Afryka / Przedszkole nr 99

Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:

Kadra: 12 osób, dzieci: 25 osób, rodzice i dziadkowe: 13, goście: 1 osoba.

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

W czasie Tygodnia Edukacji Globalnej skupiłyśmy się na poznaniu życia i kultury mieszkańców Afryki. Rozpoczęłyśmy jednak od warsztatów dla rodziców: „ Co to jest edukacja globalna?”. Przygotowane zostały dwie wystawy plakatów. Jedna z nich nosiła tytuł „Dzieci chcą się uczyć”, druga pokazywała zabawy maluchów z Afryki i nazywała się „A ty w co się bawisz?”

Przeprowadziłyśmy zajęcia poświęcone Afryce:

Smaki i zapachy Afryki;

Baobab – drzewo bogów;

W cieniu baobabu (zajęcia plastyczne);

„Dlaczego krokodyl nie zjada kury?” (bajki afrykańskie);

Maya z plemienia Ndebele.

Odbyła się również rada szkoleniowa dla nauczycielek przedszkola – by nie tylko dzieci, ale też cała kadra mogła zapoznać się z ważnym nurtem edukacji. Dzieci miały możliwość spotkania z gościem z Tunezji - panem Mohammedem Sassi.

Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:

  • Warsztaty dla rodziców i nauczycieli,
  • Spotkanie z mieszkańcem Tunezji,
  • Wystawy plakatów,
  • Przygotowanie materiałów informacyjnych o edukacji globalnej, TEG i o problemie wody (dla rodziców i nauczycieli),
  • Podanie rodzicom i nauczycielom adresów ciekawych stron internetowych,
  • Zakup bransoletek i przypinek dla dzieci i nauczycielek w sklepie internetowym Przyjaciół Polskiej Akcji Humanitarnej.

Wykorzystane materiały:

  • Mapy: świat, Chiny, Nowa Zelandia,
  • Plakaty,
  • Książki,
  • Instrumenty,
  • Lalka.

Co warto polecić? Co szczególnie się udało?

Polecamy warsztatową formę spotkania z rodzicami i nauczycielami.

Ulubione przez dzieci zajęcia to kolorowanie mapy Afryki w bardzo dużym formacie.

Co można byłoby ulepszyć?

Czas trwania Tygodnia Edukacji Globalnej można spokojnie wydłużyć dwukrotnie. Na zakończenie bardzo dobrze jest zorganizować wspólne zajęcia dla dzieci i rodziców – w celu utrwalenia wiedzy oraz dla wspólnej, dobrej zabawy.

Refleksje

Wprowadzając edukację globalną, należy zapoznać rodziców z planem i celem prowadzonych działań oraz tematyką zajęć. Nam takie spotkanie bardzo ułatwiło pracę, a rodzice czuli się partnerami i wspierali nas, jak mogli: przynosili eksponaty na wystawę (np. rzeźby, oryginalne stroje, literaturę) czy organizowali razem z nami spotkanie z panem Mahometem Sassi, Tunezyjczykiem.

Ten czas był momentem na refleksję nad naszym postrzeganiem świata i jego problemów. Uświadomił, że tematy poruszane przez edukację globalną są obecne w realizowanych w przedszkolu treściach, ale można mówić o niej z innej, szerszej perspektywy.