Mali podróżnicy – wycieczka dokoła świata, edukacja pokojowa

Planowana liczba odbiorców: 20 osób- jedna grupa przedszkolna
Czas trwania: 45 min

Cele ogólne

  • Wzmocnienie postaw pokojowych w grupie,
  • Wprowadzenie do edukacji pokojowej,
  • Pokazanie obszarów, gdzie należy dbać o pokój: grupa, przedszkole, społeczeństwo, świat,
  • Nauka współpracy,
  • Uczenie przestrzegania reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej tj.: współdziałanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych,
  • Dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie osób żyjących w różnych regionach globu,
  • Uczenie rozumienia siebie i innych,

Metody

  • aktywizujące,
  • twórcze,
  • elementy edukacji przez ruch i pedagogiki zabawy,
  • słowne (niedokończonych zdań)

Opis metodologii działań

CzasDziałanie osoby prowadzącej - opisDziałanie dzieciJakie metody zostaną zastosowane?Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą?Potrzebne materiały
2,5 min

Osoba prowadząca proponuje dzieciom zabawą integracyjną pomagającej pokonać nieśmiałość.
W trakcie zabawy nauczyciel/-ka pyta dzieci, czy wiedzą, którą ręką należy się witać, która to ręka prawa, gdzie są kolanka, gdzie są łokcie itd.

Zabawa na powitanie. Dzieci witają się z rówieśnikami różnymi częściami ciała: kolanami,brzuchami,plecami itd. Metoda samodzielnych doświadczeń Utrwalanie stron (lewa-prawa) oraz nazewnictwa części ciała. CD z muzyką relaksacyjną, odtwarzacz muzyczny
2,5 min

Zabawa: „Poznajmy się nawzajem”. W jej trakcie nauczyciel/-ka mówi wiersz:
Każdy imię swoje ma,
każdy imię swoje zna, chętnie dzisiaj tu chodzimy,
imię swoje powtórzymy.

Dwoje dzieci, trzymając się za ręce, tworzy „most”, pod którym przechodzi reszta grupy.

Metoda ćwiczeń

'
Nauka zabawy w zespole
5 min

Zabawa integracyjna „Barwy ziemi”- zabawa przy muzyce. Nauczyciel/-ka podaje osobie po prawej stronie kartkę, mówiąc „Proszę”. Dziecko bierze kartkę i mówi „Dziękuję” i podaje dalej  - tak, aby każde dziecko miało w ręku papier.

Dzieci najpierw jedną, potem drugą rączką, potem obiema, ugniatają kulkę z papieru. Na ustalony sygnał wyznaczone kolory rozpoczynają taniec radości. W czasie przerwy w muzyce przyklejają  kolorowe kule na konturze ziemi. Metoda ćwiczeń,
metoda samodzielnych doświadczeń
Rozwój muzyczny, uczenie wrażliwości na dźwięk, uczenie radości zabawy Kartki w następujących kolorach: niebieski, zielony,pomarańczowy
5 min

Nauczyciel/-ka wprowadza dzieci do zabawy mówiąc o podróży, do udziału w której zaprasza dzieci. Niezbędne w jej trakcie będą mapa i kompas.

Dzieci tworzą „Mapę podróżnika”. Kartkę należy złożyć w pół i jeszcze raz w pół: to pozwala wyznaczyć drogi na  mapie i miejsce przyklejenia (tak samo złożonego) koła „kompasu” na  środku kartki. Metoda samodzielnych doświadczeń Klej,płyta CD z muzyką,odtwarzacz płyt CD, duże koła papierowe dla każdego dziecka.
5 min

Zabawa ruchowo–muzyczna: ćwiczenia w rytmicznym kreśleniu ślimaków. Nauczycielka  prosi, by dzieci ustawiły kredkę tak, jak mama lub tata trzymają wałek podczas rozwałkowania ciasta.

