Thandi - tu mieszkam / Przedszkole nr 121
Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:
Kadra: 2 nauczycielki, dzieci: 20 osób z grupy cztero- i pięciolatków, 25 osób z grupy sześciolatków, rodzice: 45 osób
Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
Tydzień Edukacji Globalnej w naszym przedszkolu realizowany był w dwóch grupach wiekowych: z grupą dzieci cztero- i pięcioletnich oraz u sześciolatków.
Punktem wyjścia do cyklu zajęć dla dzieci młodszych stał się list Thandi, dziewczynki z plemienia Ndebele w Afryce Południowej. Treść listu17 czytana fragmentami zainspirowała przedszkolaki do wielu podejmowanych przez nie działań.
Mogły obcować z globusem i mapą świata, poznały pojęcia: kontynent, państwo, nauczyły się rozpoznawać kontynent afrykański na mapie świata i wskazywały położenie RPA (tam mieszka Thandi). Za pomocą tasiemki porównywały odległości między Polską a Republiką Południowej Afryki oraz innymi znanymi im państwami.
Kolorowe zdjęcia ozdób plemiennych, strojów oraz domów malowanych w charakterystyczne wzory zachęciły dzieci do pokolorowania obrazków i samodzielnego nawlekania koralików, a etniczna muzyka grupy „Baobab” - do poznania znaczenia tego wspaniałego drzewa dla tamtejszych ludzi i zwierząt.
Czytanie listu Thandi było doskonałą okazja do wielu rozmów na tematy dotyczące bezpośrednich doświadczeń dzieci związanych z rodziną, zajęciami codziennymi i zabawami oraz ich zwierzętami domowymi. Wspólnie z maluchami szukaliśmy podobieństw między tym, co polskie i tym, co pochodzi z Afryki Południowej: krajobraz, świat zwierzęcy i roślinny, bogactwo naturalne (kopalnie diamentów – kopalnie węgla).
Dobrym sposobem na utrwalenie zdobytej wiedzy było tworzenie przez dzieci gier planszowych (praca w grupach): dostały gotowe plansze z polami przedstawiającymi: domek Thandi, kurę, węża boa, burzę piaskową, koraliki, diament, trzcinę cukrową i baobab. To było podstawą do wymyślenia przez dzieci zasad gry.
Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:
- List od Thandi, paczka z prezentem od niej (lalka),
- Zgniatanie i prostowanie papieru gazetowego (globus, mapa),
- Rozwijanie kłębka wełny w zabawie z piosenką „Jadę, jadę...”,
- Zabawy z globusem interaktywnym oraz puzzlami „Afryka”,
- Rozpoznawanie spośród różnych smaków cukru trzcinowego,
- Samodzielne tworzenie przez dzieci gry planszowej i opracowanie jej zasad,
- Muzykowanie z zespołem „Baobab”.
Wykorzystane materiały:
- Materiały dostępne w internecie: muzyka etniczna i pokaz tańca masajskiego, [kod dostępu:] http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=y3B9VucuXzY (dn. 23.12.2012);
- Prezentacja multimedialna przygotowana na podstawie materiałów z portali internetowych; m.in. http://bieganie.pl, http://pl.wikipedia.org
- Kolorowe koraliki do nawlekania,
- Globus i mapa świata,
- Baśnie i legendy z różnych stron świata.
Co warto polecić? Co szczególnie się udało?
Z analizy przeprowadzonej wśród rodziców ankiety oraz z ustnej informacji zwrotnej wynika, że zajęcia w ramach TEG były dla dzieci bardzo interesujące i inspirujące. Rozbudziły ich zainteresowanie światem i różnorodnością kultur. W wielu listach kierowanych przez dzieci do Św. Mikołaja była prośba o globus.