Dookoła świata / Przedszkole nr 123
Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:
Kadra: 2 nauczycielki, dzieci: 25 osób, rodzice i dziadkowe: 30
Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
Każdego dnia Tygodnia Edukacji Globalnej poznawaliśmy jeden wybrany kraj lub społeczność żyjącą w danym państwie: Włochy, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, Boliwia, Korea Południowa. W ostatnim dniu miało miejsce podsumowanie oraz zajęcia otwarte z rodzicami.
Dzieci gotowały proste dania na kuchence turystycznej, tworzyły ozdoby etniczne oraz szyły elementy strojów ludowych, zorganizowanie zostało pow-wow. Bardzo polubiły czytanie bajek z różnych stron świata, natomiast rodzice najlepiej bawili się w czasie gry „Sałatka kulturowa” opartej na zasadach zabawy „Sałatka owocowa” oraz podczas oglądania wystawy „Dzieci chcą się uczyć” i „A ty w co się bawisz?”.
W dniu otwartym furorę zrobił poczęstunek – smakołykami były produkty pochodzące ze Sprawiedliwego Handlu (Fair Trade).
Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:
- Warto wykorzystać muzykę z różnych stron świata: tradycyjną i współczesną. W naszym przedszkolu świetnie sprawdziło się granie na samodzielnie wykonanych bębnach oraz taniec „Waken tanka”.
- Polecamy także przekazywanie wiedzy przy pomocy prezentacji multimedialnych, i ubieranie lalek chan boku. Świetna zabawa towarzyszy jedzeniu pałeczkami do ryżu oraz wspólnemu układaniu puzzli mapy świata i zabawom z globusem.
Wykorzystane materiały:
- Materiały papiernicze, kleje, kredki, farby itp.,
- Książki,
- Oryginalna muzyka,
- Różnorakie odpady (przydatne m.in. do konstruowania instrumentów),
- Oryginalne stroje i elementy dekoracyjne związane z obyczajowością poznawanych krajów (chwała znajomym żonom obcokrajowców),
- Globusy, mapy.
Co warto polecić? Co szczególnie się udało?
W pracy z dziećmi w przedszkolu sprawdza się formuła wycieczki po świecie. Maluchy są tego rodzaju zabawą bardzo zainteresowane. A ponieważ chłoną jak gąbka wszystko, co pokazujemy, przez tego rodzaju zabawę w łatwy sposób udaje się przekazać im treści ważne w edukacji globalnej.
Co można byłoby ulepszyć?
Tego rodzaju działania, wymagające zaangażowania i pracy od obu stron procesu edukacyjnego, warto inaczej rozplanować i przeznaczyć na nie więcej czasu, bo nawarstwienie pracy, wielka aktywność i codzienne bombardowanie atrakcjami TEG nadwyrężyło siły i dzieciaków, i nasze. Lepiej przygotować się solidnie i na edukację międzykulturową poświęcić np. dwa tygodnie lub nawet więcej czasu, a w Tygodniu Edukacji Globalnej po prostu przygotować coś dodatkowego oprócz zajęć cyklicznych np.: wystawę tematyczną lub warsztaty z rodzicami.
Refleksje
Przed udziałem w warsztatach Indianin był po prostu Indianinem: chodził w pióropuszu, polował na bizony, mieszkał w tipi, grał na bębnie. Po Tygodniu Edukacji Globalnej w przedszkolu coś się zmieniło: Indianin dostał swoje imię, przynależność do plemienia, miejsce, w którym mieszka i język komunikacji. Nie jest już oderwaną częścią barwnej historyjki opowiedzianej przez panią, stał się częścią świata, do którego należą dzieci: tak, jak one, chodzi do przedszkola, tak, jak one, lubi bawić się w piaskownicy, na co dzień nosi bawełniane koszulki z nadrukami i dżinsy.