Mali podróżnicy – wycieczka dokoła świata, edukacja pokojowa
Planowana liczba odbiorców: 20 osób- jedna grupa przedszkolna
Czas trwania: 45 min
Cele ogólne
- Wzmocnienie postaw pokojowych w grupie,
- Wprowadzenie do edukacji pokojowej,
- Pokazanie obszarów, gdzie należy dbać o pokój: grupa, przedszkole, społeczeństwo, świat,
- Nauka współpracy,
- Uczenie przestrzegania reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej tj.: współdziałanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych,
- Dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie osób żyjących w różnych regionach globu,
- Uczenie rozumienia siebie i innych,
Metody
- aktywizujące,
- twórcze,
- elementy edukacji przez ruch i pedagogiki zabawy,
- słowne (niedokończonych zdań)
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
2,5 min |
Osoba prowadząca proponuje dzieciom zabawą integracyjną pomagającej pokonać nieśmiałość. |
Zabawa na powitanie. Dzieci witają się z rówieśnikami różnymi częściami ciała: kolanami,brzuchami,plecami itd. | Metoda samodzielnych doświadczeń | Utrwalanie stron (lewa-prawa) oraz nazewnictwa części ciała. | CD z muzyką relaksacyjną, odtwarzacz muzyczny |
2,5 min |
Zabawa: „Poznajmy się nawzajem”. W jej trakcie nauczyciel/-ka mówi wiersz: |
Dwoje dzieci, trzymając się za ręce, tworzy „most”, pod którym przechodzi reszta grupy. |
Metoda ćwiczeń ' |
Nauka zabawy w zespole | |
5 min |
Zabawa integracyjna „Barwy ziemi”- zabawa przy muzyce. Nauczyciel/-ka podaje osobie po prawej stronie kartkę, mówiąc „Proszę”. Dziecko bierze kartkę i mówi „Dziękuję” i podaje dalej - tak, aby każde dziecko miało w ręku papier. |
Dzieci najpierw jedną, potem drugą rączką, potem obiema, ugniatają kulkę z papieru. Na ustalony sygnał wyznaczone kolory rozpoczynają taniec radości. W czasie przerwy w muzyce przyklejają kolorowe kule na konturze ziemi. | Metoda ćwiczeń, metoda samodzielnych doświadczeń |
Rozwój muzyczny, uczenie wrażliwości na dźwięk, uczenie radości zabawy | Kartki w następujących kolorach: niebieski, zielony,pomarańczowy |
5 min |
Nauczyciel/-ka wprowadza dzieci do zabawy mówiąc o podróży, do udziału w której zaprasza dzieci. Niezbędne w jej trakcie będą mapa i kompas. |
Dzieci tworzą „Mapę podróżnika”. Kartkę należy złożyć w pół i jeszcze raz w pół: to pozwala wyznaczyć drogi na mapie i miejsce przyklejenia (tak samo złożonego) koła „kompasu” na środku kartki. | Metoda samodzielnych doświadczeń | Klej,płyta CD z muzyką,odtwarzacz płyt CD, duże koła papierowe dla każdego dziecka. | |
5 min |
Zabawa ruchowo–muzyczna: ćwiczenia w rytmicznym kreśleniu ślimaków. Nauczycielka prosi, by dzieci ustawiły kredkę tak, jak mama lub tata trzymają wałek podczas rozwałkowania ciasta. |
Dzieci kładą wykonane przez siebie mapy na stolikach tak, aby kolorowe koło było schowane pod kartką. Od środka kartki rysują koło (ślimaka) w rytm spokojnej i nastrojowej muzyki. Następnie wycinają pomalowaną część kartki (ważne, by jak najbardziej przypominała ona koło). W ten sposób otrzymują „bazę” twarzy, która będzie potrzebna do następnego zadania - rysowanie twarzy dzieci pochodzących z różnych stron globu. „Bazę” twarzy trzeba nakleić na kartkę i narysować oczy, nos, uszy, usta, a także włosy i korpus. |
Metoda edukacji przez ruch. | Rozwój manualny, rozwój wyobraźni, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych | |
5 min |
W czasie, gdy dzieci oglądają swoje prace,nauczyciel/-ka rozpoczyna zdania, a dzieci kończą je: |
Dzieci oglądają, rozmawiają, porównują, zadają pytania, oceniają prace rówieśników. | Metoda samodzielnych doświadczeń | Nauka wyrażania swojego zdania | |
5 min |
Nauczyciel/-ka zachęca dzieci do szukania różnic i podobieństw w przygotowanych pracach: kolor włosów, oczu, cery itp. Następnie wyciąga plan Wrocławia (danego miasta) i rozkłada na dywanie. Zadaje podobne pytania o różnice między ludźmi, tym razem: między mieszkańcami jednego miasta oraz w jaki sposób ludzie mogą się różnić? Proponuje położenie rysunków dzieci na planie miasta. |
Dzieci siadają w kole i rozmawiają z nauczycielem/-ką. Następnie kładą rysunki na skonstruowanym wcześniej globusie. | Plan Wrocławia/ danego miasta, duży rysunek kuli ziemskiej |
||
5 min |
Nauczyciel/-ka pyta: |
Uświadomienie, że inne dzieci mają prawo do zabawy | |||
5 min |
Nauczyciel/-ka pyta dzieci czy spotkały w życiu kiedyś osoby, które nie mówiły w ich języku i czy udało im się wspólnie bawić? Co można zrobić, gdy ludzie nie mówią w tym samym języku? (np. pokazywać, rysować itd.). |
Dzieci powtarzają za prowadzącym/-ą słowa piosenki: głośno, cicho, wysoko, nisko. | Ekspresja muzyczna | ||
Uwagi
Potrzebane materiały: CD z muzyką relaksacyjną,odtwarzacz muzyczny,kartki w następujących kolorach: niebieski, zielony, pomarańczow, klej,plakat: narysowany kontur ziemi,duże koła papierowe dla każdego dziecka,kredki (świecowe, pastele suche lub mokre) w kolorach: brązowy, żółty,kremowy,kredki w innych kolorach,nożyczki,plan danego miasta.
W czasie trwania całego warsztatu słychać muzykę relaksacyjną.
Opracowała Beata Kowalczyk i Estera Werpulewska (Przedszkole nr 77)