Thandi - tu mieszkam / Przedszkole nr 121

Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:

Kadra: 2 nauczycielki, dzieci:  20 osób z grupy cztero- i pięciolatków, 25 osób z grupy sześciolatków, rodzice: 45 osób

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

Tydzień Edukacji Globalnej w naszym przedszkolu realizowany był w dwóch grupach wiekowych: z grupą dzieci cztero- i pięcioletnich oraz u sześciolatków.

Punktem wyjścia do cyklu zajęć dla dzieci młodszych stał się list Thandi, dziewczynki z plemienia Ndebele w Afryce Południowej. Treść listu17 czytana fragmentami zainspirowała przedszkolaki do wielu podejmowanych przez nie działań.

Mogły obcować z globusem i mapą świata, poznały pojęcia: kontynent, państwo, nauczyły się rozpoznawać kontynent afrykański na mapie świata i wskazywały położenie RPA (tam mieszka Thandi). Za pomocą tasiemki porównywały odległości między Polską a Republiką Południowej Afryki oraz innymi znanymi im państwami.

Kolorowe zdjęcia ozdób plemiennych, strojów oraz domów malowanych w charakterystyczne wzory zachęciły dzieci do pokolorowania obrazków i samodzielnego nawlekania koralików, a etniczna muzyka grupy „Baobab” - do poznania znaczenia tego wspaniałego drzewa dla tamtejszych ludzi i zwierząt.

Czytanie listu Thandi było doskonałą okazja do wielu rozmów na tematy dotyczące bezpośrednich doświadczeń dzieci związanych z rodziną, zajęciami codziennymi i zabawami oraz ich zwierzętami domowymi. Wspólnie z maluchami szukaliśmy podobieństw między tym, co polskie i tym, co pochodzi z Afryki Południowej: krajobraz, świat zwierzęcy i roślinny, bogactwo naturalne (kopalnie diamentów – kopalnie węgla).

Dobrym sposobem na utrwalenie zdobytej wiedzy było tworzenie przez dzieci gier planszowych (praca w grupach): dostały gotowe plansze z polami przedstawiającymi: domek Thandi, kurę, węża boa, burzę piaskową, koraliki, diament, trzcinę cukrową i baobab. To było podstawą do wymyślenia przez dzieci zasad gry.

Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:

  • List od Thandi, paczka z prezentem od niej (lalka),
  • Zgniatanie i prostowanie papieru gazetowego (globus, mapa),
  • Rozwijanie kłębka wełny w zabawie z piosenką „Jadę, jadę...”,
  • Zabawy z globusem interaktywnym oraz puzzlami „Afryka”,
  • Rozpoznawanie spośród różnych smaków cukru trzcinowego,
  • Samodzielne tworzenie przez dzieci gry planszowej i opracowanie jej zasad,
  • Muzykowanie z zespołem „Baobab”.

Wykorzystane materiały:

Co warto polecić? Co szczególnie się udało?

Z analizy przeprowadzonej wśród rodziców ankiety oraz z ustnej informacji zwrotnej wynika, że zajęcia w ramach TEG były dla dzieci bardzo interesujące i inspirujące. Rozbudziły ich zainteresowanie światem i różnorodnością kultur. W wielu listach kierowanych przez dzieci do Św. Mikołaja była prośba o globus.