Moja Afryka / Przedszkole nr 25
Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:
Kadra: 16 osób, dzieci: 210, rodzice i dziadkowe: 50 osób.
Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
Tydzień Edukacji Globalnej obył się w naszym przedszkolu w dniach 26 – 30 listopada 2012. Miał za zadanie przybliżyć dzieciom tajemnice Afryki. Maluchy dowiedziały się, jacy ludzie zamieszkują ten kontynent oraz poznały ich zwyczaje i tradycje. Zobaczyły, jak wyglądają i ubierają się Afrykańczycy, jak barwne są ich stroje i domy, tak odmienne od architektury europejskiej. Poznały charakterystyczne rytmy muzyki z serca Afryki - miały okazję do niej tańczyć i śpiewać proste piosenki w języku suahili. Poza tym dowiedziały się, jakie zwierzęta żyją na kontynencie i jakie tam rosną rośliny.
Zorganizowane zostały warsztaty, zajęcia otwarte, projekcje filmów oraz wystawa prac zrobionych przez dzieci. Dużym zainteresowaniem cieszył się konkurs rodzinny „Ozdoby z Afryki” – wpłynęło 30 ciekawych propozycji, które pokazały, że fantazja rodzin nie ma końca.
Tydzień Edukacji Globalnej stanowił dobry pretekst do podjęcia rozmów na temat praw dziecka – to właśnie o tym zostały przeprowadzone warsztaty w ostatnim dniu przedsięwzięcia. Dzieci wraz z nauczycielkami zorganizowały występ dla rodziców; na koniec spotkania odbył się poczęstunek – można było zajadać się smakołykami pochodzącymi ze Sprawiedliwego Handlu.
Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:
- Piosenki o Afryce, a także „Jambo song”,
- Zabawa makietą Afryki (namalowana na płótnie) i zwierzętami (wycięte z kartonu),
- Opowieść ruchowa pt.: „Wycieczka na safari”,
- Wykonanie plakatów dziecka z Polski i dziecka z Afryki (odkrywanie podobieństw),
- Zabawy ruchowe,
- Zabawy plastyczne: malowanie zwierząt, kolorowanie domków, tworzenie masek itp.,
- Konkurs dla rodziców i dzieci „Afrykańskie ozdoby”.
Wykorzystane materiały:
- Płyty CD z piosenkami (np. Muzyka i ruch w przedszkolu na cztery pory roku, CD, wyd.: MacEdukacja),
- Książki,
- Globusy, mapy,
- Owoce z Afryki,
- Artykuły papiernicze.
Co warto polecić? Co szczególnie się udało?
Świetną pomocą dydaktyczną okazała się makieta Afryki oraz zwierzątka z kartonu. Zajęcia dotyczące praw dziecka były dla dzieci ważne i maluchy bardzo się w nie zaangażowały. Warsztaty „Owoce z globalnego Południa na naszym stole” sprawiły wiele radości zarówno dzieciom, jak i prowadzącym.
Co można byłoby ulepszyć?
Warto wydłużyć TEG do dwóch tygodni.
Refleksje
Tydzień Edukacji Globalnej w naszej placówce pozwolił zaangażować się nie tylko nauczycielkom, ale także rodzicom. Nie da się ukryć, że najbardziej zachwycone spotkaniem z Afryką były dzieci, dla których ten TEG był zorganizowany.
Dzięki TEG dzieci, pracownicy przedszkola i rodzice mogli zrozumieć zależności łączące ludzi na całym świecie, w szczególności zależności między globalnym Południem i globalną Północą. Wspólnie przyjrzeliśmy się znaczeniu pojęć takich, jak: sprawiedliwość, równość, pokój, prawa człowieka.
Kończąc tegoroczny TEG mamy już pomysły na przyszłoroczną edycję. Wiemy, na co nam zabrakło czasu. Wiemy też, że warto do pracy śródrocznej wprowadzać treści o świecie. Z naszej strony prosimy o kolejny tego typu kurs i o kolejne podpowiedzi i sugestie nt. prowadzenia zajęć z małymi dziećmi.