W 5 dni dookoła świata! / Przedszkolne nr 24
Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:
Kadra: 2 nauczycielki,dzieci: 25 osób.
Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
Tydzień Edukacji Globalnej w naszej placówce rozpoczął się inscenizacją opowiadania Wojciecha Widłaka „Świat”. To zainspirowało młodych odbiorców do pracy z globusem. Dzieci próbowały określić położenie kontynentów i wybranych państw oraz ocenić, jak dużo czasu potrzeba, by pokonać odległość z Polski do wybranych miejsc. Obejrzały też prezentację multimedialną o życiu społeczności globalnego Południa, co skłoniało je do refleksji nad różnorodnością świata, ludzi i kultur. Celem tych wszystkich działań było rozbudzenie akceptacji i szacunku dla odmienności.
W czasie trwania TEG dzieci poznały kulturę Ndebele - ich przewodniczką po niej była Thandi, którą wszystkie pokochały i specjalnie dla niej wspólnie tworzyły w swoich grupach „Domy przyjaźni” zdobione w sposób podobny do tego, jak robi to lud Ndbele. Wszystkie prace zostały zaprezentowane na wystawie w przedszkolu.
Kolejnymi tematami poruszanymi w każdej grupie były zasoby pokarmowe tego rejonu świata oraz muzyka. Rytmy zabawy „Simma ka” były prowokacją do pracy plastyczno-technicznej: wykonanie instrumentów muzycznych wyłącznie z surowców wtórnych – ich prezentacja odbyła się podczas przeszkolnego wernisażu.
Ważnym celem Tygodnia było zapoznanie dzieci z Konwencją o prawach dziecka. W każdej grupie powstał „Kodeks grupy”, który zakładał nie tylko prawa przedszkolaków, ale również obowiązki, których dzieci zobowiązały się przestrzegać. W grupach odbyły się na ten temat dyskusje, a dzieci zilustrowały kodeks.
Ostatni dzień TEG-u to warsztaty zatytułowane „Matka Ziemia ma gorączkę”, podczas których dzieci poznawały zasady zachowania równowagi biologicznej i sposoby ochrony środowiska naturalnego. Podczas zabawy „Coś z niczego – dla Ciebie pożytecznego, a dla świata ważnego” dowiedziały się, co to jest upcykling. Celem tej zabawy było zachęcenie do tworzenia I wykorzystywania surowców wtórnych.
Działo się dużo ciekawych rzeczy. Dzieci tańczyły i śpiewały, rysowały i malowały. Mamy nadzieję, że taki aktywny sposób zdobywania wiedzy zachęci je do refleksji nad problemami globalnego Południa i nauczy myślenia globalnego.
Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:
- Odgrywanie ról – nauczycielka prowadząca przebrana była za europejską, a druga za masajką dziewczynkę;
- Zabawa muzyczno–ruchowa - wyobrażanie sobie podróży do Kenii różnymi środkami transportu;
- Zabawa naśladowcza: tradycyjny taniec masajski;
- Prezentacja multimedialna: obrazy przedstawiające codzienne życie Masajów, ich domy, dziecięce zabawy, a także zdjęcia miast w Kenii i w Polsce;
- Praca techniczna: tworzenie naszyjnika (nawlekanie koralików na żyłkę);
- Praca z mapą i globusem;
- Degustacja: owoce z globalnego Południa i deser z kaszy kukurydzianej (danie masajskie)Wykorzystane materiały
Wykorzystane materiały:
- Globus, mapy,
- Odtwarzacz CD, muzyka,
- Materiały plastyczne, w tym: materiały nadające się do upcyklingu,
- Zdjęcia do prezentacji multimedialnej, rzutnik, ekran,
- Konwencja praw dziecka,
- Listy od dzieci z różnych stron świata,
- Książka o grach i zabawach, np. Gry i zabawy z całego świata, wyd. Delta.