Indie - ulicami Delhi
Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna, 5-6 latki
Czas trwania: 70 min
Cele ogólne
- Ukazanie elementów różnorodności kultury indyjskiej,
- Wprowadzenie dziecka w świat obyczajowości i tradycji ludzi innej kultury,
- Kształtowanie prawidłowych postaw w stosunku do ludzi innej narodowości,
- Rozwijanie umiejętności budowania odpowiedzi na zadawane pytania, kreatywności i zgodnego współdziałania w grupie, dostrzeganie różnic i podobieństw,
- Poznanie słów w języku hindi: dzień dobry – namaste, liczba 1 – ek, liczba 2 - do
Metody
- podające
- ekspresyjne
- aktywizujące
Przygotowania
Przygotowania: prezentacja multimedialna: fragment programu Roberta Makłowicza z cyklu „Makłowicz w podróży” pt. „ Indie - Ulice Delhi”, strój Indyjski, kolorowe materiały, biżuteria, sari, przyprawy indyjskie, miseczki na przyprawy, napisy do czytania globalnego, sól, kubeczki na sól, flamastry, dwa arkusze papieru, płyta CD z tradycyjną muzyką indyjską, woreczki, kręgle, lina, koce, zdjęcia, globus, aparat fotograficzny
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
5 min |
Nauczycielka ubrana w strój w stylu indyjskim wita się z dziećmi w języku hindi: „Namaste” zapraszam Was dzisiaj do bardzo pięknego, barwnego kraju, jakim są Indie. Indie to kraj, w którym mieszka bardzo dużo ludzi. Jest on zróżnicowany pod względem języka, religii i kultury. Popłyniemy do Indii statkiem, jak to bardzo dawno temu zrobił Krzysztof Kolumb, który płynąc po przyprawy do Indii odkrył Amerykę. Nauczycielka pokazuje dzieciom na globusie odległość między Polską a Indiami. |
Dzieci siedząc słuchają. Rozkładają dwa koce wyobrażając sobie, że to statki. Płyną przez oceany: wiosłują, dmuchają w żagle, patrzą przez lunetę, wypatrując Ziemi. | Podająca, aktywne słuchanie, pobudzenie wyobraźni, kontakt z globusem, aktywność ruchowa. | Wprowadzenie do tematu, zaciekawienie, nauka słowa w języku hindi „namaste”, orientacja geograficzna - utrwalenie wiedzy o położeniu Indii na mapie świata; rozbudzenie dziecięcej wyobraźni; wprowadzenie radosnej atmosfery zabawy; | Sceneria tworząca klimat Indii – kolorowe materiały, biżuteria itp. Strój w stylu indyjskim, koce, globus; |
10 min |
Projekcja fragmentu programu „Makłowicz w podróży” pt. „Indie - Ulice Delhi”. |
Skupienie uwagi. | Podająca, obserwacja, zapoznanie z wyglądem współczesnej ulicy Indii. | Rozbudzenie ciekawości poznawczej. | Nagranie, laptop, rzutnik. |
15 min | Nauczycielka w rozmowie zadaje dzieciom pytania odnoszące się do filmu i kolorowych zdjęć umieszczonych na tablicy: O czym opowiada film? Co dzieje się na ulicach Delhi? Czym różni się ulica polska od indyjskiej? W czym jest podobna? Zwrócenie uwagi na: barwne stragany z przyprawami, owocami, warzywami; piękne, kolorowe tkaniny ze znanej na całym świecie bawełny; krowy, które w religii hinduskiej są szanowane, uznane za zwierzęta święte i nie można ich zabijać; kolorowe, tradycyjne sari – element kobiecego stroju, ludzi uprawiających swój zawód na ulicy kobiety i mężczyzn noszących na głowie towary, bagaże | Dzieci odpowiadają na pytania, aktywnie uczestniczą w rozmowie dzieląc się swoimi spostrzeżeniami. | Rozmowa kierowana do dzieci. | Ukazanie tego, jak ciekawe, barwne i różnorodne są Indie, dostrzeganie różnic i podobieństw, ćwiczenia spostrzegania i logicznego myślenia. | Oryginalne, duże zdjęcia Delhi, zdjęcia ulicy polskiej. |
