Poznajemy Indie - Tydzień indyjski / Przedszkole nr 118

Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:

Kadra: koordynatorki: 2, kadra: 10 osób (6 oddziałów), dzieci: 130, rodzice i dziadkowe: 40.

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

Tydzień Edukacji Globalnej w naszej palcówce odbywał się w dniach 26 - 30.11.2012. Był to tydzień poświęcony poznawaniu kultury i geografii Indii. Co działo się w poszczególnych dniach?

Poniedziałek

„Dziś zobaczymy, jak wygląda świat?” – zajęcia wprowadzające

Podróż dookoła świata z Panem Kuleczką, psem Pypciem i kaczką Katastrofą;15

„Domki naszych marzeń” – wykonanie przestrzennej pracy plastycznej;

Globus i mapa – zapoznanie dzieci z kontynentami (grupowe układanie puzzli);

„Jadę, lecę, płynę...” – zabawa ruchowa: jak dotrzeć do miejsc wyznaczonych przez dzieci (zabawy z globusem – odmierzanie odległości)

Wtorek

„Sianti – dziewczynka taka jak my”

„List z dalekiego kraju” - zapoznanie z kulturą, tradycjami, szkolnictwem, zainteresowaniami dzieci z Indii (czytanie listu, pokaz zdjęć);

Rangoli – sztuka zdobienia i dekoracji, wykonanie kolorowych rysunków;

„Taniec indyjski” – pokaz i nauka podstawowych kroków;

„Latający dywan” – zabawa podsumowująca i utrwalająca poznane pojęcia i nowe wiadomości (zabawa z chustą animacyjną)

Środa:

„Owoce z Indii na naszym stole” – wielozmysłowe poznawanie owoców "Owoce znane i nieznane – prezentacja multimedialna;

Wielozmysłowe poznawanie najbardziej popularnych owoców indyjskich: kosztowanie, wąchanie i dotykanie owoców pod różnymi postaciami;

„Owocowe obrazki” – praca plastyczna utrwalająca nazwy oraz kolorystykę poznanych owoców;

„Na indyjskim targu” – prezentacja i omówienie zdjęć przedstawiających targ indyjski

Czwartek

„W świecie zwierząt”

Zwierzęta, które znamy – zabawa pantomimiczna, rozmowy na temat znanych nam zwierząt;

Zabawa klasyfikacyjna: podział zwierząt na polskie i indyjskie;

Symbole Indii: tygrys, paw, słoń – prezentacja multimedialna, omówienie znaczenia poszczególnych symboli

Piątek

„Zabieramy rodziców w podróż do Indii”

Prezentacja własnoręcznie przygotowanych strojów indyjskich;

Degustacja indyjskich przysmaków zamówionych w restauracji India Spice;

Warsztaty plastyczne:

wspólne wykonywanie biżuterii z naturalnych materiałów,

zdobienie rangoli16,

rysowanie zwierzęcych symboli Indii,

wykonanie wspólnej flagi poznawanego państwa;

Nauka podstawowych kroków tańca indyjskiego;

Quiz wiedzy o Indiach

Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:

  • Aktywne słuchanie,
  • Rozmowa,
  • Prezentacja multimedialna,
  • Metoda klasyfikacyjna,
  • Poznawanie wielozmysłowe,
  • Prace plastyczne,
  • Taniec, zabawy ruchowe,
  • Wystawa.

Wykorzystane materiały:

  • Oryginalne stroje indyjskie,
  • Tkaniny indyjskie,
  • Zdjęcia,
  • Muzyka,
  • Owoce w różnej postaci,
  • Tradycyjne jedzenie indyjskie (przekąski),
  • Artykuły papiernicze,
  • Materiały potrzebne do wykonania prac plastycznych (rangoli): nasiona, cekiny, płatki kwiatów itp.

Co warto polecić? Co szczególnie się udało?

  • Wielką wartością jest próba poznawania innych państw,
  • Udało się wykonać świetne dekoracje placówki - przemiłe było zaskoczenie dzieci i rodziców, gdy zobaczyły wystrój przedszkola,
  • Polecamy degustowanie przysmaków indyjskich,
  • Dobre skutki włączanie rodziców do działania.

Refleksje

Tydzień Edukacji Globalnej w naszym oddziale przedszkolnym cieszył się dużym zainteresowaniem, zarówno ze strony dzieci, jak i rodziców. Wystrój oraz dekoracja holu i sal przeniosły nas do odległych Indii. Państwo to wybrałyśmy ze względu na wieloletnią współpracę naszej placówki ze szkołą w Muvalii. Celem, który postawiłyśmy, było zapoznanie dzieci i ich rodziców z kulturą, tradycjami i szkolnictwem Indii oraz zainteresowaniami dzieci z tego kraju.

Każdego dnia starałyśmy się poruszyć inny temat dotyczący poznawanego kraju. Przedsięwzięcie zaplanowane i koordynowane przez nas wzbudziło zachwyt współpracowników oraz dyrekcji placówki, co wynagrodziło trud przygotowań do TEG-u. Ucieszyło nas ogromne zainteresowanie dzieci oraz pomoc i zaangażowanie ze strony rodziców, którzy chętnie włączali się we wszystkie proponowane im działania. Quiz wiedzy o Indiach pokazał, jak wiele informacji przyswoiły dzieci podczas tych dni.

Zagadnienia, o których była mowa podczas Tygodnia Indyjskim, wydały się na tyle ciekawe, że zachęciłyśmy do udziału w nim wszystkie grupy z placówki. Przygotowanie całego przedsięwzięcia wymagało od nas ogromnego nakładu pracy związanego z napisaniem scenariuszy, wykonaniem pomocy do zajęć, dekoracją holu oraz zaangażowaniem rodziców. Jednak patrząc na TEG z perspektywy czasu, jesteśmy usatysfakcjonowane efektem końcowym.

Refleksje Wicedyrektorki Jolanty Skotnickiej

We wrześniu tego roku pani Karolina Zielińska-Motyka i pani Agnieszka Zasańska rozpoczęły w naszych oddziałach przedszkolnych przy SP 118 we Wrocławiu projekt „Edukacja globalna w przedszkolu”, którego celem było uwrażliwienie na otaczający świat dzieci już w wieku przedszkolnym, przybliżenie im życia codziennego i kultury oraz przekazanie wiadomości o świecie zwierząt i roślin Indii.

Chodziło też o ukazanie odmienności i podobieństw narodów świata, a przez to - pobudzanie do solidarności międzyludzkiej już od najmłodszego wieku. W czasie Tygodnia Edukacji Globalnej dzięki prezentacjom multimedialnym, fotografiom, doświadczeniom, pokazom i zabawom dziecięcym przedszkolaki poznały codzienność swoich rówieśników z innych zakątków świata, w tym przyrodę i kulturę odległych Indii.

W ramach Tygodnia Edukacji Globalnej przez pięć dni odbywały się różnorodne zajęcia. Każdy dzień był przygotowany perfekcyjnie: aranżacja korytarzy i sal, muzyka, wystawy tematyczne dotyczące zwierząt, roślin, życia ludzi, poczęstunek dla dzieci i rodziców z indyjskiej restauracji Spice India. Odbywały się specjalne zajęcia: poznawanie nowych smaków i zapachów, tworzenie rangoli, pokaz mody indyjskiej, wystawa słoni. W przedszkolu miały miejsce także warsztaty dla rodziców.

Tydzień Edukacji Globalnej: ciekawy, smaczny, pachnący, barwny, pokazał nam, dorosłym, że dzieci są otwarte na nowość i odmienność oraz wykazują postawy tolerancyjne wobec innych, nieznanych kultur.

Dziękuję za te doznania w imieniu podopiecznych i własnym.

Jolanta Skotnicka