Czarodziejskie owoce kasztanowca
Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna, 5 lat
Czas trwania: 50 min
Cele ogólne
- zabawy z globusem
- przekazanie wiedzy na temat niektórych gatunków kasztanowca,
- wielozmysłowe poznanie kasztanów,
- uczenie szacunku do przyrody,
Metody
- podające
- ekspresyjne
- praktycznego działania
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
2 min |
Osoba prowadząca wita się z dziećmi i wprowadza je do tematu: drzewa, rosnące w Polsce i w niektórych innych krajach na świecie, ozdoba lasów, parków i alei. Pyta dzieci, jakie znają drzewa. |
Uważnie słuchają i odpowiadają na pytania. | Wprowadzenie do tematu | Zaciekawienie, skupienie uwagi. | |
15 min | Osoba prowadząca przebrana za drzewo rozpoczyna opowiadanie o kasztanowcach. Wskazuje na globusie, gdzie leży Polska. Opowiada: Kasztanowce zostały sprowadzone do Polski ponad 400 lat temu z Półwyspu Bałkańskiego, prawdopodobnie za sprawą króla Jana III Sobieskiego. W trakcie opowiadania zadaje pytanie: Czy 400 lat temu to dawno? Wskazuje na globusie w/w półwysep, mówiąc, że miejsce pochodzenia kasztanowców znajduje się w Europie i Polska też jest w Europie; Europa to kontynent. Nauczyciel/-ka kontynuuje opowiadanie: Kasztanowce pochodzą z południowo-wschodniej Europy, Ameryki Północnej Azji Mniejszej, Azji Wschodniej [wskazuje te miejsca na globusie]. Na świecie rośnie około 25 gatunków kasztanowców. Pokazuje dzieciom zdjęcia kasztanowców: zwyczajnego (białego), czerwonego, żółtego. W czasie oglądania przekazuje informacje o danym gatunku. | Słuchają, opowiadania, biorą udział w rozmowie. Sprawdzają na globusie, gdzie leży Polska, Półwysep Bałkański, Europa. Oglądają ilustracje przedstawiające niektóre gatunki kasztanowca, ich kwiaty, liście i owoce. | Opowiadanie z włączeniem dzieci do rozmowy, oglądanie ilustracji. | Zabawa z globusem, zdobycie wiedzy o położeniu określonych krajów i kontynentów, zdobycie wiedzy o kasztanowcach. | Globus, ilustracje. |
3 min |
Nauczyciel/-ka animuje zabawę: mówi słowa rymowanki, przy określonych wersach trzeba wykonać odpowiedni ruch: |
Dzieci uczestniczą w zabawie ruchowej z jednoczesnym wypowiadaniem rymowanki. | Zabawa ruchowa. | Poznanie nowej zabawy. | Słowa rymowanki. |
10 min | Osoba prowadząca prosi, aby każde dziecko wybrało z koszyka sześć kasztanów i ułożyło je przed sobą, a następnie, by dzieci dotykały ich, głaskały je, przez chwilę trzymały w dłoni z otwartymi, a następnie zamkniętymi oczami. Nauczyciel/-ka uczy dzieci określania kierunków. Uczy dzieci liczyć, dlatego dzieci sprawdzają, ile jest kasztanów (liczą od lewej, a potem od prawej strony i porównują wyniki). Prowadzący/-a prosi dzieci, by ułożyły ludziki ze swoich kasztanów. Po wykonaniu pracy omawia z dziećmi prace i chwali je za pomysłowość. Zwraca uwagę na różnorodność powstałych ludzików: choć wszystkie dzieci otrzymały takie same zadanie, każdy zrobił inną pracę, bo każdy z nas jest inny, choć tak samo ważny. | Dzieci rozpoznają kasztany za pomocą wzroku i dotyku. Potem dzieci kreślą w powietrzu linie: pionowe (układają kasztany jeden pod drugim) i poziome (układają kasztany jeden obok drugiego). Dobierają się parami i układają ze swoich kasztanów ludziki (w razie potrzeby mogą wziąć dodatkowe kasztany). Dobierają się parami i układają ze swoich kasztanów ludziki (w razie potrzeby mogą wziąć dodatkowe kasztany). | Wielozmysłowe zabawy kasztanami, wskazywanie kierunków od osi własnego ciała. | Rozwijanie zmysłu dotyku i wzroku, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i orientacji przestrzennej. | Kasztany dla każdego dziecka. |
10 min | Nauczyciel/-ka puszcza piosenkę pt. „Kasztanki”. Osoba prowadząca ponownie korzysta z globusa i mówi: W Polsce dzieciom kasztany służą do zabawy, ale w niektórych krajach Europy Południowej, np. w Hiszpanii, we Włoszech (wskazywanie krajów na globusie) i w krajach Afryki Północnej: Maroko, Egipt, Algieria, Tunezja, rosną odmiany kasztana jadalnego. Pokazuje zdjęcia drzewa, liścia, owocu tej odmiany kasztana: Tak wygląda kasztan jadalny; to jego liście, a to jest owoc, który nazywa się orzechem. Zaprasza do degustacji, w trakcie której opowiada o sposobach jedzenia tej rośliny: na surowo, pieczone, ugotowane). Kontynuuje: Kasztany są różne, podobnie jak ludzie. My wszyscy jesteśmy różni, mamy inne twarze, nosy , włosy, kształt dłoni itp., jesteśmy różni i to jest piękne. |
Uważnie słuchają piosenki. Próbują owoców kasztana jadalnego. | Zabawa ruchowa przy piosence, degustacja. | Dziecko aktywnie włącza się do zabawy, potrafi naśladować nauczyciela, usprawnienie korzystania ze zmysłu smaku. | Tekst piosenki, kasztany, orzechy kasztana jadalnego. |
5 min | Prowadzący/-a dzieli dzieci na 4- lub 6-osobowe zespoły i tłumaczy zadanie do wykonania: „Dokończ rysowanie drzewa”. Na stolikach są kartki szarego papieru (przyklejone taśmą) z narysowanym konturem pnia kasztanowca. Nauczyciel/-ka prosi dzieci o dokończenie rysunków: proponuje kreślenie linii pionowych przy dźwiękach rytmicznej melodii. Następnie w grupach dzieci tworzą koronę drzewa - odrysowanie przygotowanych szablonów liścia – kolorują. Wszyscy oglądają rysunki, a osoba prowadząca ponownie zwraca uwagę, jak różne obrazy powstały. Mówi: Wszystkie drzewa są piękne i wyjątkowe, dlatego, że my, ludzie, też jesteśmy wyjątkowi i każdy - tak samo ważny. Dzięki współpracy dzieci powstały wspaniałe drzewa. Podsumowuje zajęcia, mówiąc: Wydaje się, że wszyscy ludzie są tacy sami, a jednak jesteśmy różni i jednocześnie równi. Dziękuje za udział w zajęciach. |
Dzieci w grupach rysują pień kasztanowca, tworzą koronę drzewa. | Praca w grupach metodą edukacja przez ruch. | Umiejętność pracy w grupach. | Papier dużego formatu, kredki ołówkowe, pastele, ołówki, szablon liści kasztanowca, oprawa muzyczna, płyta CD. |
Źródła
Dziamska Dorota, Zabawy poprzez ruch, WSiP, Warszawa 2008
Wikipedia.pl.org, hasło: kasztanowiec
Opracowała Bożena Skowron, Marlena Sokolska-Garbacz (Przedszkole nr 89)