Dzieci kładą wykonane przez siebie mapy na stolikach tak, aby kolorowe koło było schowane pod kartką. Od środka kartki rysują koło (ślimaka) w rytm spokojnej i nastrojowej muzyki.
Następnie wycinają pomalowaną część kartki (ważne, by jak najbardziej przypominała ona koło). W ten sposób otrzymują „bazę”  twarzy, która będzie potrzebna do następnego zadania - rysowanie twarzy dzieci pochodzących z różnych stron globu.
„Bazę” twarzy trzeba nakleić na kartkę i narysować oczy, nos, uszy, usta, a także włosy i korpus.
Metoda edukacji przez ruch. Rozwój manualny, rozwój wyobraźni, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych
5 min

W czasie, gdy dzieci oglądają swoje prace,nauczyciel/-ka  rozpoczyna zdania, a dzieci kończą je:
Lubię, kiedy.....
Jestem smutny/-a...
Denerwuje mnie...
Radość sprawia mi....
Jak wyglądam, kiedy jestem zły/-a, zdenerwowany/-a.

 
Dzieci oglądają, rozmawiają, porównują, zadają pytania, oceniają prace rówieśników. Metoda samodzielnych doświadczeń Nauka wyrażania swojego zdania
5 min

Nauczyciel/-ka zachęca dzieci do szukania różnic i podobieństw w przygotowanych pracach: kolor włosów, oczu, cery itp.
Pyta, czy różnią się od siebie tylko rysunki wykonane przez dzieci, czy także ludzie między sobą?
W jaki sposób ludzie mogą się różnić?
Proponuje umieszczenie twarzy na kuli ziemskiej wykonanej przez dzieci.

Następnie wyciąga plan Wrocławia (danego miasta) i rozkłada na dywanie. Zadaje podobne pytania o różnice między ludźmi, tym razem: między mieszkańcami jednego miasta oraz w jaki sposób ludzie mogą się różnić? Proponuje położenie rysunków dzieci na planie miasta.

Dzieci siadają w kole i rozmawiają z nauczycielem/-ką.  Następnie kładą rysunki na skonstruowanym wcześniej globusie. Plan Wrocławia/ danego miasta,
duży rysunek kuli ziemskiej

5 min

Nauczyciel/-ka pyta:
Czy twarze –prace wykonane przez dzieci są ładne oraz czy się uśmiechają?
Czy dzieci są zawsze uśmiechnięte?
Dlaczego czasem się smucą?
Ważne, by dzieci zauważyły, że czasem kłócą się o zabawki: zabierają je sobie, nie potrafią się dzielić.
Nauczyciel/-ka pyta, czy można je wykonać samodzielnie, w domach z rodzicami i jeśli tak, z czego.
Prosi dzieci, by wraz z rodzicami wykonały w domach swoją zabawkę i aby przyniosły ją do przedszkola do wspólnej zabawy

Uświadomienie, że inne dzieci mają prawo do zabawy
5 min

Nauczyciel/-ka pyta dzieci czy spotkały w życiu kiedyś osoby, które nie mówiły w ich języku i czy udało im się wspólnie bawić? Co można zrobić, gdy ludzie nie mówią w tym samym języku? (np. pokazywać, rysować itd.).
Uczy dzieci piosenki
O benoje
O benoje, o benoje,
Oje benoje, oje benoje,
Umba ja, umba je,
Bago ba, bago je.

Dzieci powtarzają za prowadzącym/-ą słowa piosenki: głośno, cicho, wysoko, nisko. Ekspresja muzyczna
      

Uwagi

Potrzebane materiały: CD z muzyką relaksacyjną,odtwarzacz muzyczny,kartki w następujących kolorach: niebieski, zielony, pomarańczow, klej,plakat: narysowany kontur ziemi,duże koła papierowe dla każdego dziecka,kredki (świecowe, pastele suche lub mokre) w kolorach: brązowy, żółty,kremowy,kredki w innych kolorach,nożyczki,plan danego miasta.

W czasie trwania całego warsztatu słychać muzykę relaksacyjną.

Opracowała Beata Kowalczyk i Estera Werpulewska (Przedszkole nr 77)