W lasach równikowych Kotliny Konga
Planowana liczba odbiorców: 30 dzieci z klas 0-III,
Czas trwania: 1h 25min.
Cele ogólne
- zapoznanie z pojęciem zmian klimatu i ich konsekwencjami,
- kształtowanie postawy współodpowiedzialności za Ziemię – uświadomienie znaczenia postawy jednostki na to, co dzieje się z klimatem,
- nabywanie umiejętności pracy z globusem i mapą,
- wzbogacenie wiadomości na temat roślin i zwierząt występujących w lesie równikowym Kotliny Konga,
- uświadomienie znaczenia lasów równikowych dla środowiska przyrodniczego i człowieka - wyjaśnienie przyczyn i konsekwencji wycinania drzew,
- rozwijanie aktywności twórczej.
Metody
- słowne,
- aktywne: Edukacja przez ruch p. Doroty Dziamskiej,
- burza mózgów,
- praktycznego działania.
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
5 min |
Osoba prowadząca zwraca się do dzieci słowami: |
Dzieci biorą udział w dramie (opowieści ruchowej) – postępują zgodnie z poleceniami nauczyciela/-ki. Dzieci: |
Metoda słowna, metoda ćwiczeń. | Rozwijanie wyobraźni, rozwój umiejętności manualnych. |
Czapki z gazet, papierowe koła i trójkąty (z makulatury). |
20 min |
Kinezjologiczna zabawa dydaktyczna pt. „Las równikowy Kotliny Konga”: na 4 stolikach leżą arkusze szarego papieru i klej – nauczyciel/-ka prosi dzieci o wykonanie określonych czynności, np.: przyklejenie 2 dużych kół i dużego trójkąta (znalezione kamienie) blisko siebie. Nauczycielka pokazuje na mapie i na globusie miejsca, gdzie w Afryce występuje dżungla oraz wilgotne lasy równikowe. Pokazuje też na mapie Polski Puszczę Białowieską. Zabawa ruchowa „Podaj, proszę,…” |
Dzieci wypełniają polecenia nauczyciela/-ki, uczestnicząc w zabawie kinezjologicznej. Do narysowanych „koron” drzew dzieci domalowują pnie, by powstał rysunek dżungli. Dzieci uczestniczą w zabawie ruchowej, podczas której wymieniają nazwy znanych sobie drzew występujących w Polsce. |
Metoda samodzielnych doświadczeń. |
Utrwalanie wiedzy o figurach geometrycznych (edukacja matematyczna), rozwój umiejętności manualnych, uważne słuchanie, nauka pracy z mapą i globusem. Utrwalenie nazw drzew występujących w Polsce. | 4 arkusze szarego papieru, kleje, kamienie: trójkąty i koła z poprzedniego zadania, kredki pastelowe: brązowe i zielone, odtwarzacz CD i muzyka, globus, mapa. |
5 min |
Nauczyciel/-ka zachęca dzieci do ułożenia puzzli przedstawiających drzewo. Prosi, by opisały budowę drzew oraz powiedziały, jakie drzewa mogą być(bardzo wysokie, wysokie, niskie). |
Dzieci układają z puzzli drzewo, wymieniają jego części; mogą podać różnicę między drzewem a drewnem. Określają różnice w wyglądzie drzew. Wypowiadają się o różnicach - występują drzewa bardzo wysokie, wysokie i niskie. |
Utrwalenie wiedzy o budowie drzew. | 2 rysunki drzewa: jeden gigantyczny, drugi średniej wielkości, puzzle przedstawiające budowę drzewa. | |
5 min | Zabawa ruchowa „Drzewa w lesie- warstwy lasu w lesie równikowym w Kongu i w Polsce”: W sali stoją dorośli niscy, średniego wzrostu oraz bardzo wysocy –zadaniem ich jest pomoc w zilustrowaniu budowy lasów równikowych. Nauczyciel/-ka omawia różnice w wysokości drzew oraz rosnące w lasach równikowych drzewa giganty. |
Dzieci dowiadują się, jakie warstwy lasu można wyznaczyć w lasach: w Kongu i w Polsce. | |||
5 min |
Zabawa ruchowa ilustrująca pory roku w lesie równikowym Kotliny Konga: Pada, pada deszcz, Wypowiedzi dzieci o porach roku w Polsce. |
Dzieci ustawiają się w kole: jedno za drugim. Na plecach osoby stojącej przed sobą rysują palcami to, o czym mówi wiersz. Wymieniają nazwy pór roku i kolejność ich występowania. | Metoda żywego słowa, metoda samodzielnych doświadczeń. |
