Gruzja i romski zespół / Przedszkole nr 10

Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:

Kadra: wszyscy pracownicy, około 20 osób, dzieci: 150 dzieci, goście: romski zespół dziecięcy „Terne Romani Bacht”

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

Tydzień Edukacji Globalnej realizowany był w przedszkolu w dniach 19 – 30 listopada 2012 r. W jego organizację zaangażowała się cała przedszkolna społeczność: nauczycielki i sześć grup dziecięcych.

Wstępem do TEG-u było zorganizowanie w szatni przedszkola wystawy o tematyce globalnej. W czasie zajęć dzieci najpierw poznały mapę świata, a potem każdy z kontynentów, przez cały czas TEG-u kolorowały kontury mapy i tworzyły własny globus. Obyły się też zajęcia na temat praw dziecka, podczas których dzieci dowiadywały się o przysługujących im prawach i obowiązkach. A efektem tych zajęć była wystawa prac plastycznych pt.: „Mam prawo do..”.

Ogromnym wydarzeniem w życiu przedszkola był występ romskiego zespołu dziecięcego „Terne Romani Bacht”. Dzieci miały okazję podziwiać tradycyjne romskie stroje i kulturę. Celem spotkania była integracja dzieci i udało się go osiągnąć: dzieci romskie zostały bardzo ciepło przyjęte przez przedszkolną społeczność i wszyscy dobrze się bawili. Na spotkaniu obecni byli także wolontariusze z Portugalii i Hiszpanii.

W czasie trwania dni edukacji globalnej zorganizowana została zbiórka darów, głównie artykułów piśmienniczych, dla dzieci romskich. Rodzice wykazali się dużą hojnością.

Drugi tydzień poświęcony był Gruzji i kulturze tego kraju. Dzieci poznały tradycyjne gruzińskie baśnie, tańce oraz muzykę.

Ten czas wykorzystaliśmy do czegoś jeszcze: odbył się warsztat dla rodziców i dzieci pt.: „Coś z niczego – ozdoby bożonarodzeniowe z surowców wtórnych (upcycling)”. Efektem pracy były pięknie wykonane ozdoby świąteczne. Rodzice mogli spróbować produktów pochodzących ze sprawiedliwego handlu.

Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:

  • Świetnie sprawdza się w pracy z dziećmi sięganie po to, co jest autentycznym przejawem kultury danego państwa – w naszym przypadku były to prawdziwe zabawy z Japonii oraz próby jedzenia pałeczkami.

Wykorzystane materiały:

  • List od Aiko w kopercie,
  • Ilustracje przedstawiające: kwiat wiśni, dom japoński, tradycyjny strój japoński (ewentualnie wypożyczone kimono, w które można się ubrać);
  • Miski, ugotowany ryż, pałeczki,
  • Sznurek, koralik, nożyczki,
  • Sylwetki twarzy i poszczególnych jej części,
  • Klej, kredki, materiały do tworzenia bombek (upcykling).

Co warto polecić? Co szczególnie się udało?

Co warto polecić? Co się szczególnie udało?Przedmiotem wielkiego zainteresowania dzieci był globus – doskonale pomaga w rozpoczęciu rozmów o dalekim świecie, odległościach i różnicach geograficznych.

Według nas świetnie sprawdza się odgrywanie ról: dzieci były bardzo zaciekawione gościem przybyłym do naszego przedszkola, chętnie odpowiadały na pytania i słuchały podawanych przez niego informacji.

Refleksje

Wielkie wrażenie na wszystkich zrobił występ romskich dzieci. Prawdziwości TEG dodała obecność wolontariuszy z zagranicy. Warto angażować rodziców – formuła warsztatów dla rodzin okazała się trafiać w sedno, nie dość, że angażuje rodziców w wychowanie i buduje platformę współpracy z kadrą przedszkola, to buduje więzi w rodzinie.