Świat w zasięgu ręki / Przedszkole nr 89

Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:

Kadra: 25 nauczycielek, dzieci: 80 osób.

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

Tydzień Edukacji Globalnej w naszym przedszkolu odbył się w dnia 26-30.11.2012, tematem był „Świat w zasięgu ręki”. W ramach zajęć zrealizowane zostały warsztaty „Dziś chcę wam pokazać, jak wygląda świat”12, „Globalne Południe na naszym stole”13, „Poznajemy Chiny”14, „Koledzy z całego świata”.

Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:

  • Praca z globusem, wykonanie pracy plastycznej,
  • Elementy metod: „edukacja przez ruch”, „bity wiedzy encyklopedycznej” (metoda G. Domana),
  • Zabawy ruchowe przy muzyce,
  • Degustacja owoców, ryżu.

Wykorzystane materiały:

  • Globus 3D,
  • Książki: W. Widłak „Pan Kuleczka”, L. Bardijewska, „Moje - nie moje”, wiersz W. Fabera „Dzieci świata”,
  • Maskotki: kaczka, piesek, muszka,
  • Blok techniczny, papier kolorowy, kredki ołówkowe, pastele, klej,
  • Puzzle w kształcie Afryki,
  • Płyty z muzyką z Tanzanii i z Chin,
  • Lalki szmaciane, sznurek,
  • Owoce egzotyczne: pomarańcze, suszone daktyle, kiwi, mango, granat, ananas,
  • Chusty na oczy,
  • Wykałaczki, nożyczki, deseczki do krojenia, talerzyki,
  • Sylwetki owoców egzotycznych,
  • Plastelina,
  • Ilustracje przedstawiające dzieci z różnych stron świata, ich domy, zabawy,
  • Piłki,
  • Prezentacja multimedialna, laptop, rzutnik,
  • Dzbanek z zaparzoną herbatą,
  • Ryż, pałeczki,
  • Filiżanki,
  • Korzeń imbiru, orzeszki ziemne,
  • Czapeczka dla każdego uczestnika,
  • Tangramy: dwa duże i dwa małe trójkąty, jeden średni trójkąt, jeden kwadrat, jeden równoległobok dla każdego, papier rysunkowy, klej

Co warto polecić? Co szczególnie się udało?

Wszystkie zaplanowane zajęcia odbyły się według opracowanych scenariuszy. Cele zostały zrealizowane, a materiały w pełni wykorzystane. Duże zainteresowanie dzieci wzbudziły zajęcia z globusem i mapami. Szczególnie polecamy muzykę z różnych stron świata, przy której dzieci bardzo spontanicznie reagują i chętnie do niej tańczą.

Co można byłoby ulepszyć?

Młodszym dzieciom (3 - 4 lata) łatwiej byłoby przyjąć wiadomości i zrozumieć treści, gdyby zostały zastosowane różnorodne środki i pomoce dydaktyczne: rzutnik, ekran, duże zdjęcia dla każdego.

Refleksje

Zajęcia, choć wymagały dużego zaangażowania i przygotowania od prowadzących, zrobiły ogromne wrażenie na dzieciach i dorosłych. Tematyka jest ciekawa i bardzo szeroka i wymaga systematycznego powtarzania oraz utrwalania.