Utrwalenie znajomości pór roku w Polsce i w lesie równikowym w Kongu | Muzyka |
5 min |
Nauczyciel/-ka pokazuje prezentację multimedialną o faunie i florze lasów równikowych. Częstuje dzieci owocami jabłkami (Polska) i bananami (Kongo). |
Dzieci siedzą w kręgu, słuchają nauczyciela/-ki. Jedzą jabłka i banany. |
Prezentacja multimedialna, rzutnik, laptop, jabłka i banany. |
||
5 min | Zabawa ruchowa: zwierzęta lasu. | Dzieci naśladują ruchem sposób poruszania się zwierząt. | Metoda ćwiczeń | Zachęcanie do ekspresji przez ruch. | |
5 min | Zabawa ruchowa „Drzewa i zwierzęta”. Nauczyciel/-ka dzieli grupę na dwie części: zwierzęta i drzewa. Nauczyciel/-ka wciela się w rolę działalności człowieka oraz sił natury, więc np. ścina drzewo na opał, na drzewko wigilijne (działalność człowieka), drzewo gnije, zwierzę łamie drzewo, wichura, itp. W czasie trwania zabawy słychać muzykę. | Grupa dzieci – drzew stoi, zwierzęta poruszają się. Gdy muzyka przestaje grać, dzieci-zwierzęta chowają się za drzewem (za drzewem – jedno zwierzątko). Kto nie znajdzie schronienia-drzewa, odpada z gry: zwierzątko ginie. |
Metoda samodzielnych doświadczeń. | Ukazanie zależności między działalnością człowieka, sił natury a życiem roślin i zwierząt, umiejętność wcielania się w rolę (naśladowanie zwierząt). | Odtwarzacz muzyczny, płyta z muzyką. |
5 min | Nauczyciel/-ka prowadzi rozmowę z dziećmi na temat roli drzew w przyrodzie i ich znaczenie dla człowieka. Podkreśla, że często przy ścięciu 1 drzewa zostają zniszczone inne drzewa w wyniku chęci posiadania, opisuje, że wielokrotnie wycinana się drzewa pod plantacje i pola uprawne. | Dzieci wypowiadają się na temat znaczenia drzew dla przyrody i człowieka, np. drzewa produkują tlen, dostarczają drewna i pożywienia, są mieszkaniem zwierząt, i roślin, miejscem pracy wielu osób, tłumią hałas, stanowią miejsce odpoczynku, chronią przed wichurami, to świadkowie historii, stanowią magazyn wody itd. Człowiek z drewna wykonuje: papier, meble, podłogi, rusztowania, ozdoby itd. |
Metoda słowna (burza mózgów) | Poszerzenie wiadomości o świecie roślin i zwierząt występujących w lesie równikowym: uporządkowanie wiedzy o lesie. | |
2 min | Zadanie dodatkowe: Co wspólnego mają człowiek i drzewo? Nauczyciel/-ka częstuje dzieci czekoladą. |
Przykładowe odpowiedzi: - istoty żywe, oddychają, odżywiają się, chorują, odpoczywają, rosną, odczuwają ból, zmieniają się… |
Metoda słowna (burza mózgów. | Rozwijanie twórczego myślenia. | Czekolada |
5 min | Osoba prowadząca pyta dzieci, gdzie można kupić drzewko choinkowe i jak je potem wykorzystać. | Dzieci podają konkretne przykłady kupna (w szkółce leśnej, od ogrodników, lokalnie, od osób prowadzących tego typu działalność) i ponownego wykorzystania choinki: jeżeli jest to drzewko w doniczce- to przechowanie i zasadzenie na wiosnę, podarowanie drugiej osobie lub zaniesienie z powrotem do lasu (wytworzy się próchnica). | Metoda słowna (burza mózgów). | Poszerzanie wiedzy o środowisku naturalnym. | |
5 min | Nauczyciel/-ka pyta o konsekwencje i przyczyny wycinania drzew: • zmiany klimatu- wzrost temperatury, pustynnienie, wyginięcie wielu gatunków, • niepokojące zjawiska przyrodnicze: gradobicia, powodzie, wichury, tornada • działalność człowieka. Osoba prowadząca podsumowuje spotkanie i zaprasza dzieci na statek - powrót do domu. |
Dzieci wymieniają zjawiska, które występowały podczas zabawy (sztorm, wichura, ulewa). | Metoda słowna (burza mózgów). | Podsumowanie zdobytej wiedzy. | |
Komentarz:
Zaproponowane zabawy można zmieniać, pominąć lub dostosować do możliwości swoich grup.
Opracowała Magdalena Galuba (SP Sierzchów).