Co w darze na Madagaskarze? Szkatułka pełna szafirów
Planowana liczba odbiorców: 50 osób- 2 grupy przedszkolne, 6-latki
Czas trwania: 110 min
Cele ogólne
- Pokazanie rzeczywistości z perspektywy Globalnego Południa
- Zapoznanie z zawodem wydobywcy szafirów
Przygotowania
Szafiry (imitacja), film "Boso przez świat, Madagaskar"( odcinek pt. "Szafir"), książka z płytą „W co się bawić z dziećmi” M. Bogdanowicz, piasek (ok. 30 kilogramów), duże skrzynie/pudełka, szablon szkatułki, klej, nożyczki, cekiny, sznurek, pianki, wycinanka, kamienie, chusty/apaszki, latarka, koce, zdjęcia Kopalni Węgla Brunatnego w Bełchatowie, muzyka relaksacyjna, odtwarzacz.
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
3 min |
"ISKIERKA" |
Uczestniczą we wspólnej zabawie. |
Metoda aktywizująca |
-Dziecko czuje się być członkiem grupy. |
Szafir (imitacja) |
30 min |
"BOSO PRZEZ ŚWIAT, MADAGASKAR - SZAFIR" *Osoba prowadząca pokazując film, rezygnuje z warstwy audialnej, w której dostrzec można negatywne napisy wartościujące, i samodzielnie opowiada przedstawioną historię. |
Oglądają film, dyskutują, wymieniają się spostrzeżeniami dotyczącymi obejrzanej treści. |
Metoda podająca |
- Poznają zawód poszukiwaczy szafirów, kopalnie szafirów oraz proces wydobywania drogocennych kamieni. |
- Film "Boso przez świat, Madagaskar", odcinek pt. "Szafir" |
5 min |
"PIĘĆ PALUSZKÓW MAM" |
Śpiewają piosenkę oraz wykonują gesty według wskazówek osoby prowadzącej. |
Metoda aktywizująca |
-Potrafi zaśpiewać piosenkę oraz zilustrować ją ruchem. |
Książka z płytą „W co się bawić z dziećmi” (M. Bogdanowicz) |
20 min |
"W POSZUKIWANIU SZAFIRÓW" *Dzieci wchodzą do "kopalni" - wzajemnie dbają o swoje bezpieczeństwo, jedna osoba z pary trzyma latarkę, druga szuka szafirów - kiedy znajdzie następuje zamiana ról. |
Wchodzą w role "poszukiwaczy skarbów". |
Metoda aktywizująca |
-Poprzez doświadczenie uczą się doceniać trud codziennej pracy na Madagaskarze. |
-Szafiry (imitacje) |
10 min |
"CIEPŁO-ZIMNO" *Wariant 2: słowa "ciepło, cieplej, gorąco" można zastąpić klaskaniem, im bliżej szukanego przedmiotu tym głośność klaskania rośnie. *"Szafir" chowamy w niestandardowym miejscu, aby znalezienie sprawiło pewną trudność. Osoba podkreśla, że podobnie, jak znalezienie "szafiru" nie było proste, tak prostym nie jest praca polegająca na szukaniu i wydobywaniu szafirów. |
Biorą czynny udział w zabawie. |
Metoda aktywizująca | -Uczestnicząc we wspólnej zabawie wprowadzają radosny nastrój w grupie.
-Poprzez analogię uświadamiają sobie trud pracy poszukiwaczy szafirów. |
-Szafir
- Chusta/apaszka |
30 min |
"SZKATUŁKA PEŁNA SZAFIRÓW" - zajęcia plastyczne. |
Aktywnie uczestniczą w zajęciach plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów dekoracyjnych. |
-Potrafią zaprojektować i wykonać szkatułkę na znalezione w "kopalni" szafiry z użyciem różnorodnych środków ekspresji plastycznej. |
-Szablon szkatułki
-Klej |
|
2 min |
"PROMYK UŚMIECHU" |
Uczestniczą w zabawie integracyjnej. |
Metoda aktywizująca |
-Tworzy atmosferę życzliwości poprzez zabawę integracyjną. |
|
10 min |
"MASAŻ KAMIENIAMI" |
Samodzielnie wykonują masaż relaksacyjny. |
Metoda aktywizująca |
-Uczą się zaufania wobec drugiej osoby. |
-Kamienie |
Załącznik
Marta Bogdanowicz „W co się bawić z dziećmi”, Wydawnictwo Harmonia
Mam pięć paluszków u ręki lewej Dzieci poruszają palcami lewej ręki,
i pięć paluszków u ręki prawej. następnie palcami prawej ręki,
Pięć to niedużo, ale wystarczy wykonują ruchy obrotowe dłońmi
do każdej pracy i do zabawy. i jednocześnie poruszają palcami.
Kciuk, wskazujący, potem środkowy, Zwijają dłonie w pięści i wysuwają
Po nim serdeczny, na końcu mały. kolejne palce (jak przy odliczaniu)
Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty, odpowiednimi palcami.
na końcu piąty – trochę nieśmiały.
Źródła
- Film "Boso przez świat, Madagaskar", odcinek pt. "Szafir"
- Zdjęcia Kopalni Węgla Brunatnego w Bełchatowie: http://www.wiadomosci24.pl/artykul/w_kopalni_wegla_brunatnego_belchatow_154845.html
- Książka z płytą „W co się bawić z dziećmi”, M. Bogdanowicz, Wydawnictwo Harmonia
Opracowała: Anna Gorzelak