rozmowa z dziećmi o kolorach kół flagi olimpijskiej (co oznaczają kolory na paszportach. Wręczenie paszportów z różnym kolorem kół umożliwiło podział dzieci na reprezentantów różnych kontynentów. Paszport z kolorem: - niebieskim Europę - Polska - żółtym Azję - Indonezja - czarnym Afrykę- Angola - zielonym Australię - czerwonym Amerykę – Stany Zjednoczone |
Oglądają paszport i wspólnie zastanawiają się, co symbolizuje kolor koła na zewnętrznej stronie paszportu. | Pokaz Burza mózgów |
Poznanie i utrwalenie kolorów kół olimpijskich oraz ich symbolikę. | Paszporty |
10 min |
Osoba prowadząca mówi: Mimo, że mówimy innymi językami, mamy inny kolor skóry i nasze gesty mogą mieć różne znaczenie to wszystkim nam zależy, aby nasze spotkanie przebiegało w miłej i serdecznej atmosferze. Teraz zapraszam Was abyśmy wspólnie ustalili zasady postępowania, które będą obowiązywały wszystkich. Ustalanie kodeksu dobrego koleżeństwa. Osoba prowadząca zapisuje wszystkie propozycje np.: - każde dziecko może uczestniczyć w zabawie - każdy może bawić się z kim chce - każde dziecko samo wybiera sobie zabawkę , którą chce się bawić - nikt nie może bić ani krzyczeć na kolegów |
Ustalają normy postępowania, Podają swoje propozycje, Rozmawiają z osobą prowadzącą. |
Rozmowa, Burza mózgów’ |
Refleksja nad tym, co ważne jest podczas wspólnej zabawy, Budowanie prawidłowych relacji między dziećmi podczas zabawy. |
Duży arkusz papieru, markery |
Osoba prowadząca zadaje dzieciom pytania: - Co to są prawa ? - Kto ma swoje prawa ? - Czy potrzebne są prawa dla dzieci ? - Jakie prawa mają dzieci ? - Jakie prawo jest według Ciebie najważniejsze ? - Które chcieliby, żeby obowiązywały u nich w grupie? |
Odpowiadają na pytania | Rozmowa Burza mózgów” |
Nabywanie wiadomości o prawach dziecka, Zrozumienie z czego wynikają prawa dziecka i człowieka, Kształtowanie umiejętności wypowiadania się. | ||
Osoba prowadząca proponuje odczytanie napisów: Prawo do zabawy. Prawo do nauki. Prawo do życia bez przemocy. Prawo do wyrażania swoich uczuć. |
Odczytują napisy | Działania praktyczne | Utrwalenie znajomości praw dziecka. Doskonalenie umiejętności czytania. |
Napisy- zał.3 Prawo do zabawy. Prawo do nauki. Prawo do życia bez przemocy. Prawo do wyrażania swoich uczuć. |
|
Osoba prowadząca zaprasza dzieci do zabawy popularnej w INDONEZJI. Podkreśla, że kraj ten znajduje się w Azji i położony jest na 18 tysiącach wysp. Największa z nich to wyspa SUMATRA. Indonezja jest bardzo zaludniona (4 miejsce na świecie). Następnie wspólnie z dziećmi szuka państwa i wyspy na mapie. | Słuchają informacji o Indonezji. Szukają Indonezji na mapie. | Kontakt z mapą | Zdobywanie wiadomości o nowym kraju. Nabywanie umiejętności uważnego słuchania. | Mapa. | |
15 min | Zabawa nosi nazwę ,,Semut, orang, gajah czyli Mrówka, człowiek i słoń” i przypomina naszą zabawę ,,papier, nożyce i kamień”. Dwóch graczy staje naprzeciwko siebie i walczą na gesty, gdzie: wyciągnięty mały palec (reszta schowana) symbolizuje mrówkę, wyciągnięty palec wskazujący symbolizuje człowieka, wyciągnięty kciuk symbolizuje słonia. Mrówka pokonuje słonia, ponieważ może wślizgnąć się do słoniowego ucha i łaskotać, doprowadzając go do szaleństwa. Człowiek wygrywa z mrówką, ponieważ może nadepnąć na mrówkę i ją zmiażdżyć. Człowiek przegrywa ze słoniem, ponieważ może zostać stratowany przez słonia. | Dobierają się parami i walczą na gesty | Gra integracyjna | Naucza się zabawy popularnej w Indonezji. | |
Osoba prowadząca proponuje ułożenie puzzli (miś koala) jako wprowadzenie do poznania kolejnego kontynentu -AUSTRALII. | Układają puzzle | Praktyczne działanie | Rozwijanie logicznego myślenia, Koordynacja wzrokowo ruchowa |
Puzzle | |
Osoba prowadząca przekazuje informacje o misiu i Australii. Miś koala - przypomina milutkiego szarego pluszaka i żywi się wyłącznie liśćmi eukaliptusa. Koala schodzi na ziemię tylko po to, by przejść na kolejne drzewo. Jest największym śpiochem, przesypia ok. 20 godzin dziennie, a resztę czasu przeznacza na jedzenie, żyje w Australii. Podkreślenie, że jest to jedyny kraj, który obejmuje cały kontynent. Jest tam najdłuższy na świecie płot, mający aż 5 530 km. Odgradza on dzikie psy dingo od owiec. |
Słuchają informacji o misiu Koali i Australii. Szukają Australii na mapie | Kontakt z mapą | Zdobywanie wiadomości o nowym kraju. | Mapa | |
Osoba prowadząca włącza piosenkę ,,Taniec przyjaźni” Zaprasza dzieci do odszukania kontynentu na mapie. Podkreślenie, że Ameryka dzieli się na dwa kontynenty: Amerykę Północną i Amerykę Południową. | Słuchają piosenki i próbują odgadnąć skąd pochodzi. Szukają kontynentu na mapie. |
Aktywne słuchanie. Pokaz. Obserwacja | Poznanie nowych kontynentów. Nabywanie umiejętności gromadzenia informacji. | Płyta z piosenką Mapa | |
Wspólna zabawa przy piosence ,,Taniec przyjaźni” |
Powtarzają układ za osoba prowadzącą | Ćwiczenia rytmiczne, Integracja, Zabawa ruchowa. |
Poznanie nowego tańca, Dobra zabawa. |
Płyta z piosenką | |
Osoba prowadząca proponuje prace plastyczną „Pomocne dłonie”. | Dzieci dobierają się parami i odrysowują flamastrami dłoń partnera, poczym wycinają kontur i wpisują jego imię. Następnie łączą powstałe kontury i tworzą łańcuch pomocnych dłoni. | Działanie praktyczne | Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami, Ćwiczenia manualne | Nożyczki, brystol, klej | |
3 min |
Zabawa integracyjna : ,,Ramię przy ramieniu „
Stoimy ramię przy ramieniu Możemy być wielcy w oka mgnieniu Możemy być całkiem mali Lecz nigdy nie będziemy sami! |
Dzieci stają w kole blisko siebie , ilustrując ruchem treść wyliczanki | Zabawowo naśladowcza | Nauczą się rymowanki, | Treść rymowanki |
Dzieci żegnają się wzajemnie przez podanie ręki. | Rozwijanie poczucia więzi grupowej | ||||
Źródła
Uwagi: Opracowała Agnieszka Chruściel, Lilla Pawlasek (ZSP nr 11)