Zwierzęta Afryki

Planowana liczba odbiorców: 25 - jedna grupa przedszkolna
Czas trwania: 45 min- 1 h

Cele ogólne

  • zdobywanie i poszerzanie wiedzy nt. zwierząt zamieszkujących kontynent afrykański,
  • poznanie mapy Afryki i nazwy rzeki Nil,
  • nabywanie umiejętności pracy z mapą,

Metody

  • podające
  • ekspresyjne
  • ćwiczeniowe

Opis metodologii działań

CzasDziałanie osoby prowadzącej - opisDziałanie dzieciJakie metody zostaną zastosowane?Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą?Potrzebne materiały
5 min Zabawa przy piosence „Bez końca”. Osoba prowadząca śpiewa piosenkę i ilustruje ruchem
treść.
Dzieci nasladują ruchy i śpiewają piosenkę wraz z osobą prowadzącą Rozgrzewka, wprowadzenie do tematu Koordynacja ruchowo- muzyczna Słowa piosenki "Piosenka bez końca", podkład muzyczny
3 min Krótka rozmowa o śpiewanej piosence. Nauczyciel/-ka podkreśla, że w Afryce płynie
wiele rzek, ale Nil jest najdłuższą z nich.
Dzieci odpowiadają na pytania:
O jakim kontynencie mówi piosenka?
Jaka rzeka tam płynie?
Jakie zwierzę mieszka w rzece?.
Rozmowa wprowadzająco do tematu. Zdobycie wiedzy o Afryce i przepływającej przez nią rzece Nil.  
15 min Przedstawienie mapy Afryki (namalowana na dużym niebieskim płótnie) i
mieszkających tam zwierząt. Zwierzęta od tyłu podaje druga osoba. Nauczyciel/-ka
wyciąga zwierzątka przez otwór w mapie Afryki i pyta, jakie to zwierzę? Zadanie jest
utrudnione, ponieważ niektóre szablony widoczne są od tyłu Nauczyciel/-ka pokazuje
je dzieciom i umieszcza w sali.
Sprawdzają, gdzie jest Afryka oraz gdzie znajduje się rzeka Nil.
Oglądają pokazywane zwierzęta.
Oglądanie mapy, oglądanie sylwetek zwierząt z Afryki Poznanie kształtu Afryki, poznanie gatunków zwierząt mieszkających w Afryce Mapa Afryki namalowana na dużym niebieskim płótnie (w centralnej części mapy
otwór takiej wielkości, aby można przez niego wyciągnąć kartonowe sylwetki zwierząt
(ok.1m), namalowane farbami
15 min Odczytanie opowiadania ruchowego: „Zwierzęta z Afryki”. Każde dziecko otrzymuje
obrazek do zawieszenia na szyi:
- krokodyl, słoń, małpa, papuga, lew.
Nauczyciel/-ka czyta tekst.
Zwierzęta (dzieci) reagują ruchem, gdy usłyszą swoją nazwę:
  • krokodyle robią paszczę z rąk i nią kłapią,
  • papugi – poruszają skrzydłami,
  • słonie machają trąbami,
  • małpy drapią się po głowie,
  • lew - obie ręce naśladują otwieranie paszczy
Opowieść ruchowa Zabawa dramowa, podczas której dzieci wchodzą w różne role i poznają cechy
charakterystyczne zwierząt afrykańskich
Tekst opowiadania ruchowego
10 min Projekcja filmu "Zwierzęta Afryki" nagranego podczas wyprawy Warszawa- Kapsztad Dzieci oglądają. Ćwiczenia słuchowe. Obserwacja zachowania zwierząt w naturlanym środowisku. Nagranie
15 min Wyklejanie sylwetek zebry rozdanych dzieciom przez nauczycielka/ -kę. Dzieci ozdabiają ją dowolnym materiałem w oparciu o spostrzeżenia z prezentacji zwierząt. Praca plastyczna: ozdabianie sylwetek zwierząt. Dzieci prawidłowo nazywają zwierzę, znają jego cechy szczególne. Dla każdego dziecka:
- kontur zebry,
- klej,
- nożyczki,
- bibuła,
- plastikowe oczy,
- kredki,
- flamastry,
- kolorowe druciki itp.
      

Tekst opowiadania "Zwierzęta Afryki"

Pewnego dnia w tropikalnym lesie zebrały się zwierzęta. Były to: krokodyle,
słonie, papugi i małpy. Tylko lew nie dotarł, a był przewodniczącym wszystkich
zwierząt. Krokodyle niecierpliwiły się, małpy nerwowo skakały, słonie
głośno trąbiły, papugi wrzeszczały. Wreszcie lew się pojawił i rozpoczęto
naradę.
- W naszym lesie jest człowiek. Niestety, szkodzi nam i niszczy las!
– zaryczał lew.
- Tak, tak! - powiedziały małpy. - Mamy coraz mniej drzew do
skakania!
- My też nie mamy gdzie przysiąść… - odrzekły smutno papugi.
- Dobrze, że choć nasze wody zostawili w spokoju.- zaryczał
z ulgą słoń.
- O wodzie to my możemy coś powiedzieć. - dodały krokodyle.
I tak trwała rozmowa. W pewnym momencie lew rzekł:
- Radźmy więc, co robić. Trzeba podjąć jakieś działania.
Wszyscy więc po kolei przedstawiali swoje pomysły. Krokodyle poradziły, aby
zniszczyć most, po którym człowiek dostaje się do lasu. Słonie rzekły, aby zatarasować
drogę łodygami. Papugi, aby wyjść naprzeciw i wyrazić głośną
wrzawą swoje niezadowolenie. Małpy, aby skakać wokół człowieka i go
wystraszyć. Potem odbyło się głosowanie. Lew ogłosił werdykt - wybrano
rozwiązanie papug. Przywódca był bardzo dumny ze swoich zwierząt.

Źródła:

"Piosenka bez końca”, sł: J. Szczepański, popularna melodia słowacka; „Hen, daleko rzeka Nil, w niej krokodyl mały
żył. Z tatą krokodylem płyną sobie Nilem. Zaśpiewajmy więc tak, że...” w „Muzyka i ruch w przedszkolu na cztery pory roku”, CD, wyd.: MacEdukacja

"Zwierzęta z Afryki" Tekst dostępny na stronie:
http://przedszkole-montessori.czest.pl/afryka/scenariusz9.htm

Film "Zwierzęta z Afryki" dostępny na stronie www.naszymsladem.pl

Opracowały Marta Blińska, Jolanta Jagiełka (Przedszkole nr 25)