Poznajemy Chiny

Planowana liczba odbiorców: 25- 27 osób, jedna grupa przedszkolna, 4-5 lat Czas trwania: 1 h

Cele ogólne

  • Przybliżenie wiadomości o Chinach

Metody

  • podające
  • ekspresyjne
  • ćwiczeniowe
  • aktywnych działań
  • słowne
  • ruchowe
  • muzyczna

Przygotowania

  • prezentacja multimedialna (adresy stron internetowych podane w źródłach),
  • ekran, rzutnik,
  • miseczki i filiżanki dla każdego dziecka,
  • szklany dzbanek z zaparzoną chińską herbatą (zielona herbata liściasta),
  • tacki lub talerzyki do prezentacji uprawianych roślin: korzeń imbiru, starty imbir (w proszku),orzeszki ziemne, ryż suchy i ugotowany,
  • pałeczki drewniane do jedzenia,
  • czapeczki z brystolu (wycięte koło o średnicy 30 cm) dla każdego dziecka (przygotowane przed zajęciami),
  • dziurkacze, tasiemka do wiązania,
  • mapa polskich strojów regionalnych,
  • przygotowane tangramy: 2 duże trójkąty,1 średni trójkąt, 2 małe trójkąty, 1 kwadrat, 1 równoległobok ( szablon w źródłach)
  • kartki białe lub innego koloru niż przygotowane figury

Opis metodologii działań

CzasDziałanie osoby prowadzącej - opisDziałanie dzieciJakie metody zostaną zastosowane?Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą?Potrzebne materiały

3min

Nauczyciel/-ka zaprasza dzieci do wspólnej zabawy: wyjaśnia, że za pomocą latającego dywanu można się przenieść w różne miejsca. Prosi dzieci o ustawienie się na dywanie i mówi, co trzeba robić (wyobrażony lot samolotem). Chwilę później informuje dzieci, że doleciały do Chin i bedą witać się z ich mieszkańcami (ukłony). Dzieci ustawiają się na dywanie i naśladują ruchy osoby prowadzącej: rozkładają ręce na boki, przestępują z nogi na nogę, zamykają oczy i wyobrażają sobie, że lecą na czarodziejskim dywanie Techniki teatralne Rozgrzewka ruchowa, wprowadzenie do tematu  
3 min Nauczyciel/-ka mówi: Witam dzisiaj wszystkich, którzy chcą zwiedzić z nami Chiny. Jest to piękny kraj. Mieszka w nim bardzo wielu ludzi, szczególnie w dużych miastach np. Szanghaju i Pekinie. Czy wiecie, że co piąty człowiek na świecie jest Chińczykiem? Nauczyciel/-ka mówi dalej: Wyobraźcie sobie, że wszystkie dzieci w sali to ludzie żyjący na całym świecie, a dzieci, które są w czapeczkach, to ludzie narodowości chińskiej. Myślicie, że to duża część grupy, czy mała? Dzieci siedzą na dywanie, słuchają opowiadania nauczyciela/-ki. Odliczają do pięciu - co piąte dziecko wstaje i otrzymuje chińską czapeczkę. Grupa dzieci w czapeczkach staje w wyznaczonym miejscu w sali. Pozostałe dzieci szacują, czy te dzieci stanowią dużą część grupy. Metoda podająca. Zdobycie wiedzy o liczebności mieszkańców i mieszkanek Chin. Czapeczki dla wszystkich dzieci (można zamienić trójkątne czapeczki, najczęściej kojarzone z Chinami, na inne tradycyjne nakrycie głowy, mniej znane)
5 min Nauczyciel/-ka pokazuje prezentację multimedialną o Chinach i ich krajobrazie. Prezentuje i mowi: (Mapa Euroazji i Chin) Chiny są trzecim pod względem wielkości krajem na świecie. Znajdują się w Azji, a do Chin z Wrocławia leci się samolotem z jedną przerwą 12 godzin – to jest tak długo jak od rana do wieczora. (Krajobraz Chin) Krajobraz jest bardzo zróżnicowany: są duże miasta, gdzie w wysokich wieżowcach mieszka bardzo wielu ludzi. Są też wsie, a tam ludzie mieszkają w domkach jednorodzinnych. Popatrzcie na te krajobrazy i kształty tych budowli. Pamiętacie, jak byliśmy w Ogrodzie Japońskim? Były tam podobne rośliny, ponieważ roślinność chińska i japońska są podobne. (Miejsca pracy) Dorośli, którzy mieszkają w miastach, chodzą do pracy i, tak jak wasi rodzice, wykonują różne zawody. (Dzieci w przedszkolach) Dzieci z Chin, podobnie jak wy, mają zajęcia w przedszkolach. Jedzą tam posiłki i bawią się wesoło w różne zabawy. (Uprawiane rośliny) W Chinach uprawia się ryż. Rośnie on na terenach podmokłych, blisko rzek. Uprawia się także herbatę: do picia zrywa się pączki i listki. Są także orzeszki ziemne, które rosną podobnie jak nasze ziemniaki: nad ziemią zielone łodygi, pod ziemią orzeszki ziemne. Nazwę swą zawdzięczają temu, że rosną pod ziemią. Rośnie tu też imbir. Jego korzeń jest używany do przygotowywania posiłków oraz do niektórych lekarstw. (Chiński strój ludowy z regionu tarasów ryżowych w Longsheng)- porównanie ze strojami ludowymi w Polsce (na podstawie mapy regionalnych strojów ludowych Polski). Dzieci oglądają przygotowaną prezentację na podstawie stron internetowych. Metoda podająca. Poznanie krajobrazów, roślin uprawnych, zwierząt, stroju ludowego Chin, uświadomienie dzieciom, że ludzie w Polsce i Chinach ubierają się w stroje ludowe na wyjątkowe święta, a na co dzień chodzą ubrani, tak jak my, zdobycie wiedzy o codziennym życiu Chińczyków  Prezentacja multimedialna, projektor.
4 min Nauczyciel/-ka zaprasza do zabawy logorytmicznej – uczy dzieci piosenki, do której wykonuje się odpowiednie gesty. Jestem sobie chłopczyk z Chin.Mam na imię Guo –Ning. [Dzieci wskazują na siebie.] Mówię wszystkim pięknie: Cześć! [Kłaniają się.] Umiem ryż pałeczką jeść, [Naśladują gest jedzenia pałeczkami.] Mieszkam sobie w wiejskiej chacie [Składają ręce nad głową, robiąc Domek.] Wciąż pomagam swemu tacie. [Ocierają pot z czoła.] Chociaż mam siedem lat [Pokazują siedem palców.] Herbaciany zrywam kwiat. [Naśladują zrywanie rośliny.] Dzieci uczą się piosenki i naśladują gesty. Metoda ruchowo- muzyczna. Usprawnienie praksji dłoni, ćwiczenia motoryki dużej.  
4 min Nauczyciel/-ka mówi do dzieci: Proszę, usiądźcie teraz w kole. Pokażę wam różne rośliny i przyprawy, które rosną w Chinach. Nauczyciel/-ka podaje kolejno chińskie rośliny. Oglądają i wąchają produkty spożywcze. Poznanie sensoryczne.

