Przedszkole nr 89
Osoby, które wzięły udział w przedsięwzięciu
Kadra : 7 – nauczycielek ,pedagog specjalny , muzykoterapeuta
Dzieci : ok. 80
Rodzice i dziadkowie : ok. 60
Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
TEG w naszym przedszkolu odbył się w ostatnim tygodniu listopada od 25 do 29. Rozpoczęłyśmy dwa tygodnie wcześniej od ogłoszenia rodzinnego konkursu plastycznego pod tytułem Kenia i Senegal w oczach dziecka , a także gromadzeniu materiałów , układaniu scenariuszy , imprez . W tygodniu poprzedzającym zrobiłyśmy gazetkę informacyjną o tych dwóch krajach- zdjęcia i krótkie , ciekawe informacje , a także umieściłyśmy wiadomości o edukacji globalnej na specjalnej tablicy . Działaniami objęłyśmy wszystkie grupy wiekowe, dzieci rozpoczęły zajęcia od zapoznania się z globusem , mapą świata, odszukiwaniem Polski , Afryki ,Kenii , Senegalu . Młodsze dzieci poznawały przyrodę kenijskiej sawanny, poznawały zabawy dzieci z tych krajów , niektóre piosenki , słuchały bajek , robiły prace plastyczne – grupowo Baobaby , Zwierzęta sawanny . Starsze skoncentrowały się na Senegalu i jego symbolu baobabie , odbyły się zajęcia z różnych form aktywności, powstały różnorodne prace plastyczne . W grupie 4-latków odbyło się zebranie rodziców z zajęciem otwartym na temat Zwierzęta afrykańskiej sawanny , podczas którego rodzice wspólnie z dziećmi w grupach wykonywali prace plastyczną różnymi technikami do wyboru . Starsze grupy -5 i 6-latki przygotowywały program artystyczny dla dzieci i rodziców składający się z krótkich tekstów , piosenek , układu tanecznego , uczyły się też piosenki w suahili Jambo bwana . Ważnym elementem występu miała być scenografia w postaci wielkiego baobabu , które wykonały dzieci z gr. IV wspólnie z nauczycielkami z materiałów nadających się do recyklingu . W ostatni dzień TEG-u starsze grupy zaprosiły młodsze dzieci , a także dzieci ze szkolnej zerówki na występ artystyczny podsumowujący tematykę . Podczas uroczystości zostały wręczone nagrody za udział w konkursie plastycznym . Po popołudniu ten sam program przedstawiono rodzicom i innym zaproszonym gościom . Po występie nauczycielki zaprosiły rodziców na zebranie , na którym przedstawiły cele i treści edukacji globalnej .
Zastosowane metody
- metody aktywizujące – aktywne słuchanie , teatrzyk , praca grupowa , zabawy integracyjne muzyczno-ruchowe
- odniesienie do codziennego życia dzieci w innych częściach świata,
- słuchanie oryginalnej muzyki
- zaangażowanie rodziców – aktywny udział w zajęciu (praca plastyczna , udział w zabawie ), konkurs rodzinny , udział w uroczystości
- oglądanie krótkich filmów w Internecie o tematyce przyrodniczej , z życia dzieci w Afryce
Wykorzystane najciekawsze materiały
- globus , mapa
- bajki afrykańskie (opowieści z Tinga Tinga . Bajek z Afryki )
- sylwetki zwierząt i ludzi , plansze, scenki
- opowiadanie W.Widłaka Świat
- Gry i zabawy afrykańskie
- materiały plastyczne
- lalka czarnoskóra , instrumenty perkusyjne
- zdjęcia dotyczące omawianych miejsc, zwierząt, ludzi
- materiały nadające się do recyklingu ( kartony , tektura , gazety , sznurki )
- nagrania muzyki
Co warto polecić na przyszłość, co się szczególnie udało
Poleciłabym zaangażowanie rodziców w konkretne działania – konkurs , aktywny udział w zajęciach , jak i jako obserwatorów działań dzieci – uroczystość , wtedy realizowane cele są im bliższe, lepiej je rozumieją i na swój sposób kontynuują ich realizację . Warto też polecić przybliżanie dzieciom danego kraju poprzez jego kulturę , sztukę i działania dzieci w tym obszarze , wtedy mam wrażenie jest to lepiej zapamiętane , gdyż jest formą zabawy i odwołuje się do emocji .
Refleksje
Bardzo się cieszę , że mogłam uczestniczyć w tym projekcie i mam nadzieję na jego kontynuację . Myślę , że w naszym przedszkolu będziemy włączać treści edukacji globalnej do codziennej tematyki wychowania przedszkolnego i starać się kształtować u dzieci postawy tolerancji , solidarności ,zrozumienia współzależności , otwartości na świat i ludzi . Wydaje mi się , że mogłybyśmy częściej planować taką tematykę , cyklicznie np. raz na kwartał lub raz w semestrze , bardziej przemyśleć treści i wybór kraju , a także postarać się o zaproszenie gości bezpośrednio z nim związanych.