Poznajemy inne kultury / Przedszkole nr 30

Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:

Kadra: 2 nauczycielki, dzieci: 40 osób, rodzice i dziadkowe: 16 osób, goście: 1.

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

Tydzień Edukacji Globalnej w naszej placówce odbył się w dniach 19 – 23 listopada 2012. Na ten czas zaplanowane zostały działania, które poznałam podczas warsztatów „Edukacja Globalna dzieci zmienia nasz świat”. Wiele działań, które tam miałam możliwość poznać zainspirowały mnie do dalszej pracy podobnymi metodami. Podobało mi się zapoznanie z kulą ziemską za pomocą maskotek i opowiadania W. Widłaka. „Świat”.

Chciałam w ciekawy sposób zapoznać dzieci z globusem, pobudzić ich do dowiadywania się o bardziej odległych krajach i kontynentach. Głównie planowałam przybliżyć kontynent afrykański. Podczas warsztatów prowadzący przedstawiali różne kultury krajów globalnego południa przez pryzmat równości i szacunku wszystkich ludzi bez względu na różnice fizyczne czy materialne. Wykorzystałam m.in. dane o RPA i kulturze Ndebele. Osobiście zainteresował mnie temat Afryki i krajów tam się znajdujących. Różnorodność kultur i poziom życia mieszkańców krajów, bogactwa naturalne. Chciałam przybliżyć dzieciom te zagadnienia w sposób jak najbardziej dostępny, interesujący.

Pierwszy dzień rozpoczęłam opowiadaniem „ Pan Kuleczka”, dzieci miały możliwość zapoznania z globusem. Następnie szukaliśmy na globusie Polski. Zaznaczyliśmy to miejsce miniaturowym domkiem z plasteliny.

Tego dnia poznaliśmy też kulturę Ndebele, dzieci z zainteresowaniem wysłuchały opowiadania i samodzielnie projektowały wzory Ndebele oraz kolorowały je pastelami.

Drugiego dnia gościła u nas dziewczyna, która od 15 lat mieszka w Polsce, ale urodziła się w Republice Kongo. Opowiadała o swoim kraju i mieście w którym żyła (Brazzevile), opowiadała o zwierzętach tam żyjących i roślinach, które się uprawia. Przedszkolaki miały możliwość powąchać zmielone ziarna kakao, a także degustowały chipsy bananowe i imbir kandyzowany. Bawiły się w zabawy, które przygotował gość. Spotkanie było bardzo udane i podobało się dzieciom. Dzieci bardzo dużo zapamiętały z tego spotkania. Po spotkaniu dzieci wykonały grzechotki z surowców wtórnych kasz i nasion.

Trzeciego dnia odbyły się zajęcia wg scenariusza: „Globalne Południe na naszym stole”. Dzieci degustowały : świeże banany, ananasy, awokado, wąchały pomarańcze itp. Dzieci były zainteresowane zajęciami, nie wszystkie produkty im smakowały, ale z wielką chęcią korzystały z okazji degustacji.

Po południu odbyły się zajęcia otwarte z rodzicami pt. „Afrykańska przygoda” – w połączeniu z zajęciami w ramach realizacji programu profilaktyki logopedycznej. Dzieci pochwaliły się zdobytą wiedzą na temat Afryki i zwierząt tam żyjącym. Bliżej poznały : lwy, słonie i małpy. Wraz z rodzicami„ lecieliśmy samolotem” , przemierzaliśmy dżunglę, nawoływaliśmy się charakterystycznymi odgłosami wydawanymi przez poszczególne zwierzęta. Tańczyliśmy afrykański taniec z wykorzystaniem instrumentów zakupionych w ramach EG jak i tych wykonanych poprzedniego dnia .

W czwartek rozmawiałam z dziećmi na temat „ Jak można oszczędzać wodę.

Wykorzystane materiały:

  • Owoce: banany, pomarańcze, daktyle,
  • Groch i kasza,
  • Materiały nadające się do recyklingu,
  • Mapa, globus,
  • Materiały, plastyczne.

Co warto polecić? Co szczególnie się udało?

Dobrze jest anagażować rodziców w podejmowane działania- bardzo udane były warsztaty dla dzieci i rodziców.

Refleksje

Myślę, że to był bardzo wartościowy tydzień. Pełen nowych doświadczeń dla dzieci. Przedszkolaki były zainteresowane proponowanymi działaniami.

Jestem przekonana, że TEG na stałe wpisze się w kalendarz wydarzeń naszego przedszkola.