Usprawnienie korzystanie ze zmysłu dotyku i wzroku, określanie koloru, kształtu, zapachu

Ryż suchy, imibir w korzeniu i starty, kurkuma, orzeszki arachidowe (fistaszki), herbata liściasta, tacki na produkty
10 min Nauczyciel/-ka mówi: Podczas prezentacji widziałyście dzieci podczas lekcji w szkole. Teraz ja zapraszam was na lekcję języka chińskiego. Uczy słówek: - tak - shì de (czyt.: szi da), - nie - bú (czyt.: bu), - dziękuję – xièxie (czyt. - sisie). Dzieci powtarzają chińskie słowa. Metoda ćwiczeniowa. Dzieci poznają chińskie słowa.  
15 min Osoba prowadząca kontynuuje: Teraz zapraszam was na posiłek. Głównym składnikiem jedzenia w Chinach jest ryż, a warzywa przed ugotowaniem są dzielone na drobne kawałki i nie wymagają już krojenia podczas posiłku. Chińczycy nie używają do jedzenia noża ani widelca, a pałeczek. Za chwilę spróbujecie zjeść pałeczkami ryż z miseczki. Demonstrowanie chwytania ryżu przy pomocy pałeczek. Dzieci próbują jeść ryż pałeczkiami, piją herbatę z filiżanki. Uczenie przez doświadczenie. Dzieci korzystają ze zmysłu smaku, doświadczają jedzenia ryżu pałeczkami. Dwa woreczki ugotowanego ryżu, zaparzona herbata w filiżankach.
15 min Nauczyciel/-ka proponuje chińską grę znaną od ok. 3000 lat: tangram. To kwadrat, który składa się z 7 części (tanów): 2 duże trójkąty , 1 średni trójkąt, 2 małe trójkąty, 1 kwadrat, 1 równoległobok Celem gry jest ułożenie większego obrazka według przygotowanego wzorca lub zgodnie z własnym pomysłem. Reguły są takie, że należy wykorzystać wszystkie części a elementy muszą leżeć obok siebie, ale nie mogą na siebie nachodzić. Tany można obracać na drugą stronę. Za pomocą tangramu można ułożyć tysiące obrazków, sylwetek ludzi i zwierząt, przedmiotów, figur geometrycznych. Dzieci dostają w kopertach kwadrat pocięty na 7 określonych tanów. Układają wymyślone przez siebie figury, naklejają na kartkę. Metoda ćwiczeniowa. Rozwijanie wyobraźni Dla każdego dziecka kwadraty pocięte wg. wzroru (w korpecie), chińska muzyka ludowa, odtwarzacz CD
7 min Osoba prowadząca podsumowuje warsztaty, zadając proste pytania: Czy to prawda, że w Chinach uprawia się ryż? Czy to prawda, że w Chinach nie jeździ się na rowerze? Czy to prawda, że w Chinach rośnie herbata? Czy to prawda, że dzieci w Chinach nie chodzą do przedszkola? Dzieci odpowiadają na pytania twierdząco lub przecząco, używając wcześniej poznanych chińskich zwrotów. Metoda słowna. Sprawdzenie wiadomości na temat Chin.  
      

Źródła:

http://www.malypodroznik.pl/dzieci/chiny/d_chiny.htm

http://pl.wikipedia.org/wiki/Tangram

http://ulub.pl/download/0jjU6cjksE/chinska-muzyka-ludowa

http://www.chinski.slowka.pl

Opracowała Agnieszka Kowalczyk-Czerep, Magdalena Olech-Stawiarz (Przedszkole nr 30)