Jesteśmy dziećmi i mamy swoje prawa
Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna, 5-6 latki
Czas trwania: 45 min
Cel ogólny
- Kształtowanie świadomości dzieci dotyczącej praw dziecka
Przygotowania
Płyta CD z piosenkami, opowiadanie, kartki, kredki, klej, różne materiały plastyczne (włóczka, kolorowy papier, gazety etc.)
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
3 min | Powitanie: Witam wszystkie dzieci które lubią się bawić lalkami, witam wszystkie dzieci, które lubią się bawić samochodami, klockami etc. Witam wszystkie dzieci, które mają najbliższego przyjaciela etc. (należy pamiętać, aby wybierać takie cechy, aby każde z dzieci znalazło coś dla siebie i było się w stanie przywitać z innymi). |
Dzieci machają rękami, jeśli dane powitanie ich dotyczy. | Słowna | Dziecko: - macha ręką, jeśli utożsamia się z przywitaniem, - wybiera, które z opisów pasują do niego, - samo decyduje kiedy pomachać. |
|
5 min | Zabawa „Witam". Początek wspólnej zabawy. | Dzieci dobrowolnie dobierają się w pary i tańczą przy muzyce. Podczas przerwy w muzyce zmieniają partnerów, witają się z nimi przez podanie imienia (np. Witam Cię, Alu..) | Czynna |
Dziecko: |
Rytmiczny podkład muzyczny |
8 min | Wprowadzenie do praw dziecka. Osoba prowadząca czyta dzieciom wiersz M. Brykczyńskiego pt. „Prawa dziecka”. Tworzenie kodeksu praw dziecka. |
Dzieci słuchają uważnie fragmentu utworu, tworzą kodeks praw. |
Słowna |
Dziecko: |
-M. Brykczyński „Prawa dziecka” (fragment), |
3 min | Zabawa ruchowa: Podróż. Osoba prowadząca zabiera dzieci do miejsca, w którym same będą mogły przygotować swój strój na zabawę. Najpierw, trzeba jednak tam dojechać. Dotykiem ręki zaprasza kolejne dzieci do specjalnego pociągu (długa skakanka). | Dzieci kolejno przyłączają się i wsiadają do pociągu, jadą do miejsca, gdzie własnoręcznie będą mogły stworzyć swój strój. | Czynna |
Dziecko: |
Płyta CD z muzyką rytmiczną |
10 min | Projektowanie własnego ubrania. |
Rozmowa na temat prawa do własnego, niepowtarzalnego stylu i ubrania. |
Czynna | Dziecko:
- projektuje własny, niepowtarzalny strój, |
Różne materiały plastyczne (papier kolorowy, gazety, klej, taśma klejąca, pastele kartony etc.) |
5 min | Wspólna zabawa w strojach. | Dzieci z duma prezentują strój, który wykonały, wspólnie tańczą. | Czynna | Dziecko:
- prezentuje strój, |
Płyta CD z piosenką M. Jeżowskiej „Wszystkie dzieci nasze są” |
Opracowały: Krystyna Dutkiewicz, Katarzyna Janiak