Amazonia – zielone płuca ziemi / Przedszkole nr 140

Tydzień Edukacji Globalnej w Przedszkolu Nr 140 realizowany był 25-29.11.2013r. Stworzyłyśmy projekt pt. "Amazonia – zielone płuca ziemi".

Osoby, które wzięły udział w przedsięwzięciu:

W projekcie zaangażowana była cała kadra nauczycielska oraz wszystkie dzieci z przedszkola (74 dzieci) wraz z ich rodzinami.

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

Pierwszego dnia czekała na dzieci niespodzianka- hol przedszkolny zamienił się w tropikalną dżunglę. Dekoracja powstała z pomocą wielu rodziców. Rodzice jednego chłopca , którzy działają w ZHP załatwili nam siatki maskujące. Ojciec tego chłopca przyjechał do przedszkola wraz kilkoma harcerzami i założyli siatki tak, że cały hol był nią pokryty. Do dekoracji holu zaangażowała się też mama innej dziewczynki, która namalowała dużych formatów zwierzęta które występują w puszczy amazońskiej tj. mrówkojada, pancernika. Oprócz tego zwierzęta malowały panie nauczycielki. Zwierzęta te były ostatniego dnia wykorzystane do teatrzyku dla dzieci. Dodatkowo odbyły się warsztaty plastyczne podczas których dzieci wspólnie z rodzicami, wykonały piękne prace - tropikalne kwiaty Puszczy Amazońskiej, które też ozdobiły hol przedszkolny. Chcąc zapewnić dzieciom dodatkowych wrażeń, podłączyliśmy w holu magnetofon z którego rozbrzmiewało nagranie odgłosy dżungli.

Nasz projekt podzielony był na 5 dni tematycznych i zakończył się teatrzykiem kukiełkowym.

Pierwszy dzień zatytułowany był „Szlakiem Amazonki – życie codzienne w Amazonii” . Dzieci odwiedziła dziewczynka ( lalka uszyta przez nauczycielkę ) o imieniu Inez, która przez cały tydzień towarzyszyła dzieciom podczas różnych zabaw. Pierwszego dnia opowiedziała o miejscu w którym mieszka. Dzieci dowiedziały się, że mieszka w Amazonii, na terenie Brazylii , w największym lesie na ziemi. Dzieci zostały zapoznane z globusem, a następnie oznaczyły Polskę i miejsca skąd przybył gość. Dzieci obejrzały prezentację multimedialną o kontynencie Ameryki południowej z zaznaczonym obszarem Amazonii oraz dotyczącą życia codziennego w Amazonii.

Drugi dzień zatytułowany był „ Na tropie egzotycznych zwierząt z dżungli”. Dzieci również obejrzały prezentację multimedialną podczas której poznały zwierzęta zamieszkujące różne piętra lasu deszczowego. Następnie panie nauczycielki zaproponowały dzieciom „Spacer przez Amazonię” -powieść ruchową, podczas , której dzieci mogły użyć swojej wyobraźni i poczuć się jak w prawdziwej dżungli. Następnie wykonały prace plastyczne na dużym formacie „Dżungla”.

Trzeci dzień zatytułowany był „ Dzikie chaszcze- roślinność puszczy amazońskiej”. W tym dniu również dzieci obejrzały prezentacje multimedialną podczas której poznały roślinność : maniok, owoce acai, guarana, wanilia, banany, ananasy, marakuja. Dzieci rozpoznawały popularne owoce za pomocą zmysłu smaku, węchu i dotyku. Poznały również legendy plemion Amazonii, dotyczących manioku i guarany. Dzień zakończył się pracą plastyczną – wykonanie lian, przy pomocy sznurka i wyciętych liści z kolorowego papieru.

