Więc chodź, pomaluj mój świat na zielono i na niebiesko / Przedszkole nr 74
Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:
Kadra: 18 osób (9 nauczycielek i 9 pracowników obsługi), dzieci: 100 osób, rodzice i dziadkowe: ok. 85, goście: 15.
Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
W placówce przez cały tydzień widoczne był tablice prezentujące zdjęcia z różnych stron świata oraz artykuły na temat edukacji globalnej. Odbyła się też wystawa prac plastycznych wykonanych przez rodziców i ich pociechy pt.: „Chroń swoją planetę”.
Po to, by każdy miał pełne wiadomości na temat czekającego wszystkich przedsięwzięcia, odbyło się spotkanie z personelem, podczas którego przekazano informacje o edukacji globalnej oraz o przebiegu TEG w placówce.
W ciągu tygodnia miał miejsce dzień zielony i dzień niebieski. W dniu zielonym poruszana była tematyka ochrony środowiska i sprawy ekologii. Odbył się wielki quiz ekologiczny a w zakamarkach przedszkola zabrzmiała muzyka: dźwięki Festiwalu Piosenki Ekologicznej. W dniu niebieskim dzieci dowiedziały się o niedostatku wody w Sudanie oraz poznały akcję Polskiej Akcji Humanitarnej. Odbył się także barwny, ekspresywny i cieszący oczy pokaz tańców różnych kultur, przygotowany we współpracy ze szkołą podstawową.
W Tygodniu Edukacji Globalnej wiedzę zdobywały nie tylko dzieci – podczas spotkania z rodzicami odbyła się pogadanka na temat edukacji globalnej oraz globalnego Południa, podkreślono problem wody w tym regionie świata.
Na koniec TEG rozstrzygnęłyśmy konkursu dla dzieci i rodziców pt.:„Chroń swoją planetę”, rozdałyśmy nagrody i wręczyłyśmy zwycięzcom dyplomy. W grupach odbyły się także zajęcia integracyjne: „Życie w kropli wody” a na koniec dzieci i rodzice wspólnie posadzili drzewka w ogrodzie przedszkolnym.
Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:
- Gazetka,
- Wystawa plakatów i zdjęć,
- Konkurs plastyczny dla dzieci i rodziców,
- Festiwal Piosenki Ekologicznej,
- Spotkanie integracyjne z rodzicami: wspólne działania, pogadanka, sadzenie drzew,
- Spotkanie z personelem,
- Pokaz tańców różnych kultur świata.
Wykorzystane materiały:
- Zdjęcia z całego świata, plakaty o edukacji globalnej,
- Materiały z warsztatów o edukacji globalnej,
- Materiały Polskiej Akcji Humanitarnej,
- Lalki,
- Podświetlane globusy,
- Bongo,
- Materiały papiernicze do dekoracji,
- Chusta do animacji,
- Książki i dyplomy: nagrody w konkursie,
- Sadzonki drzew pozyskane od Szkółki Drzew i Krzewów Kulas.
Co warto polecić? Co szczególnie się udało?
Wszystkie działania były owocne, polecamy zwłaszcza konkursy dla dzieci i rodziców oraz (w grupach) spotkania integracyjne z rodzicami. Mamy i ojcowie zachęceni do współpracy aktywnie brali udział w zajęciach „Życie w kropli wody” (m. in. szyli pacynki – kropelki wody i wyklejali kropelki wody gazetami) – wszyscy świetnie się bawili!
Co można byłoby ulepszyć?
Warto podjąć współpracę z osobami z zewnątrz i zachęcić ich do udziału w projekcie - u nas była to szkoła podstawowa oraz Szkółka Drzew i Krzewów Kulas.
Refleksje
Był to pierwszy realizowany u nas projekt, który trwał kilka dni i łączył poszczególne działania w spójną całość. W TEG-u brała udział cała kadra pedagogiczna i personel, wszystkie dzieci oraz liczni rodzice. Dla nas jako koordynatorek było to bardzo ciekawe doświadczenie i jednocześnie niepowtarzalna możliwość pokazania tego, czego dowiedziałyśmy się podczas warsztatów. Myślimy, że można uznać ten Tydzień za bardzo udane przedsięwzięcie.