Miś w podróży dookoła świata / Przedszkole nr 36

Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu:

Kadra: 9 osób, dzieci: 91 osoby, rodzice i dziadkowe: 10 osób, goście: 1 osoba.

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

W czasie TEG każdego dnia działo się coś ciekawego. Inicjatywy podjęte w jego ramach były następujące:

„Miś w podróży dookoła świata” – międzyprzedszkolny konkurs plastyczny zakończony wystawą. Zadaniem dzieciaków było zaprojektowanie maskotki charakterystycznej dla danego kontynentu: misia z Afryki, Azji, Europy, Ameryki.

„Japonia leży w Azji” – podczas tych zajęć dzieciaki poznawały Kraj Kwitnącej Wiśni. Dowiedziały się, w jakie zabawy bawią się ich japońscy rówieśnicy i projektowały własną zabawkę.

„Mapa świata” – to rozmowa (na podstawie bajki) o podobieństwach i różnicach między krajami z różnych kontynentów. Podczas dyskusji konieczne przydało się korzystanie z mapy świata, bo pomaga to pokazać miejsca, o których się mówi.

„Koncert żydowski” – poznanie muzyki żydowskiej oraz różnych przedmiotów używanych podczas świąt żydowskich; nauka tańca.

„Najludniejsze państwo świata – Chiny” - Przekazanie wiedzy na temat ludności Chin oraz zapoznanie z fauną i florą tego państwa. Pokazanie dzieciom kultury chińskiej: budownictwo (Wielki Mur Chiński), muzyka, strój, wynalazki (proch, pismo, papier).

„Poznaj świat”- Tak zatytułowane zostało spotkanie z rodzicami. Polegało na wykonywaniu różnych zadań i zabawie przez rywalizujące ze sobą grupy. Nagrodą był poczęstunek: smakołyki pochodzące ze Sprawiedliwego Handlu.

Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się:

  • Konkurs dla dzieci i rodziców,
  • Koncert,
  • Zabawy z różnych stron świata,
  • Czytanie bajek, opowiadanie,
  • Praca z mapą i globusem,
  • Prace plastyczne,
  • Ozdabianie misia - projektowanie ubioru charakterystycznego dla danego kontynentu,
  • Rozsypanka obrazkowa (klasyfikowanie obiektów pochodzących z różnych stron świata),
  • Prezentacja multimedialna: zdjęcia.

Wykorzystane materiały:

  • Brystol, szary papier, kredki, plastelina,
  • Pluszowe misie,
  • Mapy, globus,
  • Bajki,
  • Zdjęcia,
  • Kolorowanki,
  • Kubeczki plastikowe,
  • Ryż,
  • Książka „Gry i zabawy z całego świata” (Wyd. Delta, 2006)

Co warto polecić? Co szczególnie się udało?

W zasadzie udało się wszystko, co postanowiłyśmy. Polecamy pracę z mapą i zabawy z różnych stron świata. Świetnym pomysłem było zaangażowanie rodziców w takie zajęcia, podczas których razem z dziećmi mogli się dobrze bawić, ucząc czegoś i wchodząc w relacje z innymi rodzicami – to daje nie tylko efekt edukacyjny, ale też owocuje integracją.

Co można byłoby ulepszyć?

Jeden tydzień poświęcony na edukację globalną to zdecydowanie za mało. Wydaje się, że świetnie sprawdziłoby się prowadzenie tego typu zajęć cyklicznie lub wprowadzenie ich na stałe w plan pracy przedszkola na cały rok lub dłużej.

Termin TEG jest trochę kolizyjny, bo wypada w najgorętszym okresie pracy w przedszkolu, kiedy trzeba przygotowywać Jasełka, prezenty świąteczne, dekorację i inne... kiedy dzieje się wszystko naraz.

Refleksje

Tydzień Edukacji Globalnej został bardzo dobrze odebrany zarówno przez dzieci, jak i rodziców i przyniósł nadspodziewane efekty: dzieci zainteresowały się mapą i globusem i z łatwością zapamiętały położenie różnych kontynentów, a nawet konkretnych krajów. Aktywność dzieci na zajęciach była bardzo wysoka, podobnie jak zaangażowanie rodziców.

Zupełnie nowa tematyka związana z krajami globalnego Południa doprowadziła do przewartościowania myślenia a metody aktywne wpłynęły na kreatywność dzieci.

Można powiedzieć, że to był ciekawie spędzony czas i ubogacił wszystkich w nową wiedzę, ale lepiej chyba przytoczyć pytanie chłopca na koniec TEG: „Proszę pani, a kiedy jeszcze będzie ta..., nie wiem jak się nazywa ...ta globalna, bo bardzo chciałbym jeszcze?” Mówi samo za siebie, prawda?