Następnego dnia dzieci poznały „Tajemnice puszczy amazońskiej”.W tym dniu chciałyśmy zwrócić uwagę dzieci na problemy ochrony środowiska- lasy jako „ Zielone płuca ziemi”. Wstępem do tematu była prezentacja multimedialna o wycince drzew w Amazonii i ich ochronie. Następnie dzieci odwiedził gość – jedna z nauczycielek przebrała się za „puszcze Amazońską” i przywitała dzieci, które miały odgadnąć kto ich odwiedził. Następnie gość rozmawiał z dziećmi na temat : Co nam dają drzewa ? Dlaczego drzewa są takie ważne w naszym życiu?Następnie gość zaproponował dzieciom zabawę ruchową „ Taniec drzew”- improwizacja ruchowa do utworu muzycznego : Dzieci zamieniają się w drzewa , po otrzymaniu zielonej bibuły.Na koniec gość miał specjalne zadanie dla dzieci „Dary amazońskiej dżungli”. Podzielono dzieci na cztery grupy i każda z nich dostała koperty z obrazkami. Zadaniem dzieci jest właściwy wybór obrazków przedstawiających różne „dary Amazonii” i przyklejenie ich na zaznaczonym obszarze puszczy amazońskiej- na narysowanej mapie Ameryki Południowej. „Puszcza amazońska” pożegnała się z dziećmi zostawiając im w podarku papuzie kolorowe pióra, które papugi zgubiły w dżungli. Pióra te miały przypominać dzieciom wizytę Puszczy amazońskiej.

Ostatniego dnia był „„ Amazoński teatr”. Podsumowanie wiadomości na temat Puszczy amazońskiej. Teatrzyk kukiełkowy pt. „ Wielkie drzewo kapokowe” oraz dzieci wykonały maski wybranych zwierzątek np. tukan, jaguar, małpka, wąż, motyl, żabka.

Ponadto zaproponowaliśmy rodzicom konkurs plastyczny na plakat ekologiczny pod hasłem „ Amazonia –zielone płuca ziemi” oraz „Egzotyczny kwiat puszczy amazońskiej”. Konkurs spotkał się ze sporym zainteresowaniem. Prace plastyczne rodziców z dziećmi zostały nagrodzone dyplomami i nagrodami książkowymi, a następnie powstała z nich wystawa w holu przedszkola .

Uważamy, że zrealizowany Tydzień Edukacji Globalnej w naszym przedszkolu był bardzo udany. Głównym celem naszego projektu było zapoznanie dzieci z mieszkańcami puszczy amazońskiej oraz wspieranie postaw ochrony puszczy. Dzieciom aktywne metody zastosowane w projekcie bardzo się podobały. Aktywnie uczestniczyły we wszystkich zabawach.

Uważamy również, że tworzenie projektu zajęło bardzo dużo czasu i pracy. Dodatkowo w naszym przedszkolu dokładnie w listopadzie zawsze przygotowujemy się do występów jesiennych połączonych z warsztatami plastycznymi z rodzicami i dlatego też nałożenie tych dwóch bardzo absorbujących działań było bardzo wyczerpujące dla wszystkich pracowników przedszkola.

Refleksje

Udział w projekcie , spowodował, że jako dorosłe już osoby uświadomiłyśmy sobie, jak często postrzegamy otaczający świat przez pryzmat głęboko zakorzenionych w nas stereotypów. Teraz bardziej refleksyjnie będziemy podchodzić do różnych tematów związanych z krajami dalekiego południa. Bierzemy udział w wielu różnych szkoleniach, ale obiektywnie musimy stwierdzić, że już dawno nie byłyśmy, w tak dobrze przygotowanym szkoleniu, zarówno pod względem organizacyjnym, a nade wszystko merytorycznym.

Uważamy, że zrealizowany Tydzień Edukacji Globalnej w naszym przedszkolu był bardzo udany mimo, że jego realizacja zajęła bardzo dużo czasu i pracy . Głównym celem naszego projektu było zapoznanie dzieci z mieszkańcami puszczy amazońskiej oraz wspieranie postaw ochrony puszczy. Dzieciom aktywne metody zastosowane w projekcie bardzo się podobały. Aktywnie uczestniczyły we wszystkich zabawach. Rodzice równie aktywnie włączyli się do pomocy w organizacji różnych przedsięwzięć (zamiana holu w amazońską dżunglę, wykonanie kukiełek do teatrzyku). Jedynym mankamentem w realizacji projektu, był jego termin. Tak się składa, że w naszym przedszkolu dokładnie w listopadzie zawsze przygotowujemy się do występów jesiennych połączonych z warsztatami plastycznymi z rodzicami i dlatego też nałożenie tych dwóch bardzo absorbujących działań było bardzo wyczerpujące dla wszystkich pracowników przedszkola.

Mimo to, jesteśmy bardzo zadowolone z przebiegu TEG w naszym przedszkolu i mamy nadzieję na kontynuację projektu w przyszłym roku.

  • p140-1
  • p140-2
  • p140-3
  • p140-4