Poznajemy Indie - Tydzień indyjski / Przedszkole nr 118
Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:
Kadra: koordynatorki: 2, kadra: 10 osób (6 oddziałów), dzieci: 130, rodzice i dziadkowe: 40.
Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
Tydzień Edukacji Globalnej w naszej palcówce odbywał się w dniach 26 - 30.11.2012. Był to tydzień poświęcony poznawaniu kultury i geografii Indii. Co działo się w poszczególnych dniach?
Poniedziałek
„Dziś zobaczymy, jak wygląda świat?” – zajęcia wprowadzające
Podróż dookoła świata z Panem Kuleczką, psem Pypciem i kaczką Katastrofą;15
„Domki naszych marzeń” – wykonanie przestrzennej pracy plastycznej;
Globus i mapa – zapoznanie dzieci z kontynentami (grupowe układanie puzzli);
„Jadę, lecę, płynę...” – zabawa ruchowa: jak dotrzeć do miejsc wyznaczonych przez dzieci (zabawy z globusem – odmierzanie odległości)
Wtorek
„Sianti – dziewczynka taka jak my”
„List z dalekiego kraju” - zapoznanie z kulturą, tradycjami, szkolnictwem, zainteresowaniami dzieci z Indii (czytanie listu, pokaz zdjęć);
Rangoli – sztuka zdobienia i dekoracji, wykonanie kolorowych rysunków;
„Taniec indyjski” – pokaz i nauka podstawowych kroków;
„Latający dywan” – zabawa podsumowująca i utrwalająca poznane pojęcia i nowe wiadomości (zabawa z chustą animacyjną)
Środa:
„Owoce z Indii na naszym stole” – wielozmysłowe poznawanie owoców "Owoce znane i nieznane – prezentacja multimedialna;
Wielozmysłowe poznawanie najbardziej popularnych owoców indyjskich: kosztowanie, wąchanie i dotykanie owoców pod różnymi postaciami;
„Owocowe obrazki” – praca plastyczna utrwalająca nazwy oraz kolorystykę poznanych owoców;
„Na indyjskim targu” – prezentacja i omówienie zdjęć przedstawiających targ indyjski
Czwartek
„W świecie zwierząt”
Zwierzęta, które znamy – zabawa pantomimiczna, rozmowy na temat znanych nam zwierząt;
Zabawa klasyfikacyjna: podział zwierząt na polskie i indyjskie;
Symbole Indii: tygrys, paw, słoń – prezentacja multimedialna, omówienie znaczenia poszczególnych symboli
Piątek
„Zabieramy rodziców w podróż do Indii”
Prezentacja własnoręcznie przygotowanych strojów indyjskich;
Degustacja indyjskich przysmaków zamówionych w restauracji India Spice;
Warsztaty plastyczne:
wspólne wykonywanie biżuterii z naturalnych materiałów,
zdobienie rangoli16,
rysowanie zwierzęcych symboli Indii,
wykonanie wspólnej flagi poznawanego państwa;
Nauka podstawowych kroków tańca indyjskiego;
Quiz wiedzy o Indiach
Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:
- Aktywne słuchanie,
- Rozmowa,
- Prezentacja multimedialna,
- Metoda klasyfikacyjna,
- Poznawanie wielozmysłowe,
- Prace plastyczne,
- Taniec, zabawy ruchowe,
- Wystawa.
Wykorzystane materiały:
- Oryginalne stroje indyjskie,
- Tkaniny indyjskie,
- Zdjęcia,
- Muzyka,
- Owoce w różnej postaci,
- Tradycyjne jedzenie indyjskie (przekąski),
- Artykuły papiernicze,
- Materiały potrzebne do wykonania prac plastycznych (rangoli): nasiona, cekiny, płatki kwiatów itp.
Co warto polecić? Co szczególnie się udało?
