Gruzja i romski zespół / Przedszkole nr 10
Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:
Kadra: wszyscy pracownicy, około 20 osób, dzieci: 150 dzieci, goście: romski zespół dziecięcy „Terne Romani Bacht”
Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
Tydzień Edukacji Globalnej realizowany był w przedszkolu w dniach 19 – 30 listopada 2012 r. W jego organizację zaangażowała się cała przedszkolna społeczność: nauczycielki i sześć grup dziecięcych.
Wstępem do TEG-u było zorganizowanie w szatni przedszkola wystawy o tematyce globalnej. W czasie zajęć dzieci najpierw poznały mapę świata, a potem każdy z kontynentów, przez cały czas TEG-u kolorowały kontury mapy i tworzyły własny globus. Obyły się też zajęcia na temat praw dziecka, podczas których dzieci dowiadywały się o przysługujących im prawach i obowiązkach. A efektem tych zajęć była wystawa prac plastycznych pt.: „Mam prawo do..”.
Ogromnym wydarzeniem w życiu przedszkola był występ romskiego zespołu dziecięcego „Terne Romani Bacht”. Dzieci miały okazję podziwiać tradycyjne romskie stroje i kulturę. Celem spotkania była integracja dzieci i udało się go osiągnąć: dzieci romskie zostały bardzo ciepło przyjęte przez przedszkolną społeczność i wszyscy dobrze się bawili. Na spotkaniu obecni byli także wolontariusze z Portugalii i Hiszpanii.
W czasie trwania dni edukacji globalnej zorganizowana została zbiórka darów, głównie artykułów piśmienniczych, dla dzieci romskich. Rodzice wykazali się dużą hojnością.
Drugi tydzień poświęcony był Gruzji i kulturze tego kraju. Dzieci poznały tradycyjne gruzińskie baśnie, tańce oraz muzykę.
Ten czas wykorzystaliśmy do czegoś jeszcze: odbył się warsztat dla rodziców i dzieci pt.: „Coś z niczego – ozdoby bożonarodzeniowe z surowców wtórnych (upcycling)”. Efektem pracy były pięknie wykonane ozdoby świąteczne. Rodzice mogli spróbować produktów pochodzących ze sprawiedliwego handlu.
Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:
- Świetnie sprawdza się w pracy z dziećmi sięganie po to, co jest autentycznym przejawem kultury danego państwa – w naszym przypadku były to prawdziwe zabawy z Japonii oraz próby jedzenia pałeczkami.
Wykorzystane materiały:
- List od Aiko w kopercie,
- Ilustracje przedstawiające: kwiat wiśni, dom japoński, tradycyjny strój japoński (ewentualnie wypożyczone kimono, w które można się ubrać);
- Miski, ugotowany ryż, pałeczki,
- Sznurek, koralik, nożyczki,
- Sylwetki twarzy i poszczególnych jej części,
- Klej, kredki, materiały do tworzenia bombek (upcykling).
Co warto polecić? Co szczególnie się udało?
Co warto polecić? Co się szczególnie udało?Przedmiotem wielkiego zainteresowania dzieci był globus – doskonale pomaga w rozpoczęciu rozmów o dalekim świecie, odległościach i różnicach geograficznych.
Według nas świetnie sprawdza się odgrywanie ról: dzieci były bardzo zaciekawione gościem przybyłym do naszego przedszkola, chętnie odpowiadały na pytania i słuchały podawanych przez niego informacji.
Refleksje
Wielkie wrażenie na wszystkich zrobił występ romskich dzieci. Prawdziwości TEG dodała obecność wolontariuszy z zagranicy. Warto angażować rodziców – formuła warsztatów dla rodzin okazała się trafiać w sedno, nie dość, że angażuje rodziców w wychowanie i buduje platformę współpracy z kadrą przedszkola, to buduje więzi w rodzinie.