Przedszkolaki i świat / Przedszkole nr 33

Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:

Kadra: 4 nauczycielki, dzieci: około 90 osób, rodzice i dziadkowe: około 30.

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

Tydzień Edukacji Globalnej odbył się pod koniec listopada. Zajęcia odbywały się przez cały tydzień, każdego dnia tygodnia. Tematyka zajęć była następująca: w poniedziałek zajęcia wprowadzające o świecie, o domu, o tym, że każdy z nas ma swoje miejsce na świecie, a świat – ziemia jest domem wszystkich: „Dziś chcę wam pokazać, jak wyglądał świat”. We wtorek przedszkolaki mogły poznać „Dzieci z krajów Afryki, Azji, Ameryki Południowej”. Środa była dniem praw człowieka i praw dziecka, odbyły się warsztaty „Wszyscy są różni, a jednak równi”. Czwartek poświęcony był opowieści o „Odważnej dziewczynce”, a piątek to dzień odbyły się zajęcia „Jesteśmy rodziną” – ich celem było pokazanie, że wszyscy luzie na świecie są ze sobą związani i wzajemnie od siebie zależą.

Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:

  • Wprowadzając edukację globalną w przedszkolu, warto sięgnąć po różne metody, takie jak: metoda projektu, drama, metoda praktycznego działania, ekspresyjne.

Wykorzystane materiały:

  • Globus,
  • Opowiadanie W. Widłaka „Świat” – jako audiobook lub odczytane z książki,
  • Opisy dzieci z różnych stron świata zaczerpnięte z zajęć warsztatowych „Maciuś poczuł, że świat jest bardzo niesprawiedliwy”,
  • Wiersz pt. „Paweł i Gaweł” Aleksandra Fredry,
  • Bajka logopedyczna naszego autorstwa pt.: „My – dzieciaki”,
  • Bajka „Kayane, odważna dziewczynka”,
  • Zdjęcia dzieci i rodzin z różnych stron świata,
  • Płyta CD „Muzyka z różnych stron świata”,
  • Kartki, kredki, pudełka, nożyczki, klej i inne materiały plastyczne.

Co warto polecić? Co szczególnie się udało?

Dzieci bawiły się świetnie a cele, które założyłyśmy, udało nam się zrealizować; przekazałyśmy te informacje, które naszym zdaniem są najistotniejsze.

Co można byłoby ulepszyć?

Zawiedzione byłyśmy tym, w jaki sposób rodzice i opiekunowie dzieci przyjęli całe przedsięwzięcia. Zainteresowanie było bardzo niskie. Przygotowałyśmy dla nich przygotowałyśmy ciekawe materiały, ale pozostały one w prawie nienaruszonym stanie, co oznacza, że mało osób po nie sięgnęło.