Podaj rączkę - czyli jak rozpoznawać emocje i rozwiązywać konflikty
Planowana liczba odbiorców: 20 dzieci – jedna grupa przedszkolna, 5-6 lat
Czas trwania: ok. 50 min
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
2 min |
Zabawa na powitanie „Wszyscy są” zaśpiewana normalnie, głośno, cicho. |
Zabawa na powitanie. Dzieci śpiewają piosenkę najpierw głosem normalnym, później głośno i cicho. Tekst piosenki ilustrują ruchem. |
metoda słowna |
Nauka zabawy w zespole, doskonalenie percepcji słuchowej. |
|
3 min |
Zabawa sensoryczna „Ciepłe zimne” Osoba prowadząca prosi dzieci, aby ustawiły się w szeregu według ciepłoty swoich rąk. Osoba prowadząca określa kierunek ustawiania się, np. pod oknem stoją dzieci z najzimniejszymi dłońmi, pod ścianą dzieci z najcieplejszymi dłońmi. W podsumowaniu osoba prowadząca zwraca uwagę, jak dzieci poznały, z której strony powinny stanąć oraz jak się czuły, kiedy dotykały dłoni innych dzieci. |
Dzieci poprzez dotykanie swoich dłoni oceniają, które są najcieplejsze, a które najzimniejsze. |
metoda samodzielnych doświadczeń |
Rozwijanie wrażliwości dotykowej oraz podnoszenie świadomości własnego ciała. |
|
5 min |
Zabawa sensoryczna „Masażyki” W tle słychać muzykę relaksacyjną. Osoba prowadząca prosi dzieci, aby dobrały się w pary. Jedna osoba jest masowana (ma zamknięte oczy), druga masuje partnera/partnerkę. Za pomocą piórek masujemy twarz, ręce, następnie za pomocą kul styropianowych nogi i plecy i za pomocą rąk, kark, plecy dla chętnych głowę. Zamiana ról. Rozmowa kierowana pytaniami osoby prowadzącej: Jak się czuliście w tej zabawie? Jak się czuliście, kiedy byliście masowani piórkiem, kulką styropianową, rękami? Jak się czuliście, kiedy masowaliście koleżankę/kolegę? W podsumowaniu osoba prowadząca zwraca uwagę, że trzeba być uważnym na potrzeby innych. |
Dzieci dobierają się w pary i wykonują polecenia osoby prowadzącej (masowanie za pomocą piórka, kulki styropianowej, rąk poszczególnych części ciała) Po upływie 3 minut następuje zamiana ról. |
masaż relaksacyjny |
Rozwijanie wrażliwości dotykowej oraz kształtowanie świadomości schematu własnego ciała. Kształtowanie postawy szacunku wobec innych. |
płyta CD z muzyką relaksacyjną, piórka, kulki styropianowe |
7 min |
„Rysowanie do smutnej melodii” Na podłodze leży jeden szary papier dużego formatu, dzieci siedzą dookoła. W tle słychać smutną melodię. Osoba prowadząca prosi dzieci, aby z zamkniętymi oczami przez minutę posłuchały melodii. Następnie malują farbami/ rysują pastelami to, co czują podczas jej słuchania. Rozmowa kierowana pytaniami osoby prowadzącej: Jak czułyście/czuliście się w tej zabawie? Jak czułyście/czuliście się wobec osób siedzących obok? W podsumowaniu osoba prowadząca zwraca uwagę na to, że muzyka ma wpływ na nasze zachowanie. Smutek powoduje, że bardziej zwracamy uwagę na to co czujemy, raczej przeżywamy go w sobie. Jeśli tak było, zwraca uwagę na to, że dzieci nie rozmawiały między sobą, były skupione na swoich przeżyciach. |
Dzieci słuchają smutnej muzyki. Następnie przy użyciu farb/ pasteli, malują/ rysują na szarym papierze. |
metody czynne: zadań stawianych do wykonania |
Kształtowanie umiejętności tworzenia obrazu do słuchanej muzyki. |
Płyta CD, szary papier, pastele lub farby. Melodia: youtube.com Smutna melodia IV |
10 min |
Scenki tematyczne „Konflikt w grupie” Osoba prowadząca prosi dwie chętne osoby, aby odegrały scenkę dzieci kłócących się o zabawkę. Osoba prowadząca kontroluje całą sytuację. Dla grup niewprawionych w dramie, lepiej przygotować gotową propozycję konfliktu, poszczególne kwestie. Ważne, by powiedzieć dzieciom, że stają się aktorami, wchodzą w rolę, nadać im inne imiona. Osoba prowadząca przeprowadza rozmowę z aktorami: - zdefiniowanie problemu – dlaczego się kłócicie – o co? Każdy z aktorów się wypowiada. - Co czuliście w czasie kłótni? Co czujecie teraz? Generowanie rozwiązań Osoba prowadząca prosi dzieci, by dobrały się w pary i poszukały rozwiązań. Ustawia zegar na 3 minuty. Po upływie czasu, prosi dzieci, by dobrały się w czwórki i omówiły swoje propozycje. *taki sposób działania, by był skuteczny trzeba wcześniej z dziećmi przećwiczyć w innych sytuacjach. Osoba prowadząca zapisuje na szarym papierze propozycje rozwiązania zaobserwowanego problemu. wybór najlepszego rozwiązania Scenka z rozwiązaniem. Nauczycielka prosi te same osoby, aby odegrały scenkę z rozwiązanym problemem. Dzieci używają komunikatu „Ja” Podsumowanie: czego nauczyliście/łyście się podczas tego zadania? |
Dwoje dzieci odgrywa scenkę osób kłócących się o zabawkę np. samochód/ lalkę. |
drama/scenka sytuacyjna |
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów. Używanie komunikatu „ja”. Kształtowanie postawy szacunku wobec innych. |
Zabawka |
2 min |
Zabawa przy piosence „Podaj rączkę” Bajkowa Drużyna |
Tekst piosenki dzieci ilustrują ruchem. |
metoda słowna |
Rozwijanie aktywności muzyczno - ruchowej. |
Płyta CD |
3 min |
Zabawa „Stop klatka” Osoba prowadząca dzieli grupę na 4 zespoły. Prosi, aby dzieci wybrały miedzy sobą lidera. Osoba prowadząca ma przygotowane 4 emblematy z uczuciami: smutna, wesoła, zła, wystraszona. Najlepiej wcześniej omówić te uczucia, zadając następujące pytania: Kiedy się tak czujemy? Jak reaguje nasze ciało? Co dzieje się z nasza twarzą? Rękoma? Itp. |
Dzieci podzielone na 4 zespoły, za pomocą znanych im wyliczanek, wybierają spośród siebie jedną osobę- lidera. Każdy lider wybiera jeden emblemat i w ukryciu pokazuje swojej grupie, co wylosował. Grupa ma za zadanie pokazać pozostałym zespołom, za pomocą mimiki swoje wylosowane uczucie. Reszta dzieci odgaduje. |
drama |
Przedstawianie różnych stanów emocjonalnych: smutek, złość, radość, strach za pomocą twarzy. |
emblematy z mikami smutna, wesoła, zła, wystraszona |
10 min |
„Prezenty” – za odegranie stop klatek i za odgadnięcie emocji prezentowanych przez inne grupy dzieci dostają jabłka. Dzieci pozostają w tych samych grupach, co w poprzedniej zabawie. Osoba prowadząca przygotowuje 4 torebki z jabłkami w środku. W każdej torebce jest inna ilość jabłek: za mało, za dużo w stosunku do liczby dzieci w grupie. Rozmowa kierowana pytaniami osoby prowadzącej: Jak się czuliście, gdy zabrakło dla Was jabłek? Jak się czuliście, gdy otrzymaliście jabłka od innych dzieci? Jak się czuliście, gdy się podzieliliście owocami? Czy dzielicie się na co dzień? W jakich sytuacjach? Czy kraje też mogą się między sobą dzielić? Czym? (Banany, jabłka) Wniosek/podsumowanie: Dzielimy się tym, czego mamy w nadmiarze, ale dzielimy się także bezinteresownie. |
Liderzy grup wybierają torebkę z prezentem i mają za zadanie podzielić się jej zawartością z reszta dzieci w swojej grupie. Orientują się, że jedna grupa dostała za mało jabłem, inna za dużo. Szukają rozwiązania. |
burza mózgów |
Rozwijanie logicznego myślenia. Doskonalenie umiejętności komunikowania się werbalnego. |
torebki z jabłkami |
7 min |
„Rysowanie do wesołej melodii” Na podłodze leży szary papier dużego formtu, w tle słychać wesołą muzykę. Osoba prowadząca prosi dzieci, aby z zamkniętymi oczami przez minutę posłuchały muzyki. Następnie malują farbami/ rysują pastelami to, co czują podczas jej słuchania. Rozmowa kierowana pytaniami osoby prowadzącej: Jak czuliście się w tej zabawie? Jak czuliście się wobec osób siedzących obok? Podsumowanie: osoba prowadząca zwraca uwagę na to, że muzyka ma wpływ na nasze zachowanie. Radość powoduje, że chętniej rozmawiamy z innymi, łatwo nawiązujemy kontakty, dzielimy się z innymi swoją radością. Można obok położyć pracę wykonaną przy dźwiękach smutnej melodii w celu porównania obrazów. |
Dzieci słuchają wesołej muzyki. Następnie przy użyciu farb/ pasteli, malują/ rysują na szarym papierze. Następnie porównują obie prace (malowane/ rysowane przy smutnej i wesołej muzyce). |
Czynne: zadań stawianych do wykonania |
Kształtowanie umiejętności tworzenia obrazu do słuchanej muzyki. |
Płyta CD, szary papier, pastele lub farby. |
1 min |
Zabawa relaksacyjna „Pełna szklanka wody” |
Dzieci ustawiają się w kole. W tle słychać muzyce relaksacyjną. Podają sobie szklankę wody, tak aby nie uronić kropli. |
Płyta CD, szklanka z wodą |
||
Opracowały: Elżbieta Kirziejonek, Joanna Lewicka (Przedszkole nr 77)