W wiosce Hamerów / Przedszkole nr 13
Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:
Kadra: 3 nauczycielki,dzieci: 50 osób.
Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
Tydzień Edukacji Globalnej realizowałyśmy od 26 do 30 listopada 2012 w grupie dzieci 4-letnich i 5-6-letnich. Zajęcia edukacyjne miały na celu poszerzenie wiedzy na temat Afryki: mapa kontynentu, zwierzęta afrykańskie i ich środowisko życia, kultura mieszkańców poszczególnych krajów afrykańskich (strój, kuchnia, obyczaje). Nadrzędnym celem, który sobie postawiłyśmy, było przełamywanie stereotypów na temat ludności Afryki, a także uświadomienie dzieciom podobieństw i różnic między rówieśnikami z obu kontynentów.
Jako pomoc metodyczna zostało wykorzystane opowiadanie M. Angelou „Mój malowany dom, moja zaprzyjaźniona kura i ja”3. Zainspirowane twórczością ludu Ndebele, dzieci ozdabiały domki według własnych pomysłów. Podczas dnia zabaw afrykańskich wykonywały instrumenty z butelek, puszek, kartonowych rolek i pudełek – było to dla nich bardzo atrakcyjne i wzbudziło w nich wiele pozytywnych emocji.
Dzieci bawiły się też w „wywoływanie deszczu”, powtarzały układ ruchów w zabawie „Funga alalia” i „Simma ka”, a także wykonały taniec inspirowany filmem na temat plemienia Hamerów. Chętnie próbowały afrykańskich owoców, a innego dnia przebierały się, wykonywały naszyjniki i z pomocą nauczyciela malowały twarze.
Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:
- Koniec każdego dnia TEG uwieńczony był czytaniem bajek afrykańskich ze zbioru Ryszarda Kapuścińskiego.
Co warto polecić? Co szczególnie się udało?
Kilka dni przed rozpoczęciem TEG poprosiłyśmy rodziców i dzieci o przyniesienie materiałów dotyczących Afryki. Dzięki temu udało nam się zorganizować w sali kącik afrykański, w którym znalazły się książki, zabawki, oryginalne maski, elementy strojów, mapy, figurki zwierząt i ludzi, albumy ze zdjęciami, instrumenty muzyczne. Pozwoliło to na wzbudzenie zainteresowania przedszkolaków tematyką Tygodnia.
Refleksje
Większość dzieci nie ma także wystarczającej wiedzy geograficznej, co sprawia, że mylą pojęcia państwo, miasto, kontynent, co utrudnia im pełne zrozumienie tematu. W związku z tym trzeba było wprowadzić pewne zmiany w programie.
Dało się zauważyć również, że choć dzieci w wieku pięciu i sześciu lat mają sporą wiedzę na temat zwierząt afrykańskich i ich środowiska życia, ich przekonania dotyczące życia i wyglądu ludzi są często stereotypowe: ich zdaniem wciąż nosi się tam „spódniczki z liści” lub chodzi nago. Starałyśmy się to przekonanie zmienić, pokazując zdjęcia mieszkańców kontynentu w różnych strojach, także podobnych do europejskich.