Globalne południe na naszym stole
Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna
Czas trwania: 1h 15 min
Cele ogólne
- Poznanie skąd pochodzą owoce, które jemy na co dzień,
- Nauczenie się doceniania zasobów, które posiada Globalne Południe i z których korzystamy na co dzień
Metody
- podające
- ekspresyjne
- ćwiczeniowe
Przygotowania
Należy przygotować zestaw owoców: Banany (1-2 świeże i paczkę suszonych), Kokos (mogą być wiórki kokosowe i koniecznie 1 orzech w całości), Mango (suszone), Daktyle (suszone), Ziarno kakao (w czekoladzie gorzkiej, po kostce na dziecko), Pomarańcze (2 sztuki świeże i soczyste, pachnące), Mandarynki (świeże i pachnące), Ananas (1 w całości), Winogrona/rodzynki, Orzechy ziemne. Dodatkowo trzeba przygotować chusty lub szaliki do zawiązania dzieciom oczu, mapę świata (jak największą) i sznurek z nożyczkami.
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
10 min |
Powitanie i zapytanie dzieci jakie są ich ulubione owoce i czy wiedzą skąd one pochodzą, zebranie odpowiedzi i zaproponowanie gry w „Sałatkę owocową” z owocami, które najczęściej się powtarzały. |
Wymieniają swoje ulubione owoce i grają w grę z przesiadaniem się. | Burza myśli, gra ruchowa. | Rozgrzewka ruchowa, wprowadzenie do tematu. | Krzesła w ilości mniejszej o jeden niż liczba dzieci. |
7 min | Następnie osoba prowadząca powinna poprosić dzieci, aby usiadły w kręgu. Należy poprosić dzieci, aby przewiązały sobie oczy i poprosić, aby zechciały zaufać osobie prowadzącej, bo ma dla nich coś bardzo ciekawego, ale pod warunkiem, że nie będą podglądać. Po tym następuje degustacja smaków suszonych owoców afrykańskich. W tym celu należy każdemu dziecku z zawiązanymi oczami nasypać do jego ręki chipsy bananowe, a następnie wiórki kokosowe. Prosimy przy tym, by smakowało ono te produkty, ale nie mówiło co to jest. Czynność tę powtarzamy z każdym dzieckiem. | Próbują owoców. | Degustacja. | Usprawnienie korzystania ze zmysłu smaku. | Coś do przewiązania dzieciom oczu – chusty, szaliki, szarfy. Wiórki kokosowe, chipsy bananowe albo inne suszone owoce egzotyczne jak mango, daktyle, rodzynki, orzechy arachidowe, może też być czekolada omawiana jako zrobiona z ziaren kakao. |
7 min | W drugiej rundzie kolejno przed każdym dzieckiem obiera się pomarańcze i banany, tak aby aromat owocu był wyczuwalny przez zmysł powonienia. Wówczas również należy prosić, aby dzieci nie zgadywały na głos co wąchają. | Wąchają owoce. | Metody sensoryczne. | Usprawnienie korzystania ze zmysłu węchu. | Pomarańcze albo mandarynki oraz dojrzałe banany, nóż do obierania. |
7 min | W trzeciej rundzie podaje się po kolei każdemu dziecku do ręki orzech kokosowy i ananas, cały czas dzieci powinny mieć zawiązane oczy. | Dzieci dotykają owoców. | Metody manualne. | Usprawnienie korzystania ze zmysłu dotyku. | Ananas i kokos (w całości). |
5 min | Po tym, osoba prowadząca prosi dzieci o zdjęcie szalików i chust z oczu i pyta jakie owoce były im zaprezentowane kolejno poprzez zmysł smaku, węchu i dotyku. Po wymianie zdań i zgadywaniu, osoba prowadząca pyta dzieci jakie odczucia towarzyszyły im podczas zabawy. | Zgadują, opowiadają. | Podsumowanie, odwoływanie się do emocji. | ||
14 min | Osoba prowadząca przeprowadza dyskusję z dziećmi na temat miejsc pochodzenia wymienionych owoców, klimatu w którym one rosną i drogi jaką musiały one przebyć z różnych krajów do Polski. W tym celu może użyć mapy świata i pokazać skąd pochodzi dany owoc i odciąć kawałek sznurka o długości symbolizującej drogę jaką przebywa do Polski. Np. banany pochodzą z Ekwadoru i osoba prowadząca pokazuje na mapie Ekwador i przeciąga sznurek z Ekwadoru do Polski kładąc go później przy bananie na stole lub podłodze i tak z każdym owocem po kolei aż mamy rząd owoców i sznurków różnej długości. Następnie dzieci powinny podejść i sprawdzić, który sznurek jest najdłuższy, a który najkrótszy. | Dyskutują, zgadują, odnajdują państwa na mapie, pomagają odmierzać odległości, porównują. | Zapoznanie dzieci z mapą świata, nazwami innych niż europejskie państw, porównywanie różnych długości, wybieranie najdłuższej i najkrótszej. | Duża mapa świata, sznurek, nożyczki . | |
10 min | Dodatkowo można pokazać dzieciom zdjęcia osób pracujących na plantacjach przy zbiorach tych owoców i pokazać związek między ich pracą, a tym, czym my się cieszymy na naszych stołach. Należy w tej części tak poprowadzić dyskusję, by dzieci doceniły pracę innych ludzi i zasoby innych krajów tak od nas odległych. | Pokazanie zależności między Globalnym Południem i Globalną Północą, pokazanie konkretnych ludzi, którzy stoją za produktami dostępnymi w sklepach | |||
Notka o owocach
Notka o owocach - wykorzystane w ćwiczeniu owoce, które trafiają do naszych sklepów są uprawiane w różnych krajach i na różnych kontynentach, ale do celów edukacyjnych możemy przyjąć następujące kraje pochodzenia mając na celu pokazanie też różnorodności krajów
Banany – Ekwador
Kokos – Nowa Gwinea (wyspa na oceanie spokojnym w Malezji)
Mango – Indie
Daktyle –Tunezja
Ziarno kakao – Ghana
Pomarańcze – Maroko
Mandarynki – Brazylia
Ananas -Hawaje
Winogrona/rodzynki – Republika Południowej Afryki
Orzechy ziemne - Nigeria
Źródła
Zdjęcia z plantacji różnych owoców tropikalnych.
Opracowała Anna Kudarewska (DAS) na podstawie scenariusza zaczerpniętego z Fundacji "Kultury Świata"