Afryka / Przedszkole nr 99
Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:
Kadra: 12 osób, dzieci: 25 osób, rodzice i dziadkowe: 13, goście: 1 osoba.
Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
W czasie Tygodnia Edukacji Globalnej skupiłyśmy się na poznaniu życia i kultury mieszkańców Afryki. Rozpoczęłyśmy jednak od warsztatów dla rodziców: „ Co to jest edukacja globalna?”. Przygotowane zostały dwie wystawy plakatów. Jedna z nich nosiła tytuł „Dzieci chcą się uczyć”, druga pokazywała zabawy maluchów z Afryki i nazywała się „A ty w co się bawisz?”
Przeprowadziłyśmy zajęcia poświęcone Afryce:
Smaki i zapachy Afryki;
Baobab – drzewo bogów;
W cieniu baobabu (zajęcia plastyczne);
„Dlaczego krokodyl nie zjada kury?” (bajki afrykańskie);
Maya z plemienia Ndebele.
Odbyła się również rada szkoleniowa dla nauczycielek przedszkola – by nie tylko dzieci, ale też cała kadra mogła zapoznać się z ważnym nurtem edukacji. Dzieci miały możliwość spotkania z gościem z Tunezji - panem Mohammedem Sassi.
Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:
- Warsztaty dla rodziców i nauczycieli,
- Spotkanie z mieszkańcem Tunezji,
- Wystawy plakatów,
- Przygotowanie materiałów informacyjnych o edukacji globalnej, TEG i o problemie wody (dla rodziców i nauczycieli),
- Podanie rodzicom i nauczycielom adresów ciekawych stron internetowych,
- Zakup bransoletek i przypinek dla dzieci i nauczycielek w sklepie internetowym Przyjaciół Polskiej Akcji Humanitarnej.
Wykorzystane materiały:
- Mapy: świat, Chiny, Nowa Zelandia,
- Plakaty,
- Książki,
- Instrumenty,
- Lalka.
Co warto polecić? Co szczególnie się udało?
Polecamy warsztatową formę spotkania z rodzicami i nauczycielami.
Ulubione przez dzieci zajęcia to kolorowanie mapy Afryki w bardzo dużym formacie.
Co można byłoby ulepszyć?
Czas trwania Tygodnia Edukacji Globalnej można spokojnie wydłużyć dwukrotnie. Na zakończenie bardzo dobrze jest zorganizować wspólne zajęcia dla dzieci i rodziców – w celu utrwalenia wiedzy oraz dla wspólnej, dobrej zabawy.
Refleksje
Wprowadzając edukację globalną, należy zapoznać rodziców z planem i celem prowadzonych działań oraz tematyką zajęć. Nam takie spotkanie bardzo ułatwiło pracę, a rodzice czuli się partnerami i wspierali nas, jak mogli: przynosili eksponaty na wystawę (np. rzeźby, oryginalne stroje, literaturę) czy organizowali razem z nami spotkanie z panem Mahometem Sassi, Tunezyjczykiem.
Ten czas był momentem na refleksję nad naszym postrzeganiem świata i jego problemów. Uświadomił, że tematy poruszane przez edukację globalną są obecne w realizowanych w przedszkolu treściach, ale można mówić o niej z innej, szerszej perspektywy.