Dzieci świata / Przedszkole nr 140
Osoby, które wzięły udział w przedsięwzięciu:
Kadra: wszystkie nauczycielki, dzieci: wszystkie dzieci - 75 osób, rodzice i dziadkowie: około 50 osób.
Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
Tydzień Edukacji Globalnej realizowany był w dniach 19 – 23 listopada 2012. Rodzicom bardzo spodobała się idea programu edukacyjnego i chętnie służyli pomocą w organizowaniu zajęć: przynosili pamiątki z różnych stron świata, przygotowali degustację na dni Indii i Japonii, wykonali lalki-pacynki przedstawiające dzieci z różnych stron świata. Nie zabrakło ich na przedstawieniu teatralnym przygotowanym przez dzieci i nauczycielki.
Przed rozpoczęciem projektu w holu przedszkola przygotowana została wystawa plakatowa, która miała za zadanie wprowadzić w tematykę edukacji globalnej i zachęcić do pomocy w przygotowaniu zajęć. Informację o TEG zamieściłyśmy również na stronie internetowej naszego przedszkola.
W pierwszym dniu, zatytułowanym „Dzieci Świata”, podróżowaliśmy po różnych kontynentach, poznając rówieśników i miejsca, w których mieszkają. Dowiadywaliśmy się, co lubią robić i w co lubią się bawić.
Następnego dnia przenieśliśmy się do „Wielobarwnej Azji”, gdzie dzieci poznały faunę i florę Azji oraz państwa, które znajdują się na tym kontynencie. Mogły też obejrzeć ciekawe fotografie z życia ludzi i zwierząt. W tym dniu uczyliśmy się posługiwać pałeczkami, spróbowaliśmy nawet zjeść nimi podwieczorek.
„Przedszkolaki na krańcu świata – Indie” – tak zatytułowany był dzień trzeci TEG. I tutaj nie zabrakło atrakcji. Dzieci odszukały na mapie Indie, obejrzały zdjęcia krajobrazów, ludzi i ich domów, zobaczyły fotografie ilustrujące życie codzienne. Mogły też przenieść się do świata fantazji i wyruszyć w podróż na zaczarowanym dywanie. Bawiliśmy się w „zaklinanie węża”, w fakirów chodzących po „gwoździach” (jeżyki gimnastyczne). Mimo to podróż po Indiach nie miała końca: w tym dniu udało nam się pomalować farbami do szkła przepiękne lampiony oraz tworzyliśmy własne mieszanki przypraw. Mieliśmy też okazję spróbować kurczaka tikka masala przygotowanego na sposób indyjski. Jednak największą atrakcją był pokaz tradycyjnego tańca hinduskiego.
W kolejnym dniu przenieśliśmy się do Japonii, gdzie, między innymi, wykonywaliśmy prace plastyczne zgodnie ze sztuką origami, a także uczyliśmy się pisać znaki japońskie. Słuchaliśmy tradycyjnej muzyki japońskiej oraz próbowaliśmy zielonej herbaty i sushi.
W ostatnim dniu Tygodnia Edukacji Globalnej rozmawialiśmy na temat praw dziecka.
Zakończeniem projektu były występy dzieci: specjalny pokaz mówiący o innych kulturach oraz prawach dzieci na całym świecie.
Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:
- W projekcie pracowano metodami aktywizującymi, zachęcano dzieci do wielozmysłowego poznawania świata.
- W każdym dniu wykorzystywane były prezentacje multimedialne pełne ciekawych fotografii, które przybliżały klimat poznawanych miejsc. Dzieci poznały także tradycyjną muzykę z Indii i Japonii.
- Dzięki zaangażowaniu rodziców mogły spróbować tradycyjnych potraw z Japonii i Indii, poznały również przyprawy kuchni indyjskiej.
- W każdym dniu projektu dzieci wykonywały prace plastyczne, które wraz z pacynkami uszytymi przez rodziców sprzedane zostały na kiermaszu charytatywnym ostatniego dnia, po przedstawieniu. Zebrane pieniądze przekazane zostaną na akcję charytatywną UNICEF „Prezent bez pudła”
Wykorzystane materiały:
- Różnorodne artykuły plastyczne, między innymi farby do malowania na szkle,
- Koszulki bawełniane,
- Słoiczki,
- Ozdoby przyniesione przez dzieci,
- Pałeczki chińskie,
- Przyprawy indyjskie,
- Prezentacje multimedialne,
- Mapy i globusy,
- Sylwetki zwierząt.
Refleksje
Jesteśmy bardzo zadowolone z realizacji Tygodnia Edukacji Globalnej w naszym przedszkolu. Głównym celem naszego projektu było uwrażliwienie dzieci na otaczający świat i jego mieszkańców. Uważamy, że wyczerpująco zapoznałyśmy je z tematyką; naszym podopiecznym bardzo podobały się aktywne metody, chętnie uczestniczyły we wszystkich zabawach. Największą jednak frajdą okazało się korzystanie z pałeczek oraz tworzenie własnej mieszanki przypraw indyjskich.
Warto powiedzieć, że zaangażowanie rodziców przeszło nasze oczekiwania, bardzo pomogli nam w organizacji projektu - przygotowali potrawy kuchni indyjskiej oraz japońskiej, przynieśli wspaniałe pamiątki, ozdoby itp. z różnych krajów, wraz z dziećmi własnoręcznie robili lalki z „całego świata”, które później przeznaczyliśmy na kiermasz charytatywny.
Tworzenie projektu zajęło jednak bardzo dużo czasu, a niektóre pomoce dydaktyczne trzeba było przygotowywać po godzinach pracy, we własnych domach. Następnym razem należałoby wygospodarować więcej czasu na zorganizowanie przedsięwzięcia, w tym: zadbanie o pomoce edukacyjne.