Dziś chcę wam pokazać jak wygląda świat
Planowana liczba odbiorców: 25 osób, jedna grupa przedszkolna
Czas trwania: 40 min
Cele ogólne
- wprowadzenie do znajomości globusa,
- wiedza o lokalizacji Polski na mapie świata
- refleksja o roli swojego miejsca na ziemi i domu
Metody
- podające
- ekspresyjne
- ćwiczeniowe
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
10 min | Osoba prowadząca informuje dzieci, iż spotkamy się z bohaterami książeczki o Panu Kuleczce, Psie Pypciu, Kaczce Katastrofie i muszce Bzyk-Bzyk. Możemy zapytać czy dzieci znają te postaci. Prezentujemy maskotki psa i kaczki i witamy się z dziećmi – z każdym po kolei, podchodzimy, żeby mogły psa i kaczkę pogłaskać, możemy każdą osobę zapytać o imię i jej ulubione zwierzę. |
Aktywne słuchanie, witanie się z maskotkami. | Rozmowa, kontakt z maskotkami | Wprowadzenie do tematu, oswojenie z postaciami, zaciekawienie, skupienie uwagi. | Maskotki. |
15 min | Osoba prowadząca czyta opowiadanie „Świat” (str. 44-47) W trakcie czytania zadaje pytania:
|
Dzieci słuchają opowiadania, biorą udział w rozmowie, sprawdzają na globusie | Czytanie, z włączaniem dzieci do rozmowy. | Poznanie globusa – systemu oznaczeń, uświadomienie sobie gdzie jest własne miejsce na ziemi. | Książka „Pan Kuleczka, dom z pudełka od zapałek, taśma klejąca. |
20 min |
Osoba prowadząca pyta dzieci, jak wyglądają ich domy? |
Dzieci uczestniczą w rozmowie. Robią własne domy z pudełek po zapałkach, oklejają, rysują okna, drzwi. Mówią o tym, jakie miejsce na ziemi chciałyby odwiedzić. |
Praca plastyczna, rozmowa, słuchanie muzyki, rozmowa, kontakt z globusem. | Rozwijanie umiejętności manualnych, refleksja nad tym, co ważne jest w miejscu gdzie jesteśmy. | Dla każdego dziecka: pudełko od zapałek, papier kolorowy (może być pocięty w prostokąty do oklejania, flamastry taśma klejąca. |
20 min |
INNY WARIANT DLA STARSZYCH DZIECI: Osoba prowadząca zaprasza dzieci do tego, aby bliżej zapoznać się z kontynentempołudniowoamerykańskim. Dzieci mają za zadanie ułożenie drewnianych puzzli w grupach kilkuosobowych, z możliwością sprawdzania na globusie lub na mapie. Sprawdzamy, jak daleko jest to od Polski, zastanawiamy się, ile trwa podróż z Wrocławia do Rio de Janeiro (lot: 16 godzin – trzeba się dwa razy przesiadać) |
Dzieci w grupach układają puzzle Ameryki Południowej, sprawdzają odległość z Polski, zastanawiają, jak można się tam dostać. | Praca w grupach, rozmowa. | Umiejętność pracy w grupie. | Puzzle drewniane – 6 sztuk na grupę. |
5 min | Żegnamy się z Pypciem i kaczką Katastrofą i umawiamy się z nim na dalsze podróże. | Dzieci rozmawiają z osobą prowadzącą. | Rozmowa. | Integracja doświadczenia. | |
Źródła
Wojciech Widłak, Pan Kuleczka, wyd. Media Rodzina 2002
Muzyka: Piosenki o domu, o własnym pokoju, etc.
Opracowała Anna Huminiak