10 min |
Zaproszenie do zabawy „Mój bagaż”. Spróbujmy, czy uda nam się przejść na drugą stronę ulicy z „bagażem” na głowie tak, aby nie spadł. Podział dzieci na dwie grupy przez odliczanie jeden – „ek”, dwa - „do” w języku hindi. Ustawienie dzieci w dwóch rzędach. Pierwszy rząd ma za zadanie przejść slalomem między kręglami na drugą stronę „ulicy” z woreczkiem na głowie. Drugi rząd przechodzi z woreczkiem na głowie po linii (stopa za stopą). Zamiana rzędów. |
Dzieci siedzą w kole, poznają nowe słowa, przeliczają tworząc dwie grupy, zabawa w rzędach. | Zabawa ruchowa. | Rozwój fizyczny, poznanie dwóch liczebników w języku hindi, poznanie zwyczaju noszenia bagażu na głowie. | Kręgle, lina, woreczki. |
10 min |
Nauczycielka zaprasza dzieci na indyjski stragan z przyprawami. Opowiada: przyprawy stanowią bogactwo Indii już od bardzo dawna. W różnych zakątkach świata ludzie jedzą rozmaite rzeczy i aby potrawy były smaczniejsze dodają do nich przypraw. Indie są krajem, gdzie tych przypraw jest bardzo dużo i są przewożone do różnych krajów świata. |
Dzieci siedzą przed „straganem”, na którym w miseczkach i w woreczkach są różne przyprawy. Dzieci wąchają, próbują, przyporządkowują napisy. | Pokaz, degustacja, globalne czytanie napisów, swobodne rozmowy z dziećmi. | Wielozmysłowe poznawanie przypraw indyjskich, uświadomienie wpływu kultury i tradycji jednego kraju na inne, nauczanie przez doświadczanie. | Przyprawy: kumin, kardamon, cynamon, kurkuma, masala indyjska, anyż itd. niseczki, napisy do globalnego czytania, ława. |
15 min |
Zaproponowanie dzieciom wykonania mandali. Słowo „mandala” oznacza koło – to motyw artystyczny o znaczeniu religijnym (pokazanie różnych wzorów). Mandale są usypywane z drobnego, kolorowego piasku, a następnie niszczone. Wykonamy dzisiaj dwie duże mandale, a towarzyszyć nam będzie tradycyjna muzyka hinduska. Stańcie wokół dwóch stołów w takich grupach, jak przy zabawie „Mój bagaż”. Do naszych mandali wykorzystamy znaną na całym świecie przyprawę – sól. Pokaz barwienia soli. Dzieci barwią sól w swoim kubeczku. Barwioną solą wysypują mandalę. Nauczycielka przypomina, że zgodnie z tradycją mandala musi być zniszczona. Ale ustawcie się wokół swoich mandali, zrobię wam z nią zdjęcie. |
Dzieci otrzymują kubeczek z solą, wybierają kolorowy flamaster i barwią nim sól. Na dwóch stołach leżą rysunki mandali, dzieci zabarwioną solą usypują mandale wg wzoru. | Pokaz eksperyment, działalność plastyczna, słuchanie muzyki etnicznej. | Przeprowadzenie doświadczenia, zgodne współdziałanie, zapoznanie z jednym z elementów sztuki indyjskiej. | Kubeczki, sól, flamastry, wzór dwóch mandali narysowanych na dużych arkuszach papieru, aparat fotograficzny, CD z muzyką. |
5 min | Nauczycielka zaprasza dzieci do kręgu. Prosi, aby przekazując sobie słonika – symbol szczęścia, powiedziały, co im się w dzisiejszych zajęciach najbardziej podobało. | Dzieci siedzą w kręgu, przekazują sobie słonika, mówią o swoich refleksjach. | Swobodne wypowiedzi dzieci. | Podsumowanie zajęć, ośmielanie w wyrażaniu swoich myśli. | Figurka słonika. |
Źródła
Fragmentu programu Makłowicza dostępny pod adresem: http://vod.tvp.pl/audycje/kulinaria/maklowicz-w-podrozy/wideo/indie-ulice-delhi/3408474
Opracowały: Alicja Tomczuk i Małgorzata Krzemieniec, nauczycielki Przedszkola nr 99 we Wrocławiu: