Niebieskie niedźwiedzie wśród nas
Planowana liczba odbiorców: 18 dzieci w wieku 5-6 lat
Czas trwania: 45 min
Cele ogólne
- Uczenie empatii wobec innych.
-
Kształtowanie postawy tolerancji.
Cele szczegółowe:
- Umiejętność wyrażania uczuć w sposób pozawerbalny.
- Rozpoznawanie uczuć własnych i innych osób.
- Wzbogacanie słownictwa w zakresie nazywania uczuć.
- Rozwijanie umiejętności ekspresji w sposób pozawerbalny (drama, malowanie).
Metody
- słowna,
- działań praktycznych: techniki dramowe, formy plastyczne-malowanie, operowanie barwami,
Przygotowania
- książka Joanny M. Chmielewskiej „Niebieska Niedźwiedzica”,
- utwory: Avishai Cohen „Remembering”, Benny Goodman Quartet „Whispering”,
- odtwarzacz CD,
- globus,
- 4 pluszowe misie: brązowy, szary, biały i niebieski,
- arkusz brystolu dla każdego dziecka,
- farby,
- pędzle,
- woda.
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
3 min | Nauczyciel/-ka wprowadza dzieci do tematyki zajęć: rozmowa dotyczyć będzie niedźwiedzi. Przy pomocy globusa pokazuje i nazywa kontynenty, na których żyją niedźwiedzie: polarny i brunatny. Prezentuje maskotki, które witają się z każdym po kolei. | Dzieci słuchają i witają się z maskotkami. | - metoda słowna | - wprowadzenie do tematu; - zaciekawienie, skupienie uwagi; |
- 3 pluszowe misie |
10 min | Nauczyciel/-ka czyta dzieciom fragment opowiadania: do opisu powrotu niedźwiedziczki Azul do Niedźwiedziej Doliny. Pyta ich: - Kogo Azul spotkała w życiu? - Jak była traktowana przez wszystkich? - Dlaczego nikt nie chciał się z nią bawić i nie pozwolono jej brać udziału w zawodach łowienia ryb? - Jak czuła się Azul? - O czym marzyła bohaterka? |
Dzieci słuchają czytanej książki i udzielają odpowiedzi na zadawane pytania. | - metoda żywego słowa; - metoda słowna; |
- rozwój umiejętności słuchania ze zrozumieniem; - rozwój wrażliwości na słowo pisane; |
- opowiadanie Joanny M. Chmielewskiej „Niebieska Niedźwiedzica” |
7 min | Prosi dzieci, aby za pomocą plam z farb wyraziły wcześniej omówione uczucia Azul – praca pod tytułem„Obrazy smutku Azul”. W tle słychać muzykę. | Dzieci wykonują pracę plastyczną i słuchają muzyki. | - metoda samodzielnych doświadczeń: praca plastyczna | - rozwijanie motoryki małej; - rozwijanie wrażliwości na sztukę; - rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć w sposób pozawerbalny. |
- farby, - pędzle, - kubki na wodę, - brystol, - odtwarzacz CD, - muzyka: Avishai Cohen „Remembering”, Benny Goodman Quartet „Whispering”, |
3 min | Osoba prowadząca układa prace w jednym miejscu i pyta, jakie uczucia dzieci chciały wyrazić, dlaczego użyły takich, a nie innych kolorów. Następnie zaprasza do opowieści ruchowej pt.: „Kraina szczęścia i smutku”. |
Dzieci odpowiadają na zadane pytania. | - metoda słowna | - poznawanie słów precyzyjnie określających uczucia; | |
5 min | W tle spokojna muzyka. Słychać głos osoby prowadzącej: - Jesteś Azul. Skul się na ziemi, bo jesteś jeszcze mała. Rośniesz powoli i stajesz się większa, powoli prostujesz się. Ale jest ci smutno, bo wszystkie niedźwiedzie wyśmiewają się z ciebie, poszturchują. Masz ochotę uciekać jak najdalej od nich. Jesteś przerażona, chowasz się w kącie swojego pokoju. Jesteś smutna i samotna. Cała drżysz. Marzysz o krainie, w której wszyscy są mili, lubią cię i zachwycają się twoim niebieskim futerkiem. Zamieszkujesz piękną krainę. Jesteś szczęśliwa, ale brakuje ci dawnych przyjaciół i słodkiego miodu. Nagle w pięknej krainie pojawia się król, który przeprasza cię i prosi, abyś wróciła do domu, do innych niedźwiedzi. Wszyscy tam na ciebie czekają. Wracasz. Wszystkie niedźwiedzie chcą się z tobą bawić, lubią cię i akceptują twoje niebieski futerko. Jesteś szczęśliwa. |
Dzieci słuchają w skupieniu i obrazują ruchem treść opowiadania. | - metoda samodzielnych doświadczeń: technika dramowa, | - wyzwalanie możliwości twórczych; - uczenie swobodnego wyrażania uczuć w sposób pozawerbalny. |
|
3 min |
Osoba prowadząca pyta: - Jak czuła się Azul, gdy razem z królem wróciła do domu? - Dlaczego czuła się szczęśliwa? - Czy zdarzyło się Wam, że czułyście się tak szczęśliwe, jak Azul? |
Dzieci udzielają odpowiedzi na zadane pytania. | - metoda słowna | - rozwijanie umiejętności rozpoznawania uczuć własnych i cudzych; | |
7 min | Osoba prowadząca prosi dzieci, aby namalowały Azul tak, by było widać, że jest szczęśliwa. Zwraca uwagę na dobór odpowiednich kolorów. W tle muzyka „Szczęśliwa Azul” | Dzieci malują słuchając muzyki. | - metoda samodzielnych doświadczeń: malowanie farbami | - rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć w sposób pozawerbalny; | - brystol, - farby, - pędzle, - woda, - odtwarzacz CD, - muzyka Whispering - B.Goodman |
3 min | Zorganizowanie wystawy. Po jednej stronie „Obrazy smutku” po drugiej „Szczęśliwa Azul”. | Dzieci oglądają wystawę. | |||
4 min | Osoba prowadząca prosi, aby dzieci stworzyły „Krąg uczuć”. Zadaje pytania: - Na czym polegała krzywda wyrządzona Azul? - Czy czasami zdarza się wam czuć tak, jak czuła się Azul lub zachowywać tak, jak ci, których spotykała? - Jak moglibyśmy jej pomóc? Podsumowanie: Ten, kto trochę różni się od nas, nie znaczy, że jest gorszy. |
Dzieci udzielają odpowiedzi na zadane pytania odwołując się do własnych doświadczeń. | - metoda słowna | - rozwijanie umiejętności rozpoznawania uczuć własnych i cudzych; | |
Opracowały: Magdalena Gościmska i Grażyna Makieła z Przedszkola nr 29 we Wrocławiu
Źródła:
Literatura
Joanna M. Chmielewska, Niebieska Niedźwiedzica, wyd. BAJKA, Warszawa 2012
Muzyka:
1. Avishai Cohen „Remembering”;
2. Benny Goodman Quartet „Whispering”