Aloha!
Planowana liczba odbiorców: 25 osób, wszystkie grupy przedszkolne
Czas trwania: 1 h
Cele ogólne
- Zapoznanie z kulturą rówieśników z Wysp Hawajskich oraz tradycjami Hawajów
Metody
- podające
- ekspresyjne
- samodzielnych doświadczeń
- zadań stawianych dziecku
Przygotowania
- magnetofon,
- plyty z muzyką,
- rzutnik,
- slajdy ze zdjęciami,
- wycięte z papieru kwaity podobne do hawajskich,
- rurki do napojów pocięte na 3 części,
- owoce mango, granatu, pomelo, ananasa obrane i pokrojone do szaszłyków,
- nożyk dla każdego dziecka,
- deska do krojenia,
- zdjęcia pokazujące polskie stroje ludowe,
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
2 min | Osoby prowadzące ubrane w stroje hawajskie wchodzą do sali i witają się z dziećmi mówiąc: Aloha! Przedstawiają się, podając swoje imiona: Amosa i Kamaka. Podczas rozmowy dowiadują się, co dzieci wiedzą na temat omawianego regionu świata. Pytania pomocnicze: Czy wiecie, skąd jesteśmy? Popatrzcie na nasze stroje. Jak myślicie, gdzie mieszkamy? Czy to daleko od was? W tym czasie jedna osoba włącza pokaz slajdów: mapa świata (zaznaczona Polska i Wyspy Hawajskie), mapa obu Ameryk i Wysp Hawajskich. Prowadzące tłumaczą, że Hawaje, choć oddalone, są częścią Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Leżą na wyspach na oceanie. Prowadzące uświadamiają odległość między tymi dwoma miejscami |
Dzieci odpoiadają na pytania. Oglądają zdjęcia, słuchają prowadzących. | Forma parateatralna, odgrywanie ról, pokaz. | Wzbudzenie zainteresowania u dzieci, poznanie mapy świata, uswiadomienie odległości, zdobywanie nowej wiedzy | Elementy tradycyjnych strojów hawajskich, prezentacja multimedialna |
5 min | Prowadzące zachęcają dzieci do odwiedzenia Hawajów. Pytają, w jaki sposób można tam się dostać. Pokazują dzieciom, jak naśladować różne środki lokomocji przy piosence „Dzisiaj mi się śniło”. | Dzieci odpowiadają na pytania, uczestniczą w zabawie przez naśladownictwo. | Zabawa muzyczno- ruchowa "Wielka podróż" | Zachęcenie do aktywności. | Płyta CD z piosenką "Dzisiaj mi się śniło". |
5 min | Po podróży prowadzące witają dzieci kwiatami i wyjaśniają ich znaczenie: to tradycyjne naszyjniki zwane Lei. Dawanie kwiatów oznacza w kulturze hawajskiej przyjaźń i gościnność |
Dzieci zakładają naszyjniki na szyję | Budowanie nowej wiedzy: poznanie przyrody, architektury, tradycji, wartości Hawajów. | Naszyjnik z kwiatów dla każdego dziecka. | |
6 min | Hawajki mówią: Chcemy pokazać Wam, jak wygląda nasz kraj. Jest otoczony oceanem i dlatego mamy bardzo dużo pięknych plaż i przyjeżdża tu bardzo wielu turystów. Piękna pogoda i ciepło sprawiają, że na wyspach rosną wspaniałe rośliny, a przez cały rok kwitną kwiaty i dojrzewają owoce. Jest zielono i ciepło. Największym naszym miastem jest Honolulu – to wielkie nowoczesne miasto, tutaj przylatują turyści samolotami. Spójrzcie, ile tu wysokich domów, jaki ruch na ulicach, ile sklepów! Czy tak samo jest u Was? |
Dzieci biorą udział w rozmowie, oglądają pokaz slajdów. | Pokaz, rozmowa kierowana, porównanie przez analogię. | Budowanie wiedzy o świecie- przybliżenie dzieciom Hawajów. | Zdjęcia oceanu i plaż na Hawajach, krajobrazy hawajskie, zdjęcia Honolulu: architektura, ruch uliczny, ludzie podczas codziennych zajęć na ulicach miasta. |
6 min | Wyjaśnienie znaczenia tańca w kulturze i tradycji. Prowadzące mówią: W naszej kulturze bardzo ważny jest taniec. Za jego pomocą okazujemy sobie emocje, ale także modlimy się do naszych bogów. Chcemy teraz pokazać wam taniec, jakiego uczą się dzieci. To tradycja naszych przodków. Tańczymy w strojach, które były używane dawniej. Dziś ubieramy się tak tylko na uroczystości i dla gości. Czy Wy też macie takie tradycyjne stroje i tańce? Jak one wyglądają? Jednocześnie - pokaz slajdów: taniec w różnych sytuacjach. |
Oglądają pokaz jednej z grup i zdjęcia tradycyjnych strojow i tańca hawajskiego. | Pokaz tańca przygotowanego przez jedną z grup, rozmowa kierowana, porównywanie przez analogię. | Budowanie wiedzy i kulturze i tradycji narodów: własnego i innego. | Podkład muzyczny, stroje dla dzieci, zdjęcia strojów i tańca hawajskiego, zdjęcia polskiego stroju ludowego, Polaków w ludowym tańcu, np. zespół „Mazowsze” |
2 min |
Prowadzące rozmawiają z dziećmi na temat klimatu w Polsce (zmieniające się pory roku), porównują go z klimatem Wysp Hawajskich: Czy w waszym kraju jest zawsze ciepło? |
Dzieci odpowiadają na pytania, porównują swoją wiedzę z wiedzą innych dzieci. Dzieci kolorują kwiaty z papieru wycięte wcześniej, wspólnie nawlekają je, na zmianę: kwiaty i pocięte rurki do napojów. |
Zajęcia plastyczne. | Rozwijanie sprawności manualnych, rozwijanie umiejętności pracy w grupie. | Wycięty z papieru kwiat (dla każdego dziecka), kredki, sznurek dla grupy, pocięte na 3 części plastikowe rurki do napojów. |
5 min | Prowadzący pomagają dzieciom dekorować przedszkoe stworzoną girlandą. | Dzieci dekorują przedszkole. | |||
4min |
Prowadzące nawiązują do zdobytej przez dzieci wiedzy dotyczącej klimatu, pytają, na co może wpływać ciepła i słoneczna pogoda oprócz roślinności. Pokazują owoce rosnące na Hawajach, i pytają, jakie rosną w Polsce. Zapraszają dzieci do samodzielnego przygotowania owocowych szaszłyków (po przygotowaniu: degustacja). |
Dzieci dzielą się zdobytą wcześniej wiedzą, odpowiadają na pytania, słuchają. Opisują owoce , poznają ich smak, zapach, fakturę; porównują wielkość, kształt i tworzą samodzielnie przekąski |
Bezpośrednie doświadczanie. |
Utrwalenie zdobytej wiedzy przez bezpośrednie doświadczanie. |
Owoce: ananasy, pomelo, granaty, mango, nożyki plastikowe, deska do krojenia dla każdego dziecka, patyczki do szaszłyków |
4 min | Prowadzę zapraszają wszystkie dzieci do zatańczenia tańca - pożegnane z dziećmi. | Dzieci uczestniczą we wspólnej zabawie ruchowej. | Zabawa integracyjna. | Zachęcenie do aktywności. | Podkład muzyczny, magnetofon. |
Opracowały Alicja Sztandera, Agata Czarnkowska, Sabina Pałys-Pliszak (ZSP nr 1)