Co nas łączy, a co nas różni / Przedszkole nr 150

Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:

Kadra: dyrekcja, 17 nauczycielek, 10 pań z obsługi technicznej, 1 konserwator, intendentka, referentka oraz 2 panie z kuchni

Dzieci: 252 dzieci, rodzice i dziadkowe: 100 osób, goście: 10 osób

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

Tydzień Edukacji Globalnej w naszej placówce miał przede wszystkim na celu kształtowanie w dzieciach zachowań wyrażających się w dostrzeganiu i respektowaniu różnorodności kulturowej. Chciałyśmy to osiągnąć, pokazując maluchom zwyczaje i kulturę Afryki i Azji: codzienność, podobieństwa i różnice życia ludzi na tych kontynentach; ważnym zadaniem było też przezwyciężenie stereotypów dotyczących mieszkańców tych terenów. Zależało nam również, by dzieci wiedziały, co to są prawa dziecka, oraz miały świadomość, że każdemu z nich te prawa przysługują.

W pierwszym dniu TEG przyszedł do przedszkola list od naszej przyjaciółki z Afryki. Nauczycielka przeczytała go dzieciom i pomogła im znaleźć na globusie położenie tego kontynentu, a kolorowe fotografie pozwoliły poznać jego mieszkańców – dzieciaki dowiedziały się, że nie wszyscy są „czarni jak czekolada”, niektóre grupy etniczne mają jaśniejszy kolor skóry. Afryka to nie tylko pustynia, busz i dzikie plemiona - są tam też większe i mniejsze miasta i o tym też zdobyły wiedzę nasze dzieciaki. Poza tym nauczyły się kilku zabaw afrykańskich.

W dniu następnym można było dowiedzieć się, jakie zwierzęta zamieszkują Afrykę. Pomocą w tym były nie tylko albumy przyrodnicze i fotografie z Internetu, nie tylko fragmenty filmu „Król Lew” - ciekawym sposobem na zapamiętanie stanowiły zabawy ruchowe przy muzyce afrykańskiej: dzieci wcielały się w role zwierząt wskazanych przez nauczycielką: były raz duże, raz małe, groźne lub przyjazne człowiekowi, wydawały odgłosy.

Jest tyle ciekawych miejsc: warto poznać nie tylko Afrykę, także Azję. Dlatego też środa była „Dniem z życia japońskiego dziecka”. Przedszkolaki nauczyły się, jak witać się po japońsku (słówka i ukłon) i jak żegnać się w tym języku. W czwartek, po podróży do Chin (zabawa polegała na uformowaniu „węża”, który w rytm muzyki wędrował po świecie: pociągiem, samolotem, rowerem, na piechotę), dzieci rozwiązywały zagadki na temat tego kraju o długiej historii, poznały też tajemnice chińskiego pisma i zrozumiały znaczenie wyrażenia to dla mnie chińszczyzna i słowa kaligrafia. Przedszkolaki miały też wyjątkową okazję odtańczyć Taniec Smoka, tradycyjnie wykonywany  m.in. podczas Święta Wiosny.

Ostatniego dnia dzieciaki poznawały swoje prawa i obowiązki. Dowiedziały się, kto może pomóc im, gdy ich prawa są łamane, ale też przyjęły do wiadomości, że dla dobra własnego i innych powinny przestrzegać swoich obowiązków. Podczas zabawy „Szybka piłka praw i obowiązków” zapamiętywały, co mogą, a czego nie (Nauczycielka wypowiada zdanie: Mam prawo do…i rzuca piłkę do dowolnego dziecka. Potem dzieci podają sobie piłkę dalej, nawzajem. Modyfikacja: Mam obowiązek do… ).

Podsumowaniem projektu była gala finałowa: przedstawienie pt. „Mamy prawo do swoich praw”.

Na czas TEG w holu zorganizowana została wystawa ciekawych eksponatów, rekwizytów i przepisów kulinarnych z całego świata, zawisła także tablica informacyjna o edukacji globalnej.

Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:

  • Wystawa prac rodzinnych pt. „Misie z całego świata”.
  • Zorganizowanie kącika informacyjnego o projekcie (zwrócenie uwagi na zagadnienia związane ze sprawiedliwym handlem).
  • W Tygodniu Edukacji Globalnej w menu przedszkola znalazły się potrawy z różnych zakątków świata: zupa francuska julienne, spaghetti po sycylijsku, herbata po rosyjsku (z konfiturami, rodzynkami, żurawiną i chrupkami) oraz strogonow, afrykańska zupa z soczewicy z czosnkiem, „shurit ads”, sok z kaktusa i banany, indyjski seekh kebab i polski bigos
  • Zorganizowanie w holu przedszkola wystawy pt. „Z różnych stron świata”.
  • Gala finałowa.

Wykorzystane materiały:

  • Mapa, globus,
  • Fotografie,
  • Owoce,
  • Duże arkusze papieru, kredki, farby, kolorowy papier, klej, nożyczki,
  • Tkaniny,
  • Rekwizyty z Chin i Japonii (pałeczki, kimono, wachlarz itp.),
  • Kostiumy do przedstawienia,
  • Książki: Błasiak Paweł, Pytlak Ewa, Dzień z życia japońskiego dziecka, Prus Monika, Pisane znakami – chińskie pismo dla każdego, Zaczarowane podróże do Afryki, projekt realizowany przez Stowarzyszenie JESTEM z Lublina,
  • Materiały zgromadzone w ramach projektu „Edukacja globalna dzieci zmienia nasz świat” realizowanego przez Dom Spotkań im. Angelusa Silesiusa, Internet (strony poświęcone edukacji globalnej).

Co warto polecić? Co szczególnie się udało?

Projekt bardzo „wciągnął” uczestników, żyło tym całe przedszkole!!!

Co można byłoby ulepszyć?

W opisane działania włożyłyśmy tyle energii i serca, że emocje dopiero opadają i na tę chwilę nic nam nie przychodzi do głowy!

Refleksje

Celem Tygodnia Edukacji Globalnej w naszym przedszkolu było zachęcenie dzieci do aktywności na rzecz bardziej sprawiedliwego świata, przełamywanie stereotypów, a także budzenie szacunku dla ludzi innych ras, kultur i zwyczajów. Uwaga naszych podopiecznych została skierowana m.in. na różnorodność kulturową ludzi całego globu, a także na fakt, że mimo tego, iż jesteśmy różni, mamy równe prawa.

Przez cały tydzień wszyscy, zarówno dzieci, jak i nauczycielki, były bardzo aktywne i zaciekawione tematyką. Dowodem na to była m.in. twórczość dziecięca widoczna w salach i na korytarzach. Wychowawczynie najmłodszych grup (trzylatków) były zdziwione, że maluszki mogą tak wiele zrozumieć i zapamiętać podczas rozmów na temat niełatwych zagadnień.

Dużym wyzwaniem było codzienne serwowanie potraw z różnych krajów i choć nie każdemu wszystkie przypadły do gustu, na pewno było to ciekawe doświadczenie.

Cieszę się, że w nasze działania zaangażowały się  na różne sposoby całe rodziny: przygotowanie plastyczne do konkursu „Misie z całego świata” czy wzbogacenie przedszkolnej wystawy „Z różnych stron świata” o ciekawe rekwizyty. Rodzice pomagali też w organizacji gali finałowej TEG-u.

Warto wspomnieć o tym, jak wyglądało podsumowanie projektu, które było wprost bajeczne: piękne występy naszych dzieci, poprzedzone prezentacją tancerzy ze Studia Tańca Perfect Dance Krzysztofa Majewskiego z Wrocławia, a na koniec królewski poczęstunek dla gości i artystów, na którym nie zabrakło, oczywiście, produktów pochodzących ze sprawiedliwego handlu.

Z pełną odpowiedzialnością możemy stwierdzić, że osiągnęłyśmy zaplanowane przez nas cele. Tydzień to jednak zdecydowanie za mało na tak obszerny temat, dlatego z pewnością do niego wrócimy, szczególnie, że pomysłów już dziś mamy bardzo wiele!

Na koniec tylko jedna smutna refleksja: Skąd w nas, dorosłych, myślenie stereotypowe? Podczas Tygodnia Edukacji Globalnej nie zaobserwowałyśmy go u naszych przedszkolaków, a mówi się, że czym skorupka za młodu nasiąknie… Mamy więc nadzieję, że nasze dzieciaki będą od tego wolne!