W 5 dni dookoła świata! / Przedszkolne nr 24

Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:

Kadra: 2 nauczycielki,dzieci: 25 osób.

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

Tydzień Edukacji Globalnej w naszej placówce rozpoczął się inscenizacją opowiadania Wojciecha Widłaka „Świat”. To zainspirowało młodych odbiorców do pracy z globusem. Dzieci próbowały określić położenie kontynentów i wybranych państw oraz ocenić, jak dużo czasu potrzeba, by pokonać odległość z Polski do wybranych miejsc. Obejrzały też prezentację multimedialną o życiu społeczności globalnego Południa, co skłoniało je do refleksji nad różnorodnością świata, ludzi i kultur. Celem tych wszystkich działań było rozbudzenie akceptacji i szacunku dla odmienności.

W czasie trwania TEG dzieci poznały kulturę Ndebele - ich przewodniczką po niej była Thandi, którą wszystkie pokochały i specjalnie dla niej wspólnie tworzyły w swoich grupach „Domy przyjaźni” zdobione w sposób podobny do tego, jak robi to lud Ndbele. Wszystkie prace zostały zaprezentowane na wystawie w przedszkolu.

Kolejnymi tematami poruszanymi w każdej grupie były zasoby pokarmowe tego rejonu świata oraz muzyka. Rytmy zabawy „Simma ka” były prowokacją do pracy plastyczno-technicznej: wykonanie instrumentów muzycznych wyłącznie z surowców wtórnych – ich prezentacja odbyła się podczas przeszkolnego wernisażu.

Ważnym celem Tygodnia było zapoznanie dzieci z Konwencją o prawach dziecka. W każdej grupie powstał „Kodeks grupy”, który zakładał nie tylko prawa przedszkolaków, ale również obowiązki, których dzieci zobowiązały się przestrzegać. W grupach odbyły się na ten temat dyskusje, a dzieci zilustrowały kodeks.

Ostatni dzień TEG-u to warsztaty zatytułowane „Matka Ziemia ma gorączkę”, podczas których dzieci poznawały zasady zachowania równowagi biologicznej i sposoby ochrony środowiska naturalnego. Podczas zabawy „Coś z niczego – dla Ciebie pożytecznego, a dla świata ważnego” dowiedziały się, co to jest upcykling. Celem tej zabawy było zachęcenie do tworzenia I wykorzystywania surowców wtórnych.

Działo się dużo ciekawych rzeczy. Dzieci tańczyły i śpiewały, rysowały i malowały. Mamy nadzieję, że taki aktywny sposób zdobywania wiedzy zachęci je do refleksji nad problemami globalnego Południa i nauczy myślenia globalnego.

Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:

  • Odgrywanie ról – nauczycielka prowadząca przebrana była za europejską, a druga za masajką dziewczynkę;
  • Zabawa muzyczno–ruchowa - wyobrażanie sobie podróży do Kenii różnymi środkami transportu;
  • Zabawa naśladowcza: tradycyjny taniec masajski;
  • Prezentacja multimedialna: obrazy przedstawiające codzienne życie Masajów, ich domy, dziecięce zabawy, a także zdjęcia miast w Kenii i w Polsce;
  • Praca techniczna: tworzenie naszyjnika (nawlekanie koralików na żyłkę);
  • Praca z mapą i globusem;
  • Degustacja: owoce z globalnego Południa i deser z kaszy kukurydzianej (danie masajskie)Wykorzystane materiały

Wykorzystane materiały:

  • Globus, mapy,
  • Odtwarzacz CD, muzyka,
  • Materiały plastyczne, w tym: materiały nadające się do upcyklingu,
  • Zdjęcia do prezentacji multimedialnej, rzutnik, ekran,
  • Konwencja praw dziecka,
  • Listy od dzieci z różnych stron świata,
  • Książka o grach i zabawach, np. Gry i zabawy z całego świata, wyd. Delta.
  • zdjcie04_P-24
  • zdjcie_01_P_24
  • zdjcie_02_P_24