Wierszyk o prawach dzieci
Planowana liczba odbiorców: jedna grupa przedszkolna
Czas trwania: 1 h
Cele ogólne
- zapoznanie z ideą praw przysługujących każdej istocie ludzkiej
Metody
- narracyjne
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
5 min |
Osoba prowadząca pyta dzieci, czy chcą usłyszeć historyjkę o swoich prawach? Jeśli tak, czyta im wiersz Marcina Brykczyńskiego “O prawach dziecka”. |
Dzieci słuchają wiersza, mogą zadawać pytania. | Metody narracyjne. | Słuchanie o prawach dziecka. | Wiersz - ZAŁĄCZNIK NR 1 |
10 min |
Osoba prowadząca pyta dzieci, czy słyszały wcześniej o tych prawach, czy zgadzają się z nimi? (Tu można skończyć ćwiczenie) |
Dzieci odpowiadają na pytania. | Metody werbalne. | Pogłębienie rozumienia zagadnienia. | |
20 min |
Osoba prowadząca zwraca się do dzieci: Proszę, wybierzcie wasze ulubione prawo i spróbujcie narysować sytuację z nim związaną. |
Dzieci rysują indywidualnie. | Praca plastyczna. | Utrwalanie rezultatów uczenia się. | Kredki, kartk.i |
Opracował Krzysztof Wiatr
Załącznik nr 1
Marcin Brykczyński “O prawach dziecka”
Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym
Że dziecko to także człowiek
Tyle że jest mały.
Dlatego ludzie uczeni
Którym za to należą się brawa
Chcąc wielu dzieci los odmienić
Stworzyli dla was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od świętapróbujcie dobrze zapamiętać:
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się w wiersze poukładały
Prawa dla dzieci na całym świecie
Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej jak umiecie.