- Wielką wartością jest próba poznawania innych państw,
- Udało się wykonać świetne dekoracje placówki - przemiłe było zaskoczenie dzieci i rodziców, gdy zobaczyły wystrój przedszkola,
- Polecamy degustowanie przysmaków indyjskich,
- Dobre skutki włączanie rodziców do działania.
Refleksje
Tydzień Edukacji Globalnej w naszym oddziale przedszkolnym cieszył się dużym zainteresowaniem, zarówno ze strony dzieci, jak i rodziców. Wystrój oraz dekoracja holu i sal przeniosły nas do odległych Indii. Państwo to wybrałyśmy ze względu na wieloletnią współpracę naszej placówki ze szkołą w Muvalii. Celem, który postawiłyśmy, było zapoznanie dzieci i ich rodziców z kulturą, tradycjami i szkolnictwem Indii oraz zainteresowaniami dzieci z tego kraju.
Każdego dnia starałyśmy się poruszyć inny temat dotyczący poznawanego kraju. Przedsięwzięcie zaplanowane i koordynowane przez nas wzbudziło zachwyt współpracowników oraz dyrekcji placówki, co wynagrodziło trud przygotowań do TEG-u. Ucieszyło nas ogromne zainteresowanie dzieci oraz pomoc i zaangażowanie ze strony rodziców, którzy chętnie włączali się we wszystkie proponowane im działania. Quiz wiedzy o Indiach pokazał, jak wiele informacji przyswoiły dzieci podczas tych dni.
Zagadnienia, o których była mowa podczas Tygodnia Indyjskim, wydały się na tyle ciekawe, że zachęciłyśmy do udziału w nim wszystkie grupy z placówki. Przygotowanie całego przedsięwzięcia wymagało od nas ogromnego nakładu pracy związanego z napisaniem scenariuszy, wykonaniem pomocy do zajęć, dekoracją holu oraz zaangażowaniem rodziców. Jednak patrząc na TEG z perspektywy czasu, jesteśmy usatysfakcjonowane efektem końcowym.
Refleksje Wicedyrektorki Jolanty Skotnickiej
We wrześniu tego roku pani Karolina Zielińska-Motyka i pani Agnieszka Zasańska rozpoczęły w naszych oddziałach przedszkolnych przy SP 118 we Wrocławiu projekt „Edukacja globalna w przedszkolu”, którego celem było uwrażliwienie na otaczający świat dzieci już w wieku przedszkolnym, przybliżenie im życia codziennego i kultury oraz przekazanie wiadomości o świecie zwierząt i roślin Indii.
Chodziło też o ukazanie odmienności i podobieństw narodów świata, a przez to - pobudzanie do solidarności międzyludzkiej już od najmłodszego wieku. W czasie Tygodnia Edukacji Globalnej dzięki prezentacjom multimedialnym, fotografiom, doświadczeniom, pokazom i zabawom dziecięcym przedszkolaki poznały codzienność swoich rówieśników z innych zakątków świata, w tym przyrodę i kulturę odległych Indii.
W ramach Tygodnia Edukacji Globalnej przez pięć dni odbywały się różnorodne zajęcia. Każdy dzień był przygotowany perfekcyjnie: aranżacja korytarzy i sal, muzyka, wystawy tematyczne dotyczące zwierząt, roślin, życia ludzi, poczęstunek dla dzieci i rodziców z indyjskiej restauracji Spice India. Odbywały się specjalne zajęcia: poznawanie nowych smaków i zapachów, tworzenie rangoli, pokaz mody indyjskiej, wystawa słoni. W przedszkolu miały miejsce także warsztaty dla rodziców.
Tydzień Edukacji Globalnej: ciekawy, smaczny, pachnący, barwny, pokazał nam, dorosłym, że dzieci są otwarte na nowość i odmienność oraz wykazują postawy tolerancyjne wobec innych, nieznanych kultur.
Dziękuję za te doznania w imieniu podopiecznych i własnym.
Jolanta